Lühike ülevaade: Alar Karise otsus -03.06.2022
Vabastan ametist järgmised ministrid:
keskkonnaminister Erki Savisaa
kultuuriminister Tiit Terik
majandus- ja taristuminister Taavi Aas
riigihalduse minister Jaak Aab
siseminister Kristian Jaani
tervise- ja tööminister Tanel Kiik
välisminister Eva-Maria Liimets
Alus: Eesti Vabariigi põhiseaduse § 78 p 10, § 90
Vabariigi Valitsuse seaduse § 7 lg 3 ja lg 4.
(allkirjastatud digitaalselt)
Alar Karis
Lisaks tegi Alar Karis avalduse. 03.06.2022.(Osaline väljavõte).
Sisepoliitiline olukord on tänasega selgemaks saanud ja samas endiselt ebaselge. Täna kell 14 tuli peaminister Kaja Kallas Kadriorgu ja andis üle mulle ettepaneku vabastada ametist kõik Keskerakonna ministrid. Kell 14:49 kirjutasin alla vastavale otsusele.
___
Miks president otsustas ja tegi põhiseadusele vastuolus oleva otsuse 49 minuti jooksul, jääb arusaamatuks. Ja millise seaduse alusel ja kas tegemist oli peaministri suusõnalise seletusega.
Analüüs näitab, et president on teinud oma otsuse vastuolus Eesti Vabariigi põhiseadusele.
Eesti Vabariigi põhiseaduse § 78 punkt 10 tulenevalt Vabariigi President nimetab ametisse ja vabastab ametist valitsuse liikmed vastavalt põhiseaduse §-dele 89, 90 ja 92-le.
Antud juhul ei ole otsuses täidetud põhiseaduse § 78 põhiseid tingimuslike nõudeid mis kehtestab, et presidendil on õigust ministreid vabastada ainult juhul kui on täidetud EVPS § 92-st tulenevad tingimused, mis on – Vabariigi Valitsus astub tagasi:
1) Riigikogu uue koosseisu kokku astumisel;
2) peaministri tagasiastumise või surma korral;
3) kui Riigikogu avaldab Vabariigi Valitsusele või peaministrile umbusaldust.
Vabariigi President vabastab Vabariigi Valitsuse ametist uue valitsuse ametisse astumisel.
Nüüd saab selgeks kui rumalalt käitus Jüri Ratase juhitav Keskerakond sellise koalitsiooni/valitsuse moodustamisel. Tulenevalt Vabariigi Valitsuse seadusest § 9 – peaministri tagasiastumise alused on:
Peaminister astub tagasi, kui ministrite tagasiastumise või muudel seadusest tulenevatel alustel nende volituste lõppemise tõttu ei ole Vabariigi Valitsus otsustusvõimeline ega muutu otsustusvõimeliseks 21 päeva jooksul otsustusvõime kaotamisest arvates.
Peaminister võib astuda tagasi ka omal algatusel, tehes oma otsuse teatavaks Vabariigi Valitsuse istungil.
Valitsuses oli Reformierakonnal 8 kohta ja Keskerakonnal 7. Muidugi on valitsus otsustusvõimeline.
Kaja Kallas läks presidendi juurde „paljasõnalise“ jutu/väidetega, et valitsus on otsustusvõimeline (eeltoodud avaldust, presidendile esitatud allkirjastatud kirjalikku dokument ei ole võimalik leida).
Dokumendi esitamisel on rikutud vormiliselt ja sisuliselt Vabariigi Valitsuse seadust, Avaliku teenistuse seadust, Vabariigi Presidendi töökorra seadust, Eesti Vabariigi põhiseadust ja näiteks „Eesti Reformierakonna ja Eesti Keskerakonna valitsuse moodustamise kokkulepet ja valitsusliidu koostöölepingut“ aastateks 2021 – 2023 j.m. seadusandlikke akte ja vorminõudeid.
Pööran tähelepanu ,et tegemist on sisuliselt riigipöördega. Põhiseadusest tuleneva kriisi põhjustajaks aga Eesti Vabariigi president. Põhiseaduse 30-aastase ajaloo jooksul oleks see esimene kord, kui uus valitsus astub ametisse korras, mis on ettenähtud ministrite vahetamiseks.
Priit Willbach, Valdo Tõnissoo