Uued Uudised

EKRE fraktsioon esitas haridusminister Kristina Kallasele arupärimise sooideoloogia kohta kooliõpikutes

ÕPETAJATE STREIK TOOMPEAL, KRISTINA KALLAS

Kolmapäeval andis Riigikogu EKRE fraktsioon üle arupärimise haridus‑ ja teadusminister Kristina Kallasele, saamaks teada, miks levitatakse koolides sooideoloogiat.

Arupärimise üle andnud saadik Anti Poolamets selgitas, et see on ajendatud Eesti koolides liikuvatest õpikutest.

“Näiteks põhikooli inimeseõpetuse tööraamat “Tervisevalikutest nii‑ ja naapidi” annab õpilastele seksuaalsuse peatükis teada, et soolist identiteeti nimetatakse psühholoogiliseks sooks, ning seda, et erinevaid psühholoogilise soo määratlusi on üle 20. Pärast arupärimise üleandmist hea meelega küsin ka kolleegidelt, et kui palju erinevaid sugusid te ikkagi teate. Mina tean kahte. Teil on võib-olla rohkem andmeid. Aga ma näen, et Eesti koolides sellegipoolest sellist materjali lastele levitatakse.

Me leiame, et selline äärmuslik sooideoloogia pealesurumine lastele võib eksitada neid ja põhjustada nende maailmapildi arengus segadust. Meil on selleks 12 küsimust ministrile kümnelt Riigikogu liikmelt. Muu hulgas tahame teada, milliste kriteeriumide alusel valiti kõnealune inimeseõpetuse tööraamat põhikooliõpikute hulka.

Tahame teada, kas äärmusideoloogiatest pärit ideede muutmine kooli õppekava kohustuslikuks osaks tähendab, et Eesti kool ongi politiseeritud. Ja tahame teada, kas olukorras, kui mõned õpetajad on koolidest nõndanimetatud uhhuu-teaduste tutvustamise eest ära saadetud, kas ka nüüd midagi sellist juhtub. Ja mitme sotsiaalse soo olemasolu tunnistab haridus‑ ja teadusminister ise? Me oleme väga huvitatud sellest teadmisest.”

 

Arupärimise tekst

 

Pr. Kristina Kallas
Haridus- ja teadusminister

3.12.2024

ARUPÄRIMINE
Põhikooli õpikutest

Lugupeetud haridus- ja teadusminister

Põhikooli inimeseõpetuse tööraamat „Tervisevalikutest nii- ja naapidi“ (III kooliastmele, II osa, autor Heli Israel), annab õpilastele seksuaalsuse peatükis teada, et soolist identiteeti nimetatakse psühholoogiliseks sooks ning seda, et erinevaid psühholoogilisi soomääratlusi on üle 20.

Õpikus räägitakse mittebinaarsetest inimestest, kes ei määratle end kummagi sooga. Õpik kinnitab, et juhul, kui bioloogiline sugu ei lange inimesel kokku psühholoogilise sooga, nimetatakse seda transsoolisuseks. Suur osa peatükist tegeleb seksuaalsuse mõiste selgitamisel uute mõistete sissetoomisega, sealhulgas selgitusega, mida tähendab panseksuaalsus. Ühtlasi on õpikus soovitus lugeda eesti keelde tõlgitud soome autori Satu Hyttineni raamatut „Unistused ja ihad“ (2022), mis pöörab palju tähelepanu transsoolisusele.

Paljudes lapsevanemates tekitab muret, et osades õppematerjalides esitatakse lastele sooideoloogiat viisil, mis võib eksitada ja põhjustada nende maailmapildi arengus segadust.

Eelnevaga soovime vastuseid järgmistele küsimustele:

1. Milliste kriteeriumite alusel valiti kõnealune inimeseõpetuse tööraamat põhikooli õpikute hulka?

2. Milliste teaduslike uuringute alusel on õpikusse ja õppekavasse sisse toodud sotsiaalse soo mõiste?

3. Kas äärmusideoloogiatest pärit ideede muutmine Eesti kooli õppekava kohustulikuks osaks tähendab, et Eesti kool on politiseeritud?

4. Kas õpetajatel on õigus keelduda õpikutes esitatud ning õpilastele kohustuslikuks teadmiseks muudetud ebateaduslike väidete õpetamisest?

5. Kas Teile teadaolevalt on koolist lahkunud õpetajaid, kes ei ole nõus äärmusideoloogilisi ning ebateaduslikke väiteid kohustuslike õpikute alusel õpetama?

6. Koolidest on vabastatud õpetajaid nn „uhuu-teaduste“ õpetamise eest. Kas on võimalik ka antud õpiku põhjal koolis õpetavaid isikuid nn „uhuu-teaduste“ õpetamise eest koolist vallandada?

7. Mida minister kavatseb ette võtta, et õpikud peegeldaksid teaduslikku maailmavaadet, mitte äärmusideoloogiad?

8. Mida minister kavatseb tema juhitavas ministeeriumis ette võtta, et äärmusideoloogiate propageerijatest ametnikud ei kahjustaks Eesti laste vaimset ja füüsilist arengut ning ei suruks lastele peale radikaalseid seisukohti?

9. Milliseid vahendeid kavatseb minister õpikute sisu hindamiseks ning õpikute valiku puhul rakendada, et need edastaksid teaduslikku kvaliteeti ning väldiks ebateaduslike seisukohtade kajastamist?

10. Kes on koolide inimeseõpetuse õppekava koostajad ning milline on nende teaduslik kvalifikatsioon?

11. Mitme sotsiaalse soo olemasolu tunnistab haridus- ja teadusminister?

12. Kas minister on kaalunud tagasiastumist, sest tema juhitava Haridus- ja teadusministeeriumi haldusalas õpetatakse lapsi ebateaduslike väidete alusel?

 

Exit mobile version