Ajakirjanik Toomas Kümmel ja kodanikuühenduse Avalikult Rail Balticust liige Maido Pajo juhivad tähelepanu, et Jõelähtme vallas, kust algab kavandatav Rail Balticu trass, on vallavalitsus avalikkuse eest varjanud ohtu, et raudtee rajamiseks avatakse vallas uusi paekivikaevandusi.
Uued Uudised avaldab Kümmeli ja Pajo pöördumise täismahus:
Oma avastusretkel oleme jõudnud jälile äärmist tähelepanu väärivale dokumendile. Rail Balticu (RB) Eesti esindaja poolt on MKM ministri allkirjaga saadetud kiri RB trassiga piirnevale 24-le vallale (30.08.2017.a. kiri nr. 16-00154/17-7207).
Kirja kohaselt ei ole RB trassi rajamine võimalik ilma seniste paekivi-, liiva- ja kruusakarjääride laiendamiseta ning uute karjääride avamiseta. Kirjas on palutud kõigil omavalitsustel: „…esitada omapoolne visioon, kuidas oleks võimalik vähendada karjääride teenindamisega seotud negatiivset mõju teie omavalitsusele.“ Vastused paluti saata 15. septembriks.
Ei ole vist raske arvata, et vallavanem, kes on REF liige, on jätnud volikogu liikmed ja valla avalikkuse sellest RB kirjast teavitamata ning on sellele vastanud volikogu tagaselja. Mida ja miks on vallavanem tahtnud varjata?
Oht uute kaevanduste avamiseks on suurem kui kunagi varem. Teame, et RB kaubaveotrass algab meie vallast – Muuga Sadamast. Kõik me teame, et meie vallas on Eesti ühed suuremad ja paremad paekivivarud. Kõik me mäletame, kuidas oleme ühiselt võidelnud varasemate katsete vastu avada uusi karjääre Loo aleviku ja Ruu küla külje all. Me oleme suutnud sellised negatiivsed arengud senini ära hoida üksnes tänu kõigi vallaelanike ühisele tugevale vastuseisule ning sellele, et volikogu ei ole kaevandajate ning kõrgete riigiisade surve ees põlve väristanud.
Nüüd aga on tegemist hoopis uue olukorraga. Projekti taga on EL-i rahad ning Balti riikide kokkulepe. Mis sellest, et Rail Baltic ei hakka lähima 20 aasta jooksul Berliini sõitma, mis sellest, et uue trassiga tahetakse Eestimaa pooleks lõigata.
EL-i miljardid ja sinna otsa meie enda sajad miljonid eurod tahetakse lasta käiku selleks, et miljonites tonnides paekivi lõhata ja välja kaevata, killustikuks purustada ning sadade tuhandete autokoormate kaupa ära vedada trassi alla paigutamiseks. Mis saab Eesti loodusest ja elukeskkonnast nende uute kaevanduste ümber – tundub, et need „pisiasjad“ jäid RB suurprojekti algatajatel suurte rahade varju. Juba on avalikuks on tulnud, et lisaks survele karjääride rajamiseks Ruule ja Loo külje alla, kaalutakse RB jaoks ka Jägala karjääri avamist.
RB värskest kirjast õhkub muret, et äkki omavalitsused hakkavad uute karjääride avamisele vastu töötama. Juba eelmisel suvel ütles RB koordinaator ERR-is: „Võtmeroll selles, et RB projektile maavarasid jaguks, näibki olevat omavalitsustel. Kui kohalik kogukond ja omavalitsus näiteks uue karjääri avamisele vastu seisab, võivad vaidlustused ja võimalik kohtuskäik kaevandamist aastaid edasi lükata. Me näeme oma rolli selles, et julgustada ühelt poolt omavalitsusi olema aktiivsed ja teisalt viima nad kokku kaevandajate huvidega. Ja meil on seal oma huvi, et kvaliteetset materjali saada.““
Jõelähtme vald on uue fosforiidisõja eesliinil. RB trass algab meie vallast. Üldteada on asjaolu, et RB suurprojekti algatajatel ja taganttõukajatal on reformierakondlik parteiline taust alates endisest EK asepresidendist, kes on olnud mitme suure afääri eesotsas. Väga tõsine saab olema ka kaevandajate surve, kes RB projektist prisket tulu haistavad.
Praegune vallavalitsus on varjanud avalikkuse eest tõsist ohtu uute kaevanduste avamiseks seoses RB trassiga. See ei saa olla juhuslik ning on väga murettekitav. Kuidas on võimalik ette kujutada, et sellesama erakonna esindajad meie valla valitsemise juures suudaks vastu seista oma parteikontori survele kaevandajate huvide läbisurumisel?
Igale vähegi mõtlevale vallaelanikule on selge, et see ei olegi võimalik. Ka meie vald vajab võimu juurde inimesi, kes suudavad seista kindlalt vastu uute karjääride avamisele ning Rail Balticu trassi rajamisele kavandatud kujul; inimesi, kes ei ole mõjutatavad partei keskkontorist, kes suudavad rahvaga pidada ausat ja avatud dialoogi ning kelle põlv ei värise. Ainult siis on meil võimalus uus fosforiidisõda võita.
Toomas Kümmel,
Rail Balticu praegusel kujul rajamise vastu protesteerivate 222 kultuuritegelase pöördumisele allakirjutanu
Maido Pajo,
Kodanikuühenduse Avalikult Rail Balticust liige
Foto: Toomas Huik, Postimees