Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Andres Raid: sanktsioonid on üks teema, reaalne äri midagi muud

-
12.02.2022
Ajakirjanik Andres Raid.
© Uued Uudised

Hiljuti andi teada, et naftatoodete transiit Valgevenest on Eestis ametlikult lõpetatud.

Sanktsioon on terminina üha enam esinev ja põhiliselt kasutatakse seda seoses Venemaa või just kõne all oleva Valgevenega. Eesti valitsus ei jää maha, kärbeskaallasena raskekaalus palju teha pole, ometi püütakse ja tehakse nägu. Teade oli selline: „Valitsus keelas ametlikult Lukašenka naftaveo. „Kasu võisid saada EL-i sanktsioneeritud isikud“

Siit võib muidugi järeldada, et ka need Eesti ettevõtted, kes transiidiga seotud, olid seotud Lukašenkoga, said ju nemadki sellest kasu!? Paraku ei taha siinsed suuresti õhinapõhised valitsuse liikmetest asjaarmastajad aru saada sellest, et muu maailm toimib pisut teistmoodi.

Üks asi on loosungid kui laiatarbekaup pööblile, teine aga reaalne äri. Võtame või Ukraina, mis pidi igalt poolt olema ümber piiratud, seesama Ukraina, kus endist presidenti Porošenkot süüdistatakse riigireetmise kõrval selles, et ta ostis Donetskist sütt! See, et ta lubas osta LAV-ist ja pani vaheraha „tuuri“, eriti kõvasti ei räägitagi, ehkki – ka see on süüdistustes olemas.

Aga tegelikult?! Ukraina ostab iga päevaga üha enam bensiini – kust?! Valgevenest! Kus nüüd need sanktsioonid, kogunevad vaenujõud ja „vaba maailma“ omakasupüüdmatu abi on?! Bensiini import on viimasel ajal just Valgevenest suurenenud 28% ehk 116 tuhande tonnini. Valgevene bensiini importi on oluliselt suurenenud kõik turuosalised, Okko ja Wog nimeliste brändide import Valgevenest on suurenenud isegi 47%.

See tendents on pidevalt suurenemas, sest 7. veebruarist kehtestas Valgevene vastusena Leedu keelule omakorda keelu läbi Leedu veetavatele nafta- ja keemiatoodete transiidile. Teisisõnu – Leedu sanktsioonid lõid otseselt ka Ukrainat, aga see pole vist oluline nagu meiegi puhul, kus tähtis on sanktsioon ja mitte selle tagajärjed.

Vist pole kellelegi saladus, kus tuleb Ukrainasse ülejäänud bensiin… muidugi Venemaalt! Poola on samas huvitatud ise mitte ainult gaasi-, vaid ka muu kütuse hubi staatusest ja on teada andnud, et võib ise kõike korraldama hakata, seda eeskätt Mockawa kaudu.

Vaadake, kuidas näeb välja „leppimatute“ USA ja Venemaa kaubavahetus kasvõi sellesama naftakaubanduse osas – bidenid ja putinid võivad kõrgetest pultidest rääkida mida tahes, äril on oma reeglid ja paraku on senise praktika kohaselt otsustavaks saanud ikka raha hääl. USA veab Venemaalt sisse naftat ja enam kui muljetavaldavates kogustes!

Olgu näitlikkuse huvides see ka graafikuna ära toodud:

Saksa Teaduse ja Poliitika Sihtasutus on üllitanud üsna korraliku uurimuse teemal, kuidas USA ja Vene energiapoliitika Euroopat mõjutavad ja järeldus on enam kui loogiline – Ühendriikide santsioonid löövad kõigepealt Euroopat, nii lihtne see ongi. Trumpil kui USA presidendil oli õigus ja julgust seda ka välja öelda, et Ameerika kõigepealt, nii peaks käituma ju iga riigi poliitik! Muidugi tahaks USA, et ameerika auto oleks maailmas levinum ja hinnatum kui BMW või MB ja see on igati mõistetav, kas ja kui leplikult Euroopa selle kõik ära sööb, on ise küsimus.

Pange siia konteksti meilgi ilmunud teade: „USA hinnangul peaks Euroopa Ühendriikidelt rohkem veeldatud maagaasi ostma” – kuhu jääb sellisel juhul aga turumajandus?! Aga miks sealt, kui mujal, kasvõi Venemaal, on odavam?!

Kokkuvõttes – üks asi on poliitiline retoorika ja teine asi on reaalsus, kui sellest ei suuda aga valitsuse liikmed aru saada, jääb üle vaid riigile kaasa tunda.

Andres Raid, ajakirjanik