Uued Uudised

Martin Helme: Reformierakonda rahuldab neljarealiste teede ehitamine 20 km kaupa, meie tahame 500 km teid korraga valmis teha!

EKRE ja praegune valitsus tahavad 500 kilomeetrit neljarealisi maanteid ehitada valmis lähiaastatel, ütles rahandusminister Martin Helme Äripäeva raadio saates „Kuum tool“.

Helme sõnul on olnud EKRE valimislubadus, et Tallinna-Tartu, Tallinna-Pärnu ja Tallinna-Narva neljarealised maanteed tuleb valmis ehitada kiiremini, kui seda võimaldab tavaline riigieelarve maht. Kui ehitada neljarealiseks ka teelõik Pärnust kuni Läti piirini, siis teeb see kokku ligi 500 kilomeetrit tee-ehitust.

„Kui ehitada selle järgi, mida võimaldab riigieelarve, siis saaksime edasi liikuda 20 km aastas ja me ehitame neid teid 30 aastat. Kui aga kasutada PPP rahastamise skeemi [public private partnership – avaliku ja erasektori koostöö], ehitada teed tänaste hindadega valmis järgmise kolme-nelja aasta jooksul ja maksta ehituskulu järgmised 30 aastat, siis tuleb see kokkuvõttes odavam, kui ehitada jupikaupa 30 aastat,“ rääkis Helme.

Rahandusminister möönis, et kui riik võtaks laenu, siis tuleks see ilmselt soodsam kui kasutada PPP-skeemi. Samas ei võimalda Euroopa Liidu reeglid riigil tee-ehituseks laenu võtta, sest Eesti eelarve on struktuurses miinuses. Veel kümme aastat tagasi ei keelanud euroreeglid tee-ehituseks laenu võtta ning toonased valitsused oleks saanud teed valmis ehitada. Praegu aga on PPP-skeem üks viise euroreeglitest mööda minna nii, et laenukoormus jääb erapartnerile ning riik ostab tee kasutusrendiga endale.

Helme ei ole nõus Reformierakonna kriitikaga, et maanteede kiire väljaehitamine ja PPP kasutamine tuleb liiga kallis.

„Mina ei ole nõus popsiliku lähenemisega, et ärme tee midagi. Kes tahab, leiab võimalusi, kes ei taha, leiab vabandusi. Kui Aivar Sõerd ütleb, et me teeme kallimalt midagi, mida Reformierakond üldse ei teinud, siis on see iseenesest õige. Mittemidagitegemine ei maksagi midagi. Aga me tahame, et Eesti majandus ja regionaalpoliitika areneks. Meil on valida, kas ehitame kiiresti praeguste hindadega ja maksame 30 aastat või teeme popsi moodi 20 km kaupa?“ rääkis Helme.

Helme möönab, et PPP abil rahastamine ei ole lihtne lahendus: „Aga erinevalt Reformierakonnast, meie selle ees käppasid püsti ei tõsta.“

Rahandusminister tahab, et projektile kuluv raha jääks Eestisse, see tähendab, et teede ehitamisel tuleks rakendada Eesti firmasid ja kohalikku tööjõudu.

UU

 

Exit mobile version