Mõnes meediaväljaandes on hakatud kaitsma Bolti, kes sattus hiljuti skandaali, kui selgus, et firma on üritanud panna üht ministeeriumi enda kasuks otsuseid tegema.
Õhtuleht kirjutab: “Eesti riik kaitses Euroopa Liidus meie ühe suurema maksumaksja, transpordihiiust Bolti huve. Millegipärast on paljud selle peale aga pahased.
Euroopa Liidu tegemisi kajastav väljaanne Euractiv kirjutas teisipäeval, et Eesti riigi esindajad olid eelmisel aastal tihedas kirjavahetuses Boltiga, välistamaks ettevõttele ebameeldivat platvormitöötajate direktiivi versiooni. Lobitöö oli edukas ning koos teiste mõttekaaslastega õnnestus Eestil too variant nurjata.”
Bolt on kaugel suurimaks maksumaksjaks olemisest, pigem on ta meediakajastustes meelde jäänud skeemitajana “hallides tsoonides” ning kümne aasta vanuse “idufirmana”, mis annab talle kindlasti turueeliseid, kuigi Vikipeedia kirjutab selle mõiste kohta: idufirma ei ole “päris firma”, kus teatakse, kuidas raha teenida, vaid grupp inimesi, kes alles otsivad selleks võimalusi.
Suurimatest maksumaksjatest kirjutas Postimees mullu juulis: “Tänavu teises kvartalis oli Eesti suurim äriühingust maksumaksja kütusefirma Olerex Terminal. Kokku oli kümne suurima äriühingust maksumaksja hulgas kolm kütusega tegelevat ettevõtet, mis tasusid kokku 107 303 067 eurot riiklikke ning tööjõumakse, selgub maksu- ja tolliameti andmetest.
Lisaks kütusemüüjatele olid suuremate maksumaksjate hulgas riiklik energiafirma Eesti Energia AS, tubakamüüja Philip Morris Eesti OÜ, Eesti kohustuslike ja vabatahtlike pensionifondide registri pidaja AS Pensionikeskus, pank Swedbank AS, hulgimüügifirma Sanitex OÜ, telekommunikatsioonifirma Telia Eesti AS ning jaekaubanduskett Maxima Eesti OÜ.
Kümme suurimat äriühingust maksumaksjat tasusid riigile teises kvartalis 333 536 781 eurot riiklikke makse ja tööjõumakse.”
Bolti staatust suurima maksumaksjana on varemgi kahtluse alla pandud, näiteks Postimehe faktikontrolli poolt, kes võttis aluseks uudise: “Bolt on üks suurim Eesti maksumaksja ja lisaks pea ainus ükssarvik ehk miljardi ettevõte, kelle peakorter asub Eestis.” Andrus Ansip, (16.04.2020, Delfi)
Postimees kirjutas siis: “Bolti kaasasutaja Markus Villig on Facebookis välja toonud, et tema ettevõte on tööjõumaksude tasumise mahult olnud tänavu I kvartalis 19. kohal. See väide paistab olevat aluseks ka paljudele teistele Bolti kaitsjatele.
Pole samas selge, miks viitab Bolt ainult tööjõumaksudele, mitte riiklikele maksudele laiemalt (sh käibemaks, aktsiisid). Kokku maksis Bolt Technology OÜ esimeses kvartalis 5,4 miljonit eurot, millega on nad enim maksvate riigile mitte kuuluvate äriühingute nimistus 42. kohal.”
Kui rääkida Bolti rollist maksumaksjana, siis tasub hoopis arvestada seda, kuidas nad maksumaksmisest kõrvale hiilivad, kui jutuks on see, kas Wolti-Bolti sõitvad inimesed on firma töötajad või iseseisvad ettevõtjad. Euractivi hinnangul tegutseb “idufirma” Bolt “eetiliselt hallil alal”.
Boltil on Eesti majanduses oma roll, aga esile tõsta pole teda vaja. Meenub veel seegi, kuidas nad “tõestasid”, et autostumise vastu aitab isiklikest autodest loobumine ja neilt autode rentimine… Tavaline woke-ettevõtlus.
Uued Uudised