George C.Parker (1860 – 1936) teenis oma reputatsiooni eelmise sajandi esimese kolmandiku jooksul auga välja, ta on igasuguste sullerite siiani kättesaamatu iidol. Oma lugude jutustamise oskusega ja veenvus, millega ta seda tegi oli hämmastav ja paneb tänagi aupaklikult naeratama.
Ta tegi tehinguid muuhulgas Vabaduse samba ja Madison Square Garden`iga, meeldejäävaimaks oli muidugi see, kuidas tal õnnestus maha müüa Brooklyni sild – küll osade, osakute ja tervikuna. Kohalikul politseil oli tegemist, et sillale oma „omanikutasusid“ liiklejatele kehtestama tulnud vastküpsetatud „omanikke“ sealt minema ajada. Parker sai – eluaegse ja viidi Sing-Singi – sealgi oli ta nii valvurite kui ka saatusekaaslaste üldiseks lemmikuks.
Meil selliseid jututalente pole, paraku. Loeme lehtedest, kuidas vene bojaarid viina jõid – veidi terasem lugeja meenutab kohe, et bojaariseisuse likvideeris Peeter ise ja viina hakati Venemaal alles hiljem jooma ja valmistama (eriti Liivi- ja Eestimaal). Hoopis kummaline on aga ehtsat ja autentset nõukogude kõnepruuki bojaaridele omistada… Loeme, kuidas reporter kirjeldab Tallinki laeva G7 kohtumisel „poole miljoniga Cornwalli linnas“ – sellise nimega linna leiame paraku hoopis teisest ilmajaost… ERR-s arutatakse nädalavahetusel tõsiselt protestide teemal Ukraina saatkonna ees (Tallinnas) – ei tea ühestki sellisest. Arutletakse tõsiselt demokraatia toimimise üle olukorras, kus ühiskond ei taha kohe sugugi, „aga riiklikult on kohe väga vaja…“
Teises raadiojaamas räägitakse keele ja kultuuri hoidmise vajadusest. Kipub ununema, et keel on kultuuri osa (see viga on paraku ka meie põhiseaduses) ja ei keelt ega kultuuri ei saa hoida, sest mõlemad on abstraktsioonid, küll saab hoidja kultuuri kandjat ehk subjekti, st inimest, sest tema just ongi see, kes muuhulgas ka keelt loodetavasti hoiab ja edasi kannab.
Keegi tunneb omakorda muret selle üle, et kui ebaseaduslikult enam pealt kuulata ei saa, siis jääb uurimine paljudel juhtudel katki. Huvitav – duol Watson – Holmes polnud ei äppe ega moppe, aga uuriti ikka ja seda isegi edukalt. Teatatakse ka, et suurima palgaga äsjaloodud noorsooameti juht otsib uusi väljakutseid, keegi aga ei maini, et selle määratult suurele palgale ja neljasajale „panustajale“ vaatamata pole meil selle ajaga mitte ühtegi õppekava välja töötatud…
Meie kuldsuud jäävad igal juhul Parkerile alla, midagi pole teha ja mingid õnnekoolitajad või suunamudilased siin ei aita, äpid aitavad sellegi paraku üsna algelise ja sageli vastuolulise info eest aga kiiremini ja rohkem maksta. Selle vastuolulisuse kohta on üks klassikaline õpikunäide – ütleme, et keskajal on meil hea elada. Tundub, et mis jama nüüd lahti läks?! Aga võtame algallikad ette: Jüri Ratas: „Ratas: tänase maksubaasiga Eesti heaoluriigina jätkata ei saa”
https://www.err.ee/1608251910/ratas-tanase-maksubaasiga-eesti-heaoluriigina-jatkata-ei-saa
Seega – me elame praegu eneselegi teadmata juba mingit aega heaoluriigis. Aga – paraku elame me riigi presidendi arusaama kohaselt hoopiski keskajas. Veenduge ise – Kersti Kaljulaid: „Soovin, et järgmine aasta tuleks helgem, et tuleksime keskajast tagasi.“ Õhtuleht
(https://www.president.ee/en/962-meediakajastus/est-intervjuud/16382-kersti-kaljulaid-soovin-et-jaergmine-aasta-tuleks-helgem-et-tuleksime-keskajast-tagasi-ohtuleht/index.html)
Katsu siis kuidagi selles virr-varris kuidagi selge mõistus ja sirge rüht säilitada!
Lisame siia kaleidoskoopi oma annuse loodetavasti midagi päevakohasemat ja arusaadavamat kah.
Nordicast pole tükk aega midagi kuulda olnud peale selle, et Palmer vahetas oma elamise suurema ja uhkema vastu välja. Aga… on muudki. See polekski kellegi asi, aga selle maksab paraku kinni meie maksumaksja Tallinnast Nordical endiselt oma lende ei ole, kuna ei olda lihtsalt konkurentsi võimeline. Äripäev üllitas selle kohta tõsise loo (https://arileht.delfi.ee/artikkel/93792087/riigi-lennufirma-juht-teenib-konsultatsiooniariga-muljetavaldavat-lisa-kellele-ta-nou-annab-jaab-saladuseks), selle artikli kohta tuli Palmerilt ähvarduskiri töötajatele. Asi on ka arusaadav, sest töötajad on asunud selle kuuldavasti juba avalikult aferistiks nimetatava üsna avalikult vastasseisu. Pilootidele tehakse iga kuu uus tööleping ja kes seda kavatseb kannatada! Tegelikult on vähemalt kaks varianti: kas panna see ettevõte üldse kinni või investeerida uuesti lisaks senisele 302 miljonile eurole veel 20 miljonit eurot ja vahetada lennuki tüüpi BOENG 737-800 vastu ja alustada normaalset opereerimist ja konkureerimist – sellele kirjutaksid väidetavalt kõik Nordica piloodid alla.
Jälgigem tegelikke arenguid ja katsugem selgeks jääda!
Andres Raid