Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Maaeluminister EKRE-le veokimaksu kohta: arvan, et maksukoormus ei ole põllumehele koormav

-
17.01.2018
LIIKLUS

Kolmapäevases valitsuse infotunnis küsis Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna saadik Jaak Madison maaeluministrilt Tarmo Tammelt käesoleval aastal jõustunud veokimaksu mõju kohta põllumeestele, kuid pidi pärast ministri vastust täiendavat küsimust esitades tõdema: “Te vastate paljudele küsimustele, mida ma küll ei küsinud!”

EKRE saadiku küsimus kõlas: “Käesoleva aasta eelarve kohaselt on ennustatav tulu uuest maksust riigikassasse 17 miljonit eurot, kuid sellest 13 miljonit tuleb prognoosi kohaselt Eesti ettevõtetelt. Kui paljud neist ettevõtetest, kelle arvelt see 13 miljonit tuleb, kuuluvad põllumajandussektorisse?”

Maaeluminister keskendus paraku sellele, et käesoleva aasta alguseni oli Euroopa Liidus kaks riiki, kus ei olnud teekasutustasu, ja üks neist oli Eesti. Tema sõnul oli ebavõrdne see, et kui Leedu piimatööstuse auto tuli Eesti teedele, siis ei pidanud ta maksma sentigi, aga kui Eesti auto läks Läti teedele, siis tuli tal maksta, ja see on nüüd möödanik. “Mis puudutab põllumehi, siis iga maks on maks ja see teeb tootmise kallimaks. Aga lohutuseks võin öelda, et maksustatud ei ole traktorid, kombainid, liikurtehnika, maksustatud on autod. Ja õnneks on autode jaoks ka võimalik kasutada seda süsteemi, et vastavalt sellele, mitu päeva sa neid autosid kasutad, siis selle eest ka maksad,” lausus minister Tarmo Tamm.

Jaak Madison nentis, et kui meid Läti piimavedajaga võrrelda, siis nüüd maksab ka Eesti piimavedaja omaenda kodumaa teedel sõitmise eest ja turukonkurentsi see kindlasti kergemaks ei tee. “Fakt on see, et 4 miljonit eurot me saame tõesti välisettevõtete taskust, kuid 13 miljonit ehk lõviosa sellest tulust tuleb siiski meie enda ettevõtjate taskust. Andke ülevaade, kui mitu miljonit eurot tuleb tänu uuele veokimaksule konkreetselt põllumajandussektori saaduste vedamise arvelt, kuna teatavasti ei viida vilja punktist A punkti B kombainiga, vaid siiski veokitega,” päris ta.

Minister vastas, et kogusumma saab teada aasta lõpus ja asus taas küsimusest mööda rääkides valitsust kiitma. Tema meelest olevat põllumeeste jaoks väga suur kergendus ja abi see, et 2018. aastal tühistati eelmise valituse poolt kinnitatud diislikütuse 10-protsendiline aktsiisitõus, mis jätvat põllumeeste ja nende transpordiettevõtete taskusse 35 miljonit eurot, otsetoetuste määr kasvavat samuti kusagil 10 miljoni euro võrra. “Kokku võttes arvan, et põllumeestele maksukoormus ei ole koormav ja nad ei tunne ennast karistatuna,” lõpetas ta optimistlikult.

EKRE saadik Raivo Põldaru uuris minister Tarmo Tammelt ka seda, kuidas maaeluministeerium kavatseb vähendada inimeste lahkumist maalt, sai vastuseks pika loetelu programmidest ja meetmetest, kuid pidi ikkagi tõdema, et varasem programmide rodu pole maarahvastiku vähenemist isegi mitte pidurdanud.