Rahandusministeerium saatis kooskõlastusringile seaduseelnõu väljatöötamiskavatsuse, mille alusel kehtestatakse mootorsõidukimaks suurele osale Eesti sõidukitest. Kogu ettevõtmist saadab jällegi küüniline vassimine ja valetamine.
Esmalt üritatakse selgitada, justkui poleks tegu järjekordse maksuga pikas maksutõusude reas eesmärgiga riigeelarvesse raha juurde saada, vaid et “kõigil teistel see maks on ja meil pole”. Sellele lisatakse lausa kohustuslik rohepöörde-ila.
BNS vahendab: “Eesti on täna üks väheseid riike, kus automaks puudub. Samas sõidukite arv meie teedel aina kasvab. Meie sõidukipark vananeb ja saastab keskkonda, olgu selleks siis üldine tervist kahjustav õhusaaste või ummikud linnades. Puhtama ja säästlikuma elukeskkonna tagamiseks on meil vaja seda trendi muuta, üheks abivahendiks on siin maksupoliitika,” ütles rahandusminister Mart Võrklaev pressiteates.
“Mõistame hästi, et Eesti eri paigus on auto hädavajalik ja kõik vanemate autode omanikud ei jaksa soetada säästlikumaid sõidukeid,” sõnas rahandusminister ning põrutab kohe otsa: “Mootorsõidukimaks maapiirkonna- ja linnainimesi eristama ei hakka”. Samas on automaks varasemalt saanud palju kriitikat, kuna maapiirkondades elavatel ja töötavatel inimestel on auto kasutamine sageli hädavajalik.
Kogu tõde on kirjas BNS-i uudises “Mootorsõidukimaks toob riigieelarvesse aastas 120 miljonit eurot” – just rahva taskust raha väljapumpamine on Reformierakonna põhieesmärk.
Eesti Autoomanike Liidu (EAOL) hinnangul on kolmapäeval rahandusministeeriumis tutvustatud automaksu väljatöötamiskavatsuse eelnõu autoomanike ja maksumaksjate suhtes ülekohtune, sest suurendab niigi autoomaniku kõrget maksukoormat ning sel ei ole peale raha kogumise ühtegi arusaadavat eesmärki.
EAOL juhatuse esimees Priit Tammeraidi sõnul katab Eestis juba kehtiv automaks ehk kütuseaktsiis enam kui kahekordselt teedevõrgule kuluva summa, mistõttu pole autode pealt täiendava 120 miljoni euro korjamine põhjendatud.
Lisaks hakkab 2024. aastast Eestis tõusma mootorikütuse aktsiis. „Valitsus on väga kõrget mootorikütuse aktsiisi läbi aegade põhjendanud automaksu puudumisega. Täna näeme, et valija saab maksuküüru kaotamise asemel maksuga vastu küüru ehk tulevad nii aktsiisitõus kui automaks,“ ütles Tammeraid. Eestis kehtib mootorikütuse aktsiisimäär bensiinikütusele 56,3 ja diislikütusele 37,2 senti liitri kohta. Diislikütuse aktsiis hakkab tõusma 2024. aastast ja jõuab 2027. aastal summani 49,3 senti liitri kohta. (BNS)
Ja muidugi “tehakse asi ära” suvises poliitilises vaikuses, ikka varga kombel.
Pilt: selleks, et automaksuga toime tulla, tuleb Vanatühjga leping sõlmida.