Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Eesti ostab USAlt kaks transportlennukit

-
29.07.2015
sherpa

Kaitsevägi allkirjastab paari nädala jooksul müügilepingu, millega ostetakse USA-lt kaks kerget transportlennukit Sherpa C-23B+. Õhuvägi loodab lennukid kätte saada järgmisel aastal, teatas BNS.

Eelmise aasta lõpus teatas kaitsevägi, et Eesti õhuvägi võtab 2015. aastal kasutusse kaks USA-lt saadavat sõjaväe kerget transportlennukit Sherpa C-23B+, lennukid vahetavad välja seni õhuväes kasutusel olnud lennukid Antonov An-2.

Õhuväe pressiesindaja Alar Laats ütles BNSile, et lennukite kättesaamine jäi mitmel põhjusel venima. Paari nädala jooksul saab aga allkirjad müügidokument, mis sisaldab ka lennukite üleandmise konkreetset ajakava. Laats avaldas lootust, et lennukid jõuavad Eestisse 2016.

Laats rõhutas, et kuigi varem räägiti lennukite kinkimisest, on tegu siiski müügitehinguga. “Tõsi, [lennukid] müüakse sümboolse hinna eest,” sõnas ta.

Laats selgitas, et algselt kavatses USA müüa lennukeid Eestile, Filipiinidele ja Djiboutile. “Ostmise jaoks tuleb teha terve hulk paberitööd. Eesti õhuvägi tegi selle kiiresti ära ja jäi tulemusi ootama,” sõnas Laats. “Varsti aga selgus, et teistel samas paketis olevatel ostjatel on veidi teistsugune arusaam ajast ja töö tegemise kiirusest. Nüüdseks on õnnestunud meil ennast tollest suuremast paketist eraldada,” ütles ta.

Laatsi sõnul on praegu veel lahtine küsimus, kas pilootide ja tehnikute koolituskursus viiakse läbi USA-s või tuuakse instruktorid Eestisse. “Kui koolitus toimub USA-s, siis tehakse see USA plaanide kohaselt ning mitte kõige lähemas tulevikus. Kui saame teha Eestis, siis saame planeerimist ise mõjutada ning kursused toimuvad loodetavasti kiiremini,” sõnas Laats. Ta lisas, et vastuse koolituse läbiviimise koha ning aja kohta annab peagi allkirjastatav dokument. Pilootide väljaõpe kestab 1-2 kuud. .

Kui kursused viiakse läbi Eestis, siis jõuavad lennukid Eestisse järgmisel aastal, kui USA-s, siis parimal juhul järgmise aasta lõpus, lisas Laats.

Laatsi sõnul on õhuvägi praeguseks lennukite meeskonnad suuremalt osalt komplekteerinud, lennukitele on vaja ehitada uus tehnilise hoolduse angaar. “Selle rajamiseks on juba olulisi samme astutud,” lisas õhuväe pressiesindaja.

Õhuväe kasutuses olevatest lennukitest An-2 on ühel lennuaeg otsa saanud ja enam see ei lenda. Kui teise lennuki lennuaeg läbi saab, siis ka sellele lennuaja pikendamiseks vajalikku remonti ei tehta. “Ühest lennukist tehakse mälestusmärk-muuseum lennubaasis, teise saatus on veel lahtine,” lisas Laats.

USA-lt ostetavad transpordilennukid Sherpa C-23B+ on vähe kasutatud, lennukid on tootnud Ühendkuningriigi ettevõte Shorts Brothers. Tänapäeval kuulub ettevõte firmale Bombardier Aerospace.

Lennukid Sherpa on tugeva konstruktsiooniga ja vastupidavad, mis võivad kasutada ka pehme pinnakattega väikeseid lennuvälju ning võivad lennata kõikides ilmastikutingimustes.

Lisaks lennuki kolmeliikmelisele meeskonnale saab lennuvahend pardale võtta kuni 36 reisijat. Lennuki jõuseadmeteks on kaks turbopropellermootorit koguvõimsusega üle 2000 kilovati. Lennuki maksimaalne kiirus on 468 kilomeetrit tunnis ning suurim lennukaugus 1900 kilomeetrit.

Seni kasutas Eestike müüdavaid lennukeid USA maavägi. USA relvajõud on kasutanud Sherpa C-23B+ tüüpi lennukeid alates 1985. aastast.

Eesti õhuvägi kasutab kergeid transpordilennukeid taktikaliste õhutulejuhtide ja sihitajate treeninguks, vaatluslendudeks, meditsiinilise evakuatsiooni lendudeks, õhudessandi kohaletoimetamiseks ning mitmesugusteks muudeks kaitseväele vajalikeks transpordilendudeks nii Eestis kui ka väljaspool.