Koolmeister Peep Leppik: lapsed suvel tööle!

Teadlane ja koolmeister Peep Leppik.

Teadlasest koolmeister Peep Leppik tõstatab suve eel ja õppeaasta lõpus üles vajaliku teema – andkem lastele võimalus taskuraha teenida ja töötegemisega harjuda.

“Noori ei taha tööle võtta, sest nad lahkuvad juba keset päeva, neile ei sobi must, rutiinne ja füüsiline tööd, nad on kobakäpad ka lihtsa töö juures – nende käeline tegevus (peenemalt – motoorika) on välja arenemata, ei mõtestata töö tulemust jne. Nii räägitakse palju, ehkki olen kohanud (eriti meie taludes) noori, kel iga töö lausa lendab käes, aga palju meil neid talusidki veel on…

Osa tädisid-onusid on hakanud seda kõike põhjendama nn uue põlvkonnaga, kel isegi mingi võõrtähega nimi… Jääb mulje, et need (lisan – õnnetud) noored on nagu taevast alla kukkunud. Looduses toimub ju põlvkondade vaheldumine, kus eelneval põlvkonnal (just vanematel, mitte riigil) on KOHUSTUS valmistada järgnev päriseluks ette. Millised on meie noored praegu, on meie oma kasvatuse (või kasvatamisest loobumise) tulemus! Maailmas ei sünni midagi iseenesest.

Tahaksin kangesti teada, kes olid need mõtlemisvõimetud tädid-onud, kes Eestis surusid paarikümnene aasta eest läbi õpilaste töö keelamise koolis, mis levis siit laiemaltki me ellu, ja – mõistus tule koju! – seda eeskirja pole siiani tühistatud!

Tööl on inimkonna (ka lapse) arengus ülitähtis koht, sest igasugune ARENG kulgeb vaid läbi konkreetsete protsesside – arengupsühholoogia alussammas! Tööd tehes areneb vastutustunne, korraarmastus, tahtejõud, teistega arvestamine, enesevalitsemine ja üllatus – ka mõtlemine – sest isegi lihtsat tööd tehes laps mõtleb.

Mõnele meeldib ahvida ameerika elulaadi. Pärast sõda olid koondunud USA-sse suured rikkused, kuid just 1950-ndatel panid sealsed miljonärid oma lapsi suvel tegema lihtsaid töid (nõudepesu, koristamine, saapaviksimine jne. Mitte pere eelarve täiendamiseks, vaid kasvatuslikel eesmärkidel – kuis sünnib dollar? Minugi põlvkonna inimestele käis tõsine töö (õnneks!) kogu lapsepõlve juurde.

Praegu on matemaatikaõpetajad meeleheitel – aine on lapsukestele ülejõukäiv! Suureneb perevägivald, noored ei taha oma vanemaidki hooldada jne. Selle taga on tahtejõu puudus, egoism ja mugavus. Vaid tööd teinud inimene saab tahtejõu ja enesevalitsemise läbi igasugustest raskustest üle. Tegelegem ikka põhjustega!

Aja kasutamiseks on töö ja/või lõbu, kirjutas üks raske saatusega mees prantsuse kultuurist. Kui pühendud lõbule, siis varsti enam tööd teha ei taha, aga töötades  pole lõbu peagi oluline. Seepärast pangem oma lapsed (just suvel)  tööle! Küll peaksid igasugu ametnikud ja poliitikud (riik) hakkama mõtlema, kuis rumalad eeskirjad-nõuded kõrvaldada ja kuis üldse leida lastele enam suvedeks tööd.  Ärge kartke, et laps tööga endale liiga teeb, aga tõsiste suvetööde tulemusena on  alaealise väärtushinnangud elule palju normaalsemad küll… Ja seda sõnadeta!”

Kommentaarid