Peavool pakub meile taas uudist Nordica kohta, mille kohaselt on olemas oht mõnest miljonist ilma jääda. Tegelikult peaks asi kõlama hoopis teise rõhu all – lisaks juba maksumaksja poolt õhku visatud ja lennundusest mitte midagi jagavate isikute kinnisvarasse ja elustandardisse raisatud kahele ja poolesajale miljonile tuleb veel pea üheksa miljonit välja käia.
Olukorras, kus isikliku vastutuse ja pädevuse printsiip ei kehti, pole ka midagi imestada ja kõik on seaduse mõttes korras. Alles hiljuti teatati eestlaste edust maailma bisnises, kus keegi Kukemelk on asunud välismaist lennufirmat Adria juhtima. Oleks keegi viitsinud selle isiku senisele teenistuskäigule alates Estonian Airist pilgu heita, oleks vast toon teine olnud ja Adria pankrot prognoositav (mitte ennustatav!). Neist tehnilistest viperustest võiks saada följetoni, juba Estonian Airist alates on mingitel põhjustel must olnud valge ja vastupidi.
Lehvitasin omal ajal valitsuse pressikonverentsil otse peaminister Ansipi ja majandusministri ees otse Brüsselist mulle saadetud dokumendi koopiaga, milles oli täiesti üheselt ja ametlikult öeldud, et riigiabi Estonian Airile on ebaseaduslik. Oktav kõrgemalt teatasid mõlemad eelpool nimetatud isikud, et ma olen kõigest valesti aru saanud ja see EI Ole nii. Lõpp on meile kõigile teada.
Teinekord mõjub värskendavalt teha lühiekskurss vaidlusi ja kahtlusi põhjustanud ettevõtte saamisloosse. Olgu juba ette öeldud, et oleme asjade käiku kogu selle ettevõtte „eduloo“ vältel kajastanud, kõik meie kirjeldused on olnud adekvaatsed ja prognoosid sajaprotsendiliselt täkke läinud.
Nordica nime broneeris advokaat Ergu Blumfeldt (advokaadibüroo Trinity). Blumfeldt on asutanud üle kümne ettevõtte, mille nimes on sõna „Nordic“. 25.09.2015 asutas Blumfeldt OÜ Transpordi Varahaldus osakapitaliga 2500 eurot (sisse maksmata). Samal päeval asutas ta Nordica (reg nr 12919932).
Pange tähele – samal päeval, 25.09.2015 ilmub valitsuse korraldus nr. 401, millega volitati MKM-i asutama Eesti Vabariigi ainuosalusega AS Nordic Aviation Group. Samal kuupäeval ilmub korraldus nr. 402 mille sisu on sama, moodustati TVH (Transpordi Varahalduse OÜ aktsiakapitaliga 31 miljonit eurot, mis sisaldas AZIO-t (ülekurssi) ja ühte miljonit aktsiakapitaliks. Allkiri – Taavi Rõivas. Kuidagi õlitatult see käis, kuid paberid näitavad just seda. Kuid see AZIO on siin mängus ülimalt oluline – see andis ruumi raamatupidamislikeks imedeks. Nordica ise oli tegelikult rahvakeeli ämber ja number, ei enamat. Juhtimist osteti Trinity büroolt, edaspidi jaotus Nordica Regional Jeti Ja Lot-i 49% vahel.
Nordical oli seisuga 2016. aasta 31. detsembri seisuga 106 meeskonnaliiget (100% renditud, kelle käest, mis tingimustel, kes maksab, kelle riskid – teadmata) ja 62 kontoritöötajat. Regional Jetil oli omakorda 25 töötajat. Kahjum oli samal hetkel 14,3 miljonit ja ometi ilmub 2017. aastal peavoolumeedias Nordica rõõmusõnum, millega kõik ajakirjanikud rahul on – jõuti ju kasumisse! Kasum tuli tänu juba nimetatud AZIO-le ehk ülekursile, kasum oli puhas fiktsioon. 15 kuu müügitulu oli 50,6 miljonit, teenuste kulud samas 57,1 miljonit. Tegelik kahjum oli 6,46 miljonit ja kogu kahjum kokku 14,44 miljonit.
Maailmas on lennukeid, mida keegi ei taha, aga Nordicale sobivad! Jan Palmer (ta pole meie lennunduse korraldamise juhtkangide juurest kuskile ju kadunud!) kirjutab aga selgelt kahjulikele lepingutele alla ja ilmselt saab kuskilt pai. Siin süüakse tagajärjed ära ja maksumaksja maksab selle kõik vaikimisi kinni. Sel teemal võiks jätkata, neid näiteid on, või õigemini – muud peale negatiivse õpikumaterjali („nii ei tohi“) polegi. Paradiisisaarte offshore’i tehingud Partsi juhtimisel vääriksid omaette peatükki.
Tuleme viimaste uudiste juurde tagasi – jutt käis võimalusest mõnest miljonist ilma jääda. Tegelikult kanditi 7,8 miljonit Sloveenia Adriale, nimetati see laenuks ja firma „tubli eesti juhi“ juhtimisel sohu rändaski. Koos sinna kanditud 7,8 miljoniga. Kahtlust pole ühes – imelugusid kuuleme Nordicast veelgi.
Lõpetuseks veel niipalju – Estonian Airi töötajate hagi firma vastu on endiselt kohtus arutusel – seda taheti isegi kinniseks kuulutada. Küsimusi poleks, kui oleks tegemist eraettevõttega, kuid Nordica esindaja ütles mulle telefoni teel siiralt – aga mis siin vahet on?!
Andres Raid,
ajakirjanik