Lääne-Uusimaa Inkoo sadamasse saabus äsja suur veeldatud maagaasi terminali laev nimega Exemplar, mis lahkus Gibraltarilt 19. detsembril, vahendab YLE. Laeva jõudmine Soome on Venemaa agressioonisõja ja sellega seotud Euroopa energiakriisi üks tagajärgi.
300-meetrise terminalilaeva abil vahetatakse välja varem Venemaalt Soome tulnud gaasitarned. Exemplari saabumist võib seega pidada omamoodi sümboliks sellest, kuidas Euroopa ja Soome püüavad vabaneda aastatepikkusest energiasõltuvusest Venemaast.
Exemplari laev on tehniliselt laev, kuid praktikas on see pigem gaasitaristu mobiilne osa. Laeva esmane ülesanne on toimida “gaasimuundurina”.
LNG ehk veeldatud maagaas on maagaas, mis on muudetud kergesti transporditavaks vedelikuks.
Näidisanumas muudetakse veeldatud maagaas uuesti vedelast gaasiks ning seejärel suunatakse gaas jaotamiseks gaasivõrku. Laevaga ümbertöödeldud gaas veetakse Inkoost ka Eestisse. Eestisse liigub gaas mööda sadama lähedalt väljuvat Balticconnectori torustikku.
Vedelgaasi tuuakse kõikjalt maailmast Exemplari tankeritega, mis peaksid Exemplari külastama paar korda kuus.
Exemplari terminalis saab aastas gaasiks aurustada üle 40 teravatt-tunni vedelgaasi. Soome aastane maagaasitarbimine on viimastel aastatel olnud 25 teravatt-tunni ringis, mis tähendab, et selle võimsus katab Soome gaasivajaduse kergesti.
See on Soome esimene ujuv veeldatud maagaasi terminali laev. Soomes Tornios, Poris ja Haminas on juba palju Exemplarist väiksemaid LNG terminale.
Samal ajal on Eestis ehitatud ka sadamarajatisi. Kui rajatised Eestis oleksid valminud enne Inkood, oleks laev esialgu sinna paigutatud.
Laev Exemplar kuulub USA ettevõttele Excelerate Energy, mis keskendub veeldatud maagaasile. Soome on laeva koos Eestiga rentinud kümneks aastaks.
Terminalaeva rentimine muutus aktuaalseks pärast Venemaa agressioonisõja algust. Varem tuli Soome ja kogu Euroopa kasutatav maagaas suures osas torujuhtmeid pidi Venemaalt.
Vahetult pärast sõja algust sai Euroopa teadlikuks Venemaa energiasõltuvuse ohtudest. Laevade, nagu Exemplar, järele on olnud suur nõudlus, kuna Euroopa riigid on püüdnud kiiresti leida asendusaineid Venemaa maagaasile.
Laeva vajadus muutus teravamaks alles aprillis, kui Vene Gazprom hakkas nõudma gaasitarnete eest tasumist rublades. Soome sellega ei nõustunud ja lõpuks katkestas Gazprom mais gaasitarned Venemaalt Soome.
Gaasivõrguettevõte Gasgrid kirjeldas oma maikuu teates (üleminek teisele teenusele), et terminalilaeva projekt on “praeguses maailmaolukorras absoluutselt vajalik ja seetõttu ka äärmiselt kiireloomuline”.
Soomes on maagaasi roll energiasüsteemis palju väiksem kui paljudes teistes Euroopa riikides.
Maagaasi osatähtsus Soome kogu energiatarbimises on umbes viis protsenti. Seda kasutatakse eriti tööstuses. Näiteks pagaritöökojad kasutavad maagaasi. Maagaasi läheb vaja ka näiteks tihedas liikluses.
Gaasilaeva projekti maksumus on kümneaastase rendilepingu jooksul hinnanguliselt 460 miljonit eurot, s.o ligikaudu 46 miljonit eurot aastas.
Allikas: YLE