Uued Uudised

Peapiiskop Urmas Viilma taunib religiooniga konfliktis olevat interaktiivtaiest ERM-is

Eesti Rahva Muuseumi (ERM) avamispeol osalenud Eesti evangeelse luterliku kiriku (EELK) peapiiskop Urmas Viilma kirjutab sotsiaalmeedias, et muuseum on küll sisuka ekspositsiooniga, kuid üks interaktiivne taies riivab kristlaste tundeid.

“Vaadata ja uurida on ERM-is palju. Ka kirikut ja ristiusku kujutav osa ekspositsioonis on mitmekülgne, piisavalt ülevaatlik ja huvitav,” kirjutas Viilma Facebookis. “Siiski häiris mind üks eksponaat. Tegemist on suure, peaaegu inimesekõrgusega läbipaistva ekraaniga, millel on kuvatud valgusjoontega Neitsi Maarja figuur. See figuur on seal püsivalt, kuni keegi lööb jalaga ettenähtud ja vastavalt märgistatud kohta ekraani all servas. Löögi tagajärjel lendab figuur kildudeks. Ja see ongi selle eksponaadi mõte – lasta purustada jalalöögiga Neitsi Maarja kujutis.”

“Ei usu, et ükski eksponaat, mis on üles ehitatud millegi hävitamisele, oleks kuigi hariv positiivses mõttes,” märkis Viilma. “Näituse külastajast tehakse rüüstaja ja eriti laste puhul on siin küsimus, kas lapse sellisesse rolli asetamine on eetiline. See eksponaat peaks olema alla 18 keelatud.”

“See stend tekitab lastes ja noortes vastupandamatu kiusatuse jalaga virutada. Minu jaoks on kummaline, kuidas sellise negatsiooni kaudu on loodetud saavutada positiivset mõju või elamust,” kirjutas Viilma. “Kujutan ette klassitäit lapsi seismas üksteise taga järjekorras, et Maarjale jalaga virutada. Olen veendunud, et sellest stendist saab laste ja noorte üks lemmikuid selles osakonnas kui mitte kogu ERM-is. Kui mõtleme, et oleksime võinud samal kombel kujutada näiteks Tartu Kivisilla hävitamist või pronksiöö rahutusi, kus on võimalik virtuaalselt uuesti süüdata reaalselt eksisteerivaid hooneid Tallinnas, siis ehk näeme asju teises valguses. Sellises võtmes populaarseid, kuid kahtlemata kellegi tundeid ja veendumusi riivavaid eksponaate saaks luua terve muuseumitäie. Milline on selle pedagoogiline mõju?! Kuidas kompab selline asi meie moraalinormide piire? Olukorras, kus üldiselt on taunitud noorte seas populaarseid ja vägivalda kujutavaid arvutimänge on sellise interaktiivse hävitamist jäljendava stendi paigutamine ERM-i minu hinnangul kaheldava väärtusega.”

“Probleemi olemus seisneb selles, et ERM on näinud pildirüüstet ajaloolise sündmusena, kuid kasutab selle illustreerimiseks Neitsi Maarja figuuri. Maarja ei ole aga paljude usklike inimeste jaoks ajalukku jäänud isik või sündmus, vaid reaalsus ja olevik. Ühe ajaloos toimunud sündmuse kujutamine täna paljude usklike inimeste jaoks endiselt aktuaalse ja reaalse isiku virtuaalse ründamise või naeruvääristamise kaudu on usuliste tunnete solvamine,” märkis Viilma. “Minul on tõsiseid kahtluseid selle eksponaadi sobivuses ERM-i püsiekspositsiooni, olgugi et see võib olla tehniliselt huvitav või tänapäevane viis ajaloosündmuste kujutamisel.”

Samas möönis Viilma, et ERM on tegelikult suur ja ilus ning sisuka ekspositsiooniga ning et kirjeldatud eksponaadi puhul on ilmselt tegemist “tööõnnetusega”.

Muuseumi PR-juht Kaarel Tarand aga taieses mingit probleemi ei näe ja ei usu seda, et eksponaat võiks kedagi negatiivselt mõjutada. Tema sõnul on Eesti ilmalik riik ja sellise eksponaadi ülesseadmine olevat läbi konsulteeritud ajaloolaste ja kunstiteadlastega.”Meil on ilmalik riik. Meil ei ole riigi kirikut ja riigi asutused on ilmalikud asutused, mis ei pea ühe või teise usulise vaate all kuidagi olema. Kui me muuseumis oleks arvanud, et me näituste tegemisel teeme midagi põhimõtteliselt valesti, siis me ei oleks kahtlemata neid eksponaate teinud,” põhjendas ta meediale antud kommentaaris oma seisukohta.

Siiski on paljud usklikud avaldanud asja üle oma nördimust ja seega peab lähitulevik näitama, kas ekspositsioon kõrvaldatakse või mis sellest saab?

BNS

FOTO: Scanpix

Exit mobile version