Pudru ja kapsad tasuta ühistranspordis — ühed tahavad, teised mitte, vastutama ei hakka ilmselt keegi

Tasuta ühistransport Tallinnas.Tasuta ühistransport Tallinnas.

Kuna Jüri Ratase valitsuse populistlik tasuta ühistranspordi kava ei leidnud ühiskonna ega teiste poliitiliste jõudude toetust, sokutas majandus- ja kommunikatsiooniminister Kadri Simsoni selle asemele aseaine ehk igaüks tehku nii, kuis heaks arvab.

Nüüd toimubki igas Eestimaa nurgas isetegevus, mis paneb riigihalduse tõsiselt proovile. Kolmapäeval arutas Harjumaa Omavalitsuste Liidu juhatus tasuta ühistranspordi rakendamise võimalust ning üksmeelselt otsustas liit tasuta ühistransporti mitte kehtestada, vahendab BNS ajalehte Harju Elu.

“Kui bussid hakkavad tasuta reisijaid vedama, muutuvad ülekoormatuks, siis kust võtta lisaraha lisaliinidele? Ainuüksi kommertsliinide hüvitamise kulu on viis miljonit eurot. Kui üle Eesti on mõeldud tasuta ühistranspordile kulutada riigieelarvest kolm miljonit eurot, siis ainuüksi Harjumaa võib selle ära kulutada ja jääb veel kaks miljonit puudugi,” ütles Harjumaa ühistranspordikeskuse juhatus esimees, Jõelähtme vallavanem Andrus Umboja. “Tasuta bussisõidul on ka eetiline probleem: kui bussid hakkavad sõitma tasuta, tekib suur ebavõrdsus nende kodanike suhtes, kes kasutavad rongi,” lisas ta.

Põhja-Eesti ühistranspordikeskuse juhataja Vello Jõgisoo sõnul kehtestab Harjumaa tulevikus aga tasuta ühistranspordi kooliõpilastele ja vanuritele.

Raplamaa Omavalitsuste Liidu laiendatud juhatus otsutas neljapäeval, et ei toeta tasuta ühistransporti maakondlikel bussiliinidel, kuid seejuures soovivad omavalitsuste juhid laiendada ja tihendada ühistranspordi liinivõrku ning tahavad busside ja rongide ühist piletisüsteemi.

Võru- ja Põlvamaal ühistransporti korraldav Kagu Ühistranspordikeskus otsustas kolmapäevasel üldkoosolekul kehtestada alates 1. juulist tasuta ühistranspordi maakondlikel bussiliinidel.

“Meil täna oli üldkoosolek, kus olid kohal kõigi omavalitsuste esindajad ja maanteeamet. Koosoleku käigus arutasime ministri määrust ja üldkoosolek jõudis seisukohale, et arvestades võimalusi, mida see määrus inimestele pakub, siis oleks tark pakutavad vahendid vastu võtta,” ütles Kagu Ühistranspordikeskuse juhatuse liige Sander Saar BNS-ile.

Ühistransport ja Kadri Simson

Majandus- ja taristuminister Kadri Simson allkirjastas aprilli lõpus piletihinnamääruse, mis võimaldab juulist maakondlikel bussiliinidel endiselt senises määras piletit küsida, kuid ka tasuta transporti pakkuda. Kui kohalikud ühistranspordikeskused maakondlikus bussiliikluses juulist piletihindu ei langeta, näiteks nullini, siis nad jäävad osaliselt ilma riigieelarves ette nähtud maakondliku ühistranspordi lisarahastusest.

Nii on vasakpoolse valitsuse rapsimise tagajärjel tekkinud olukord, kus osa Eestit sõidab tasuta, osa jätkuvalt raha eest ja kui tekivad probleemid või jookseb olukord kokku, pole selle eest vastutav taas mitte keegi — andis ju Simson kõigile vabad käed ja delegeeris nii endalt ka vastutuse tagajärgede eest.

Kommentaarid