Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Andres Raid: Estonian Airist võeti, mis võtta oli

-
15.06.2020
Estonian Airi asemel on praegu Nordica ja XFly, aga asju aetakse ikka endistviisi.
© Scanpix

Estonian Air on ajalugu. Seda ajalugu ei mäleta suurt keegi peale nende, kel palgad saamata ja õigluse nimel siiamaani kohut käivad.

Äsja toimusid viimased istungid maakohtus seoses EA endised töötajad vs NAG (Nordic Aviation Group) ja TVH (Transpordivarahalduse OÜ) menetlusega. Kohus läks nüüd siis otsust tegema ja teeb selle teatavaks 27. juulil 2020.

Pärast aastaid (sic!) kestnud menetluslikke vaidlusi jõuti hiljuti lõppude-lõpuks asja sisulise arutamiseni.

Nagu teada, koosneb hagi kahest osast. Üks on ettevõtte ülemineku tuvastamine kostjatele ning teine on hagejate solidaarnõue kostjate vastu seoses sellega, et kostjad on Estonian Air-i üldõigusjärglased ja seega ka vastutavad Estonian Air-i kohustuste eest solidaarselt.

Kahtlemata on menetluses suurem tähelepanu läinud ettevõtte ülemineku üle vaidlemisele ja selle tõendamisele, sest see on rahalise nõude esitamise eelduseks.

Töötajad, kes läksid üle uude lennunduskontserni ning asusid tööle Nordic Crew Management OÜ juures, moodustasid kokku 62% kogu Nordic Crew Management OÜ töötajatest. Töötajad, kes läksid üle uude lennunduskontserni ning asusid tööle Regional Jet OÜ juures, moodustasid kokku 64% kogu Regional Jet OÜ töötajatest. Seejuures 7 töötajat töötas NAG juures ja 32 töötajat Nordic Crew Management OÜ-s veel enne nende töösuhte lõppemist Estonian Air AS-is (tänaseks pankrotis).

Veel enne riigiabi osas otsuse tegemist, andis Vabariigi Valitsus 23. septembril 2015 korraldused, millega volitati majandus- ja taristuministrit (Kristen Michalit) „asutama Eesti Vabariigi ainuosalusega aktsiaseltsi ärinimega AS Nordic Aviation Group, kelle põhieesmärk on lennunduskontserni moodustamine ja kontserni sees ettevõtjate juhtimisstruktuuri nüüdisaegsetele lennunduspõhimõtetele vastavaks kujundamine“ ning asutama Eesti Vabariigi ainuosalusega äriühingu ärinimega OÜ Transpordi Varahaldus), „kelle tegevuse eesmärgiks on toimida investeerimisettevõttena, kes finantseerib ja haldab investeeringuid põhivaradesse transpordisektoris“.

NAG tegevuse alustamiseks tegi riik sissemakse summas 40,7 miljonit eurot ja TVH tegevuse alustamiseks 32 miljonit eurot. Seejuures oli riigieelarves 40,7 miljonit eurot ette nähtud eraldamiseks Estonian Air AS-ile (pankrotis), sest 20. juunil 2013 teatas Eesti Vabariik Euroopa Komisjonile otsusest teha Estonian Air AS-ile (pankrotis) 40,7 miljoni euro suurune kapitalisüst omakapitali vormis.

Sisuliselt oli tegemist Vabariigi Valitsuse otsusega luua olemasoleva ja tegutseva rahvusliku lennuettevõtte kõrvale uus lennuettevõtete grupp, mida Vabariigi Valitsuse korralduses nimetati lennunduskontserniks ning mis pidi uue rahvusliku lennuettevõttena lennutegevust alustama üksnes juhul, kui Estonian Air AS-i (pankrotis) osas tuleb negatiivne riigiabiotsus, mis toob kaasa viimase pankroti.

Kristen Michal märkis toona, et:
”Meil oli valitsuses ka tegelikult erinevaid valikuid. Oli valik mitte midagi teha, loota, et turg läheb korda. Et konkurendid võtavad magusamad liinid üle ja ütleme, et inimeste jaoks need ühendused tulevad. Ja alternatiiv sellele oli tegelikult see, et me siiski asutame uue ettevõtte, mis Tallinnas baseerub ja seda me tegime. Uude ettevõttesse on panustatud 40 miljonit. Teine ettevõte, mis on Transpordi Varahaldus, on üle 30 miljoni saanud. See võtab lennukid üle (sic!). Nii et uus ettevõte hakkab opereerima homsest. See tähendab tegelikult töökohtade mõttes ka seda, et Eesti inimesed saavad… Eesti piloodid, Eesti pardameeskonnad saavad seal tööd. Ja see ei tähenda seda, et inimesi sinna valikuliselt hakatakse noppima, vaid see tähendab tegelikult seda, et esimesel võimalusel asub uus kompanii värbama inimesi. Et kuidas see täpselt käib, seda saavad juba tööandjad juba täpsemalt kirjeldada. Aga ma väga loodan, et ükskõik, milline see protsess on, see puudutab inimesi võimalikult vähe selles osas, et ütleme, igaüks saab oma joone alla tõmmata Estonian Airiga ja uus ettevõte, kellel huvi on muidugi. Saab minna uude ettevõttesse tööle ja tegutsema hakata.”

See viimane on elementaarloogika jaoks piisav, et aru saada põhilisest – Estonian Airist võeti, mis võtta oli ja loodi uus ettevõte. Milline tuleb aga kohtuotsus, selgub hiljem.

Punkti ilmselt pole kogu asjale veel oodata, sest emb-kumb kaebab otsuse ikka tõenäoliselt veel edasi. Tänaseks oleme olukorras, kus on Nordica ja registriväline XFly – nuuh, ja mõnel veel ka tea-millel baseeruv lootus, et riigi 30 miljonit miskit kuskilt peale isikliku ambitsiooni käima panevad.

Andres Raid
ajakirjanik

LOE LISAKS

Andres Raid: lennufirma Adria pankrot – järjekordne ämber, mille Eesti maksumaksja vaikimisi kinni maksab

Andres Raid: Nordica afäär ehk miljonite matmine jätkub

Andres Raid lennufirma Nordica “lõpust”: Kas keegi kavatseb sadade miljonite raisatud raha eest vastutada?

Andres Raid: Kes Eesti riigis asju korraldab ja kelle huvides lendavad miljonid eurod?

Andres Raid: taevast sajab lume kõrval ka raha ehk uudiseid Eesti lennuärist