The Telegraph: sõltuvus Vene gaasist poob kinni Saksamaa roheambitsioonika autotööstuse

Maailm,
©Scanpix
Elektriauto kokkupanek Volkswageni tehases.

Saksamaa sõltuvus Vene gaasist on hakanud ohustama riigi ambitsioone tõusta juhtivaks elektriautode tootjaks. Olukorras kus Venemaa keerab gaasikraane järjest kinni tähendab gaasipuudus tootmisliinide sulgemist, mis omakorda mõjutab negatiivselt ka majandust laiemalt, kirjutab The Telegraph.

21. juulil peaks lõppema Nords Stream 1 gaasijuhtme kümme päeva kestnud hooldustööd, ent Saksamaa ametnikud on tunnistanud, et riik valmistud keeruliseks olukorraks, kuna puudub kindlustunne gaasijuhtme uuesti käivitamise osas. „Saksamaa majandus on juba languse äärel,“ kommenteeris olukorda ING panga Saksamaa haru peaökonomist Carsten Brzesky. „Sügavasse langusesse kukkumiseks ei olegi õieti enam midagi rohkemat vaja.“

Saksamaa majanduse üheks oluliseks mootoriks on autotööstus, mis tagab 5% majandustoodangust ja enam kui 800 000 töökohta, kokku umbes 12% tootmissektori tööjõust. Analüütikute hinnangul võib gaasitarnete peatumine põhjustada autode tootmismahu languse 17% võrra. See omakorda ohustab Saksamaa plaane autotööstuse juhtivriigina, eriti olukorras kus Saksamaa on teinud suuri edusamme elektriautode tootmises.

Saksamaa toodab umbes veerandi Euroopa autodest ja umbes 15% kogu maailma autodest. Ainult Hiina ja Jaapan toodavad veel rohkem autosid. Saksamaa kantsler Olaf Scholzil on vägagi ambitsioonikad plaanid toota 2030. aastaks 15 miljonit elektriautot ja Saksamaa suurim autotootja Volkswagen kavatseb ehitada Euroopasse kuus gigatehast. Gaasil on nende eesmärkide saavutamisel oluline roll, kuna gaasi on vaja erinevate tootmisprotsesside läbiviimiseks.

Praeguses olukorras on aga Saksamaa koostanud gaasitarbimiseks normeerimisplaani – gaas tagatakse kodutarbijatele ja haiglatele, samas kui tööstuse varustamist gaasiga piiratakse, eriti sellise tööstuse, mille tootmise peatamine ei tekita suuremaid komplikatsioone. Siia alla kuulub ka autotööstus.

Volkswagen plaanib kulutada oma autopargi elektrifitseerimiseks 52 miljardit eurot, Mercedes 40 miljardit ja BMW 30 miljardit. Enamik sellest peaks tulema teenitud kasumist. Möödunud aastal suutsid kõik kolm autotootjat teenida märkimisväärse summa, kuna inimestel jäi koroonapiirangutega seoses raha üle. Praeguse seisuga vähenevad aga inimeste säästud kiiresti, kuna tõusnud on nii kütusekulud kui ka kulud toidule ja eluasemele. Kõige hullem stsenaarium olekski olukord, kus väheneks juurdepääs gaasile ja samal ajal väheneks ka tootmine ning tarbimine.

Mercedes on ostnud endale gaasi pikaaegsete lepingute alusel, nüüd aga plaanitakse kasutada gaasi asemel osaliselt naftat. Samas hoiatas Mercedes, et 2030. aastaks seatud eesmärk minna täielikult üle elektriautode tootmisele, sõltub „olukorrast turul“. Ka BMW on teatanud, et tegeleb aktiivselt ettevalmistustega olukorraga kohanemiseks.

Jefferies Groupi analüütiku Philippe Houchoisi sõnul on autotootjad muutunud elektriautodele ülemineku osas üha murelikumaks, seda ka olukorras, kus autode hinnad kogu aeg tõusevad. „Tegemist on negatiivse trendiga, sest traditsiooniliste sisepõlemismootoriga autode müügist saadud tulust rahastatakse üleminekut elektriautodele. Kui aga sisepõlemismootoriga autode kasum kaob, siis kuidas on võimalik neid plaane rahastada? Või toimub sel juhul üleüldine massilise tootmise vähendamine?“ arutleb Houchois.

Allikas: The Telegraph

Mobile Sliding Menu

Uute Uudiste väljaandja on Eesti Konservatiivne Rahvaerakond. Uued Uudised peavad oluliseks sõnavabadust. See tähendab, et Uutes Uudistes avaldatud seisukohad ei pruugi ühtida Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna seisukohtadega.
Kontakt: info@uueduudised.ee | Kasutamistingimused