Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Andres Raid: LNG terminaali rajamisel loeb kellegi saadav kasum, nagu ikka

-
23.05.2022
Vene gaasi asendamine LNG gaasiga on päevakoraal kogu läänemaailmas. Pilt on illustratiivne.
© Scanpix

Kui palju on tänaseks räägitud LNG terminalist?! Palju, selgust paraku pole. Loogikat ka pole. Mida on – see on jutt ja kellegi oodatavad kasumid.

Lööme pildi veidi selgemaks ja lisame siia veidi ajaloolist perspektiivi ja igavaid lihtsaid küsimusi. Eelmisel aastal üllitas ERR uudise, milles anti teada, et on ostetud uus tanker, nimeks sai 2021. aastal valminud laev „Optimus“.

“Laeva ehitusse investeeris Infortar, kelle omanduses on nii Eesti Gaas kui ka Tallink, kellest viimane on üksiti suure gaasitanklana tegutsema hakkava Optimuse suurim klient. Tallinki LNG laeva Megastar ja peatselt lisanduva laeva MyStari jaoks muudab ujuvtankla töö efektiivsemaks… Viie päeva asemel öösiti tankida – nüüd piisab sellest, kui kord nädalas sõidab see kena liikuv punkerlaev meie laeva kõrvale ja võetakse peale kütus, mida nädalajagu kasutatakse,” ütles Tallinki juhatuse esimees Paavo Nõgene laeva ristimisel“.

Ja veel midagi kummalist: „Eesti Gaasi juhatuse esimees Ants Noot ütles, et Eesti langes laevade ristkontrolli mõttes parimast ehk valgest nimekirjast hallide riikide hulka. Uus laev aga ei soovi võimalike klientide jaoks kahtlases riigis olla.“ Seesama Noot on, muide, kas eelmisest aastast Maaülikooli nõukogu esimees, aga kuidas ja miks sellises „kahtlases riigis“ üldse toimetada, on selgusetu.

Teadupärast on Venemaa energiakandjate suhtes kehtestatud sanktsioonid, Keit Pentus-Roosimannus valetas juba ammu, et Vene gaasist on loobutud – see ei ole tänaseni nii. Kuidas neis tingimustes meie firmad (kasvõi Tallink) toime tulevad?! Meie on juttu olnud tankerite punkerdamisest siinsetes vetes ja see „ei olevat ilus“.

Vaadakem aga omaenda kapsaaeda – meie kütuselaevade marsruudid tekitavad mulje, nadu tegeldaks lõbusõitudega Läänemerel. Mingi Rotterdami või Ventspilsi asemel minnakse merele, väike tiir koos peatusega merel ja tagasi. Ja pilk sellele, kes on peatuse ajal laeva kõrval – siis „juhuse“ tõttu on seal ikka mõni tanker.

Vaadake vaid ühe meie tankeri „lõbusõidu“ marsruuti:

Terminaal Paldiskis kütab kirgi. Alexela soovib seda rajada sisuliselt avamerele, Lahepere suudmesse. Sinna on vaja vedada ca 700m veealust torujuhet, praeguse teabe järgi on kai ujuvterminalist endast lühem ja tõsised meremehed ei kujuta ette, kuis see enam kui kipakas kai, selle küljes kõikuv ujuvterminal ja siis sinna külge omakorda sildub veel tanker – seda meie sügis- ja kevadtormide tingimustes?

Põhjasadam oleks kindlam, kuid ilmselt on inimvahekorrad ja kasumijaotuste kõver ratsionaalsemate otsuste jaoks, nagu meil ikka tavaliselt, otsustavaks takistuseks. Avamere terminali toetab igati Lääne-Harju maavanem Jaanus Saat, kohalike sõnul ei saaks see ju teisti ollagi, sest maavanem ju ise endine Alexela inimene!

Kõik need finantsskeemid on seni lahti seletamata, senine praktika kinnitab seda, et ettevõtjad on neis asjus nagu kasiino ja maksumaksja ning tarbija aga selle kasiino kunde – maja võidab alati ja igal juhul. Kõik need kulud on ju aastaks kaheks – siis pidavat too ujuvterminal üldse Soome ära kolima!

Samas – praktika näitab, et lahendused on olemas, need on hoopis maisemad. Nii Itaalia kui Saksamaa (ka Austria OMV) on leidnud lahendused, mis sanktsioone ei riku ja võimaldab gaasi odavalt Venemaalt ikka edasi saada – BMW ja Mercedese tootja teab ja oskab, neid üleminek „kunstnikerdustega rohukapikeste“ (vt „Mehed ei nuta“) tootmisele ei meelita.

Aga meil on veel perspektiivi küll ja küll – reformierakonna fraktsiooni esimees Mart Võrklaev annab teada, et  peab hakkama end lahti ühendama vene laiusega raudteest! Mida sellega öelda tahetakse?! Lahtiühendamine on ju lihtne – võta üks rööpapaar vahelt ära ja valmis! Äkki pidas ta hoopis silmas siin levinud laiusega raudtee asendamist nn euroraudteega?! Miks seda siis välja ei öelda või mida sellega üldse saavutada tahetakse?! Mille vedamine olukorras, kui vedada midagi ei ole, sellest lihtsamaks ja odavamaks läheb?

Kokkuvõttes – segadus aina suureneb ja asi kipub ülekantud tähenduses vägisi sinnapoole, nagu juhtus Saksamaal. Nimelt andis üks vastutulelik bürger oma maja põgenikele kasutamiseks. Need panid aga kokku Tesla vaimus välgumasina ja põletasid sellega suures patriotismituhinas Vene lipu. Tulemus oli majaomaniku jaoks kurb – lipp läks ja maha põles kogu maja (vaata SIIT).