Uued Uudised

Rene Kokk: “Keeruline on aru saada, kuidas selle automaksu kehtestamine Eesti riiki aitab”

RIIGIKOGU XV KOOSSEIS. Rene Kokk

Eilsel riigikogu täiskogu istungil esitati ministritele mitu arupärimist. EKRE esitas rahandusminister Mart Võrklaevale arupärimise automaksu kehtestamise kohta. Arupärijate esindajana pidas kõne Rene Kokk, kes ütles, et automaks on selgelt vara-ehk omandimaksu ja jutt keskkonnamõõtest on jama ning valitsus oleks pidanud selle ausalt kohe ütlema.

Rene Kokk: „Automaks ongi selleks, et saada riigieelarvesse lisavahendeid. Ja punkt. Aga mitte proovima seda maskeerida kuidagi keskkonnamaksu alla. Kui me tõesti oleksime tahtnud kuidagi keskkonnaalaselt seda reguleerida, siis me ei räägiks siin sellest, et omage 20-aastaseid autosid ja maksate vähem. See ei vasta tõele.

Nüüd, võib enam kui kindel olla, et kui automaks on mõnda aega, juhul kui see sellisel kujul vastu võetakse, kehtinud, siis meil hakkavad minema numbrid üles, mis puudutavad raskeid liiklusõnnetusi ja raskete tagajärgedega liiklusõnnetusi, sest me ei pea olema suured spetsialistid, et saada aru, et tänane uus auto on oluliselt turvalisem kui auto, mis on 14, 15 või 20 aastat vana.

Palju on räägitud sellest, et linnainimene maksaks kinni maainimese automaksu. Tal on siin vähe sõita, kui autot omab, sõidab 10 kilomeetrit. Aga maainimene võibolla sõidab päevas 100 kilomeetrit. Noh, ma tuletan meelde, et esiteks on maal auto hädavajalik selleks, et meie haldusreformi käigus on järjest-järjest kaugemale liikunud nii poed, koolid, lasteaiad, apteegid kui kõik muud teenused. Ja selleks, et üldse maal hakkama saada ja kuskil käia tööl, selleks on vaja tihti kahte autot: üks pereliige on autoga tööl kuskil, teine peab vedama lapsi ja tegema muid toimetusi. Nii et tegelikult on kahte autot hädasti vaja ja lisaks sellele on vaja talvel ka kuidagi välja saada kodust. Ja nüüd me paneme läbi selle automaksu ka selle ATV, mis on hädavajalik selleks, et teinekord teejupp lahti lükata ja talvel välja saada, ka selle maksu alla.

Siis oli juttu sellest, et Eesti on juba praegu üks vanema autopargiga riik Euroopas. Väga keeruline on aru saada, kuidas selle automaksu kehtestamine kuidagi Eesti riiki aitab. Võib päris kindel olla, et me saame pärast seda mõne aja pärast tagantpoolt number üheks oma autode vanuse poolest. Ja päris huvitav on see, kuidas juba on kuulda, et otsitakse riike Euroopas ja lahendusi, kuidas hakata autosid registreerima ja ettevõtteid registreerima riikidesse, kus automaks on väiksem. Nii et sisuliselt oleme tekitamas juhtparteide ja valitsusparteide näol olukorda, kus kordub enam-vähem sama, mis juhtus alkoholi- ja kütuseaktsiisiga.

Nii et ükskõik, kuidas seda vaatad, ikkagi jällegi jõuad sinna välja, et kogu ühiskonna hakkamasaamine läheb ainult halvemaks.

Tegemist on äärmiselt halva seaduseelnõuga ja omalt poolt luban, et EKRE teeb kõik, mis võimalik, et seda automaksu ära hoida. Ja kui me kunagi valitsuses oleme, siis me pöörame selle tagasi.“

Exit mobile version