Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Kodanikuliikumine: Rail Balticu projekt vajab parandamist

-
06.05.2020
Rail Balticu oleks saanud rajada keskkonnasõbralikumalt ehk vanu trasse pidi. Pilt on illustratiivne.
© Uued Uudised

Rail Balticu projekt ei seisa, kuid ka ei edene kavandatud tempos – kodanikuliikumine Avalikult Rail Balticust on seisukohal, et Rail Balticu projekti ümberhindamine vastavalt muutunud oludele on vältimatu.

Kodanikuliikumise Avalikult Rail Balticust (ARB) juht Priit Humal osutab, et eelkõige peab projekti muutma oluliselt odavamaks, loodussäästlikumaks, olemasolevat võrku ja regionaalhuve arvestavaks.

„On arusaadav, et projekti suhtes on kõhklused kerkimas, arvestades probleeme võltsitud tasuvusanalüüsiga, suurte püsivkuludega ja raudtee kasvava ehitusmaksumusega. Rail Balticu teostamiseks on vaja uut adekvaatset tasuvusanalüüsi, mis sisaldaks Eesti olemasoleva raudteevõrgu korrastamist – niimoodi regionaalseid vajadusi arvestades on RB projekti teostamas poolakad. Uuele tasuvusanalüüsile toetudes saaks ka Eesti taotleda parandatud projektile EL-i rahastust ning raudtee ehitamine muutuks reaalseks.“

Käimasolev kriis on hüppeliselt suurendanud Euroopa raudteede kahjumeid ning vajadust riikliku dotatsiooni järele. Täna kavandatud kujul Rail Baltic pole mitte ainult kallis ehitada, vaid ka kallis ülal pidada.

„Ainuüksi Rail Balticu käigushoidmise- ja uuenduskulud on prognooside kohaselt kolme Balti riigi peale kokku üle 130 miljoni euro aastas,“ osutab kodanikuliikumise juhatuse liige Priit Humal. „Eesti osa tulevased kulud ühes aastas hakkavad olema samas suurusjärgus kui tänaseks ligi kümne aasta jooksul oleme RB –le kokku kulutanud koos EL toetusega (ca 40 miljonit). Lisaks hooldus- ja uuenduskuludele tuleb maksta Rail Balticul liikuvate rongidele dotatsiooni. Neid iga-aastaseid kulusid EL ei toeta.“

Poliitiliste kempluse asemel on ARB toimkonna arvates vaja konstruktiivset debatti. “Esialgu tõrjuti kriitikat, kuna selleks oli väidetavalt liiga vara: polnud piisavalt uuringuid. Seejärel oli väidetavalt liiga hilja. Tänaseks peaks siiski olema selge, et varasemad debatid ei pruugi koroonajärgses olukorras kehtida ning projekti õnnestumiseks tuleb seda vaadata värske pilguga,” öeldakse avalduses. “Kuni jätkatakse praegusel kulul Rail Balticu projekti läbisurumist ning ei võeta kaalumisele alternatiive, sõidab rong jätkuvalt kraavi suunas.”