Neljapäeval toimus Riigikogus magusa joogi maksu seaduse eelnõu esimese lugemise jätkamine, kus EKRE saadikuid viitasid sellele, et valitsus surub üha uusi kurnavaid makse läbi “raudse käega” ehk ühegi vastuargumendiga mitte arvestades.
Siim Pohlak küsis terviseminister Riina Sikkutilt: „Kõigepealt, praeguses majandusolukorras ma kindlasti ei toeta mitte ühtegi maksutõusu, ka mitte antud maksu ei ettevõtjate vaatest ega tarbijate vaatest. Mulle tundub, et selle valitsuse tegevusest ikkagi kumab läbi selline pehme diktatuuriihalus – me ei keela veel, aga me maksustame, me teeme teile keeruliseks erinevate asjade tarbimise. Lisaks suhkrumaksule te ju rakendate ka automaksu, mille kohta teie hea koalitsioonikaaslane ütles rahanduskomisjonis, et see ongi selleks, et autosid vähem oleks, et inimesed vähem sõidaksid.
Minister Võrklaev rääkis telekas juba ka mobiilimaksust, sest telefonis skrollimine või ekraani kerimine on tervisele kahjulik. Tuleks äkki mobiilid maksustada. See on ikka korralik diktatuuriihalus, mis praeguse valitsuse tegevusest läbi kumab, et me veel ei keela, aga me teeme teil keeruliseks nende asjade tarbimise. Selle asemel, et inimesed saaksid vabalt valikuid teha, te ikkagi esialgu nügite, aga üks samm edasi, järgmine samm edasi on ju juba keelamine, nii et selge diktatuuriihalus on siin. Miks te ei proovi positiivse programmiga, et soodustada tervislikke eluviise ja propageerida neid? Miks te soovite sellist diktatuuri? Ma küsin siis otse välja: miks teil selline diktatuuriihalus on?“
Siim Pohlaku järjesõnavõtt: „Hea minister! Vastates minu küsimusele, mis diktatuuriihalust puudutas, ta ajasite ikka asja hoopis hullemaks. See, et kahjulikke asju tulebki maksustada, et asjad, mis on ohtlikud või kahjulikud keskkonnale, kahjulikud inimestele, et kõike seda tulebki maksustada. See on ikka maru ohtlik argumentatsioon. Selle loogika järgi võib sisuliselt kõike maksustada, see on nagu lõputu laegas, kust raha võtta, midagi kahjulikku ikka leiab, kuni sinnamaani välja, et Lääne-Euroopa radikaalsemad noorsotsid ütlevad ju, et ka elamine on kahjulik keskkonnale, inimesi on liiga palju. Sellise loogika järgi me jõuame lõpuks ikka väga ohtlike tagajärgedeni.
Näiteks Rootsist ma toongi välja, et Rootsi noorsotsid nõuavad, et lihale peaks tulema eraldi maks, seepärast et lihasöömine on kahjulik keskkonnale, ja nüüd nad ütlevad ka, et sellest enam ei piisa, et tegelikult ikkagi Rootsis tuleks kõikides maksumaksja poolt ülal peetavates asutustes, nagu vanadekodud, koolid, keelata lihasöömine, tulebki hakata inimestele taimetoitu andma, seepärast et sellest lihamaksust üksi ei pruugi piisata. Nii et mulle ikkagi tundub, et siin on selline varjatud diktatuuriihalus taga. Ja ma usun, et te võite ka ju nõus minuga, et see on ohtlik loogika tegelikult. Neid asju, mis on kahjulikud, leiab igalt poolt ja alati, mida maksustada.”
Arvo Aller: “Ikkagi tuleb tõdeda, et selle aastaga pole mitte midagi muutunud ei valitsemiskultuuris ega suhtumises, läheb seesama teerull, mis pandi eelmine kevad käima, läheb täpselt samamoodi edasi. Kui maksutõusud olid eelmine aasta, siis see aasta jätkub täpselt samamoodi. Ja just teisipäeval olnud tulumaksuseaduse muutmine järjekordselt ilma väljatöötamiskavatsuseta, nii tulumaksuseadus kui ka magusa joogi maksu seadus ilma väljatöötamiskavatsuseta. Aasta aega oli teil aega ja kuna on põhjendatud, et see on valitsuse prioriteet, siis mis takistab valitsusel seda väljatöötamiskavatsust teha? Ja see viidetele juhtimine, mida rohkem viiteid, seda segasemaks läheb see eelnõu. Ma võin need viited sealt läbi lugeda, aga sisu tegelikult sealt välja ei tule. Mis takistab valitsusel teha väljatöötamiskavatsust?”
Arvo Alleri kordusküsimus: „Siin on palju erisusi ka tehtud ja selles suhtes on mul nagu kurb vaadata, et väiketootjad ja talutootjad seatakse samamoodi erinevatesse maksuraamidesse, kuid erandiga, et laadal valmistatud joogid on maksuvabad. Ma küll ei kujuta ette, kuidas lahtiselt on võimalik laatadel müüa, näiteks astelpaju, ebaküdoonia mingeid jooke ilma, et oleks kontrollitud eelnevalt seda kvaliteeti, vaid seda tehakse kohapeal. See on järjekordselt läbi mõtlemata tegevus. Ja veel on arusaamatu, ma küsiks, kuidas on lahendatud see, kui jook magustatakse Eesti meega. Kas mesi on samamoodi maksuobjekti üks osa, kuidas arvestatakse seda suhkrusisaldust ja selle lisamist jookidele?”
Rene Kokk: „No tegelikult oleks ka aus olla ja öelda, et seesama maks, millest me praegu räägime, on ikkagi eelarve täitmiseks. Eks ta ikkagi nii on. Sest siin on täna päris palju mõistlikke argumente saalis kõlanud ka, läbi mille võiks ka inimeste teadlikkust tõsta ja seda probleemi olemust püüda vähendada. Aga praegu mulle vägisi tundub, et praeguse koalitsiooni selline lipukiri võiks olla, et käige minu sõnade, mitte minu tegude järgi. Sellepärast et väga kriitiliselt olete tegelikult olnud ju selles osas kogu aeg, et VTK-d tuleb kindlasti teha seaduseelnõudele. Ja täna sa siin vastasid ka, Riina, et tegelikult ei ole see üldse nii kiireloomuline seadus üldse, et oleks pidanud sellega rullima, nii nagu praegu rullitakse. Ja kui ma toon siia juurde alles hiljuti automaksu arutelude juures, kuidas unustati ära suurperede esindajad kutsuda siin Riigikogus arutelu juurde, siis see käekiri on tegelikult muret tekitav. Ma tahan ikkagi su hinnangut saada. Kas ikkagi ei peaks jälgima head seadusloome tava ja VTK-d täitma, tegema, ja tegelikult menetlema neid asju, nii nagu kord ja kohus ette näeb?”
Allikas: Riigikogu stenogrammid