Veoettevõtete esindusorganisatsioonide hinnangul on Eesti veondussektori veosemaht kasvanud peamiselt tänu läinudkevadisele valitsuse otsusele langetada diislikütuse aktsiisimäära. Selle otsuse taga oli EKRE algatus.
Nimelt näitavad statistikaameti värsked andmed, et tänavuse aasta esimeses kvartalis kasvas veomaht võrreldes eelmise aastaga 32 protsenti.
Kuna võrdlusbaasiks on 2020. aasta esimene kvartal, mil majandust ja vedusid veel COVID-19 pandeemia suures mahus ei mõjutanud, siis hindavad veoettevõtete esindusorganisatsioonid, et just aktsiisilangetus vedas sektori rekordilisele tõusule, teatasid organisatsioonid.
Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni juhatuse liige Herkki Kitsing ütles pressiteates, et enne aktsiisilangetust ei suutnud Eesti veoettevõtted naabritega konkureerida. Ta selgitas, et kaupa Eesti teedel tegelikult vähem ei transporditud, lihtsalt Eesti ettevõtteid asendasid odavama sisendhinnaga naaberriikide vedajad.
“Kuna diislikütuse maksumus moodustab näiteks rahvusvaheliste vedude puhul ligi poole kuludest, siis ei suutnud meie ettevõtted viimastel aastatel naabritega konkureerida just kõrge aktsiisimäära tõttu. Sektor on arvutanud, et ebasoodsa aktsiisipoliitika tõttu kaotas Eesti majandus perioodil 2016–2019 kokku 1,3 miljardi euro väärtuses eksporditulu,” väitis Kitsing.
Seejuures kõige suurema tõusu ehk 62 protsenti võrreldes möödunud aastaga tegi siseriiklik veosekäive. “Kui varasemalt liikus meie teedel palju välisriikide numbritega masinaid, mis võtsid tänu odavale kütusele meie ettevõtetelt ära ka Eesti-sisest veoteenust, siis aktsiisilangetuse abil on Eesti ettevõtted oma positsiooni koduturul taastanud,” ütles Autoettevõtete Liidu tegevdirektor Villem Tori.
Samal ajal kardavad veoettevõtete esindusorganisatsioonid, et valitsus viib ellu kevadel välja käidud lubaduse ja tõstab diislikütuse aktsiisi taas tagasi Euroopa Liidu kõrgeimale tasemele.
“Täiesti jabur ja põhjendamatu on tänase valitsuse otsus taas aktsiise tõstma asuda – sellest võidavad ainult naaberriikide majandused ja nende riigieelarve,” kritiseeris Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni juht. (BNS-UU)