Uued Uudised

Martin Helme teedeehituse plaan, mille Pentus-Rosimannus puruks rebis, on taas valitsuse laual

Jõhvi linn, maantee, 4 realine tee, viadukt, liiklus, transport

Reformierakonna, sotside ja Eesti 200 valitsus on nüüd lõpuks jõudnud tee-ehituses arusaamisele, mille eest EKREt tema võimul olles maha tehti. Nimelt palus taristuminister Vladimir Svet transpordiametilt ülevaadet, selgitamaks, kas maanteede ehitust oleks võimalik rahastada ka avaliku ja erasektori koostööprojektiga (PPP), sest „praegu tuleb kaaluda kõiki võimalusi“.

“Mina leian, et me peamegi analüüsima selle töö raames kõiki võimalusi, mis on vähegi laual. Ka lähiriikide kogemusi ja seda, kuidas nemad oma teid rahastavad,” ütles Svet ERRile, tunnistades, et eelmiste valitsuste ajal on uuritud ka võimalust ehitada teid avaliku ja erasektori koostöös ehk niinimetatud PPP (public-private partnership) projekti raames.

See arutelu sumbus 2020. aastal, kui selle oli 2019. aastal algatanud toonane rahandusminister Martin Helme, kes nägi selles võimalust ehitada kiiresti neljarajaliseks nii Tallinna-Tartu, Tallinna-Narva kui ka Tallinna-Pärnu maanteed.

Pilootprojektiks valiti välja Tallinna-Pärnu maanteel asuv Libatse-Nurme teelõik. 2020. aasta suvel hakkasid rahandusministeerium, maanteeamet ning riigi tugiteenuste keskus projekti elluviimiseks konsultanti otsima.

Konsultandi toel plaaniti välja kuulutada hange, mille võitja pidanuks teelõigu valmis ehitama ning seda ise ka korras hoidma. Riik maksnuks arendajale teelõigu eest järgmise 20 aasta jooksul.

Keskerakonna, EKRE ja Isamaa valitsus lasti põhja 2021. aasta alguses. Sama aasta märtsis ütles rahandusministriks saanud reformierakondlane Keit Pentus-Rosimannus, et riik neljarajaliste teede ehitamiseks seda projekti ei kasuta. Ta märkis, et erasektori kaasamine muudaks tee-ehituse liiga kalliks.

Hiljem Euroopa koridoridesse haitunud Pentus-Rosimannus lisas, et ainult avaliku sektori raha kasutades saavad neljarajalised maanteed kiiremini valmis.

Ometi pole uusi maanteid siiski siiamaani  valminud. Samal ajal Lätis valmistatakse selle projekti alusel ette juba teist teelõiku

Euroopa Komisjon on märku andnud, et ühtekuuluvusfondist maanteede ehitamist ilmselt edaspidi ei toetata.

Eesti Ekspress kirjutas 20212. aastal, kuidas Pentus-Rosimannus tõmbab Eesti Martin Helme plaanile mõne aastaga välja ehitada neljarealised maanteed ja Saaremaa sild kriipsu peale.

Reformierakonna valitsuse rahandusministriks saanud Keit Pentus-Rosimannus tuli kohe valitsusse ettepanekuga peatada eelmise ministri Martin Helme poolt ellu kutsutud plaan ehitada Tallinna-Pärnu neljarealine maantee, mis pidi valmima avaliku ja erasektori koostöös.

Ekspress nimetas seda plaani „ulmeliseks“.

Nüüd jõutakse ringiga sama teema juurde tagasi, mis näitab taas, et EKRE on olnud õigel teel ning alati ajast ees.

Eestis kuulubki PPP sissetooja au Martin Helmele. 2019. aasta augustis käis Helme kahepäevasel visiidil Saksamaal ja Austrias. Rahandusministeeriumil ei olnud visiidi kokkupanemisel rolli, see oli poliitiline algatus.

Helme kohtus Põhja-Rein-Vestfaali liidumaa rahandusministeeriumi esindajatega, samuti mitme ehitusfirma ja advokaadibüroo ning konsultantidega, kes tegelevad just PPP projektidega. Kogu külastus oli mõeldud PPP teemal info kogumiseks.

Ekspress tuletab meelde, et tagasi tulles rõõmustas minister avalikkust sõnumiga, et on leidnud lahenduse, kuidas maanteed kiiresti neljarealiseks ehitada. „Avaliku ja erasektori koostöö (PPP) abil on võimalik soovi korral juba lähiaastatel Eestis välja ehitada Tallinna-Pärnu, Tallinna-Tartu ja Tallinna-Narva maanteed täies ulatuses neljarealiseks ning samuti pakub see väga hea lahenduse Saaremaa silla kiireks teostamiseks,“ rääkis Helme 2019. aasta augusti lõpus ERRile.

Exit mobile version