Nõmme keskuse saaks muuta suurepäraseks äri- ja kultuurimekaks koos Glehni väljakuga

Nõmme keskus on olnud õnnetus seisus juba pikki aastakümneid. Autode maht pealinnas aina kasvab ning ühes sellega ka Nõmme keskuse liikluskoormus. Kannatavad kõik. Linnavalitsuses on küll küpsemas üks grandioosne plaan, aga lahendust see Nõmmele kahjuks ei too.

18. oktoobril toimub  kell 18 Nõmme Maja aulas Nõmme keskuse eskiislahenduse tutvustamine. Tallinna Linnavalitsuse kodulehel on avaldatud nunnud 3D pildid, mis aga sisuliselt eksitavad inimesi, kuna praktilist lahendust liiklusprobleemile see projekt paraku ei taga.

Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna seisukoht on, et Nõmme keskuses oleks mõistlik rajada praeguse ja ka hetkel plaanitava lahenduse asemel kordades konstruktiivsem lahendus, mis teeks keskusest läbi sõitvate autojuhtide elu stressivabamaks ning samas muudaks kogu Nõmme keskuse suurepäraseks äri- ja kultuuritsentrumiks. Selleks tuleks rajada mitmetasandiline Glehni väljak. Glehni väljaku nime idee tuleneb Nõmme linna rajaja Nikolai von Glehni nimest.

Linnavalitsuse nigel lahendus

Tallinna linnavalitsuse nägemus Nõmme keskusest, mis aga ei lahenda probleeme 

Autoliiklusega paratamatult kaasnevateks nähtusteks on müra, tolm ja heitgaasid. Linnavalitsuse tellitud 3D eskiisidel on meile näidatud nunnud istumiskohakesed jms, ent igaüks, kes on veetnud vähemalt pool tunnikest Nõmme keskuses teab väga hästi, milline meeletu müra, tolm ja toss seal tegelikult valitseb. Selle paabeli ääres ei ole inimestel tervislik olla ning ilma suurema häda sunnita viibida. Niisugused istumiskohad oleksid loogilised üksnes sellisel juhul, kui viia autoliiklus hoopis teisele tasandile, ühe korruse võrra madalamale, st maa alla. Tallinna linnavalitsuse praegune kava üksnes pikendaks senist agooniat ega tooks mitmekülgset ja hästitoimivat lahendust. Arvesse on võetud üksnes transpordikorralduslikke aspekte, sotsiaalsed, inimlikud, ärilised ja kultuurilised küljed on aga täielikult arvestamata jäetud.

Ideaalsed tingimused liikluse maa alla viimiseks

Tänu geodeetilistele iseärasustele oleks Nõmmel liikluse maa alla viimine oluliselt hõlpsam, kui mõnes teises Tallinna liiklussõlmes. Nimelt asub Nõmme keskus üle 20 meetri kõrgemal kui Sõpruse ja Akadeemia ringtee ning selle äärde jääv Tallinna Tehnikaülikool. Nõmme keskusest aga Pärnu maanteed mööda Hiiu või Rahumäe suunast vaadates jääb Nõmme keskus samuti kõigest juba mõne tänava kauguse alaga võrreldes ca 4 meetrit kõrgemale.

Glehni väljaku jalakäijate ala (eskiis)

Head võimalused suurepärase äri- ja kultuurikeskuse rajamiseks

Nõmme keskuse muudab eriliseks selle vahetu külgnemine Nõmme-Mustamäe maastikukaitsealaga ning vastasküljest raudteega. Tänu viimasele on Nõmme keskus Tallinna vanalinnast omakorda kõigest ca 10 minutise rongisõidu kaugusel! Kasutades ära viimast logistilist asjaolu ning samas looduslikku kaunidust võiks Nõmme muutuda Glehni väljaku varal erakordselt atraktiivseks äri- ja kultuurikeskuseks, kus veedaks aega nii kohalikud kui ka kaugema kandi inimesed. Turu kõrvale saaks rajada vaateratta, millelt oleks nagu peopesal näha kogu Tallinna linn koos külgnevate merelahtedega. Lisaks võiks õppust võtta Saksamaalt, kus erilistesse parkidesse on rajatud sammastele tõstetud vaatlus- ja jalutusrajad. Lisades sellele väljakul asuvad kohvikud, poekesed, turu, teatri, kino jms, muutuks Glehni väljak suurepäraseks puhkepaigaks ja linnaosa tõmbekeskuseks.

Sammastele rajatud vaateplatvorm-jalutusrada Saksamaal

Vaateratas Montrealis

Glehni väljak esindaks Glehni Nõmme vaimu

Nikolai von Glehn on tuntud just suure joonega visioonide poolest. Tema rajatud Glehni loss ja tähetorn pakuvad imetlemist igaühele, kes sinna satub. Suurem osa ilmselt ei teagi, et Glehnil oli grandioosne idee rajada merest Nõmmeni kanal, mille äärde oleks rajatud laod ja ärid. Tolle aja kohta oli tegemist väga innovaatilise ideega, kuna suurem osa kaupu veeti kohale mööda veeteid, sest häid maanteid praktiliselt polnud. Paraku erinevate ajaloosündmuste tõttu see plaan ei teostunud. Glehni väljak aga esindaks just Glehnile omast suuremat visiooni, vaatamist kaugemale tulevikku, kuid teisalt ka tema humaanset mõttemaailma tervikuna.

Glehni väljak aitaks lahendada liiklusprobleemid

Glehni väljakuga koos tuleks ka Nõmme raudteeülesõidu asemele rajada hoopis tunnel raudtee alt läbi. Üheskoos muudaks need kaks lahendust Nõmme keskuse liikluse sadu kordi sujuvamaks. Autoliikluse korraldamisel poleks enam vaja arvestada ei jalakäijate ega ka rongidega ning see suurendaks senise alatasa ummistunud ja kõikide tervist kahjustava tropi läbilaskevõimet drastiliselt!

Nõmme Turu saaks ühendada Glehni väljakuga

Ainus vastuargument – pole raha

Esmane ja tegelikult põhiline vastuargument, mis on kõlanud Nõmme keskuse tänapäevase lahenduse  kasuks on väide, et selleks pole raha. See argument aga kahjuks ei päde. Eestis on raha laiaks löödud mitmetes suurprojektides. Kuigi suurtest kulutusest pole erilist tolku tekkinud, on raha selleks ikka leitud. Mõelgem kasvõi kuipalju raha on maetud Koidula piiripunkti või mõnda teise projekti, kus sellest rahast erilist kasu pole sündinud. Iga Nõmme keskuse mitmetasandilise Glehni väljaku rajamisse pandav  sent oleks aga kindel investeering paremasse linnakeskkonda ning tooks ajaga linnale läbi paraneva turismi, äri- ja kultuurielu oluliselt raha tagasi.

Raha leiab alati, puudus on julgetest ideedest

Rahapuudus on tegelikult alati ettekääne, miks midagi tegemata jätta. Kui vaadata kuidas magusate kinnisvarakruntide pärast teinekord lausa sõda peetakse ning millised rahad ringlevad, siis silmas pidades Glehni väljakuga avanevaid uusi ärilisi võimalusi, oleks võimalik kaasata ka erainvestoreid, kes paneksid ettevõtmisele oma õla alla. Samuti on olemas kõikvõimalikke fonde, milledest saaks toetust küsida.

Kommentaarid