Uued Uudised

Saarlased on Eesti iseseisvaim põlisrahvas.

Kahekõne Rahvaga Saaremaal. Jaak Valge

Koos saarlaste põlise identiteediga järgime eestlastena ka meie ühise rahvusliku ja riikliku iseseisvuse aadet. Teame, et vähemalt ideede tasandil peaksid iseseisvad rahvusriigid oma kodanike huvide esindamisel ja kaitsel kõige paremini toimima. Meie minevikust teame paraku ka seda, et väikerahvastel on oma riiklikku iseseisvust ootamatult kerge kaotada ja väga raske tagasi võita.

Eesti Vabariik on rahvusvahelisel tasandil meile oluliste liitlastega heatahtlikku koostööd tehes meie riiklikust suveräänsusest ja meile olulistest põlistest väärtustest palju loovutanud. Tõdeme, et viimase haldusterritoriaalse reformi käigus mindi liiale meie kohalike omavalitsuste sundliitmisega ja nende iseseisvate õiguste kärpimisega. Märkame Eesti territooriumile ja meie majandusvetesse järgneval aastakümnel kavandatavate rahvusvaheliste suurprojektidega kaasnevalt, et mitmed arendajad ei tahagi enam meie kohalike elanike ja omavalitsuste tahtega enam arvestada. Ametlikus terminoloogias oleme kodanike asemel taandatud teenindatavateks elanikeks ja meie varasemad vallavalitsused on nüüd imetatud teenuskeskusteks… Koos nende tõdemustega tajume, et meile olulisest rahvuslikust iseseisvusest ja riiklikust suveräänsusest on liiga vähe alles jäänud.

Kohalikest omavalitsustest sõltub väga suurel määral meie igapäevane elukorraldus, kultuuriline järjepidevus, piirkondlik identiteet ja rahvuslik eneseteadvus. Eesti koosneb ajalooliselt kihelkondadest, linnadest ja maakondadest. Vastavalt peaksid olema korraldatud ka meie kohalikud omavalitsused – eelistatult põliste kihelkondade piires toimivad vallad ning maakonnalinnad ja maakonnad. Viimaste haldusreformide teostajad nende reaalsustega enamikes Eesti maakondades paraku ei arvestanud. Hiljutistel küsitlustel tuvastati, et rahva õnneindeks on Eestis kõrgeim Muhu vallas ja Hiiumaal. Saaremaal ja Eestis tervikuna on rahvas aga õnnetu ja rahulolematu. Põhjused on lihtsad – Muhu saarel säilis iseseisev vald ning Hiiumaal moodustatud maakondliku valla koossesisus säilitasid Kärdla linn ja neli Hiiumaa ajalooliste kihelkondade piires toimivat osavalda oma autonoomsed otsustusõigused. Saaremaa valla koosseisu sundliidetud osavaldadele samas mingit otsustuõigust alles ei jäetud. Kogu võim tsentraliseeriti Kuressaare linna, linn iseseisva omavalitsusüksusena aga likvideeriti. Peatsetel valimistel soovitan meenutada kes olid nende otsuste tegijateks. Tasub vaadata mida need erakonnad ja isikud nüüd meile lubavad. Vähesed neist on tänaseks oma vigu mõistnud ja tunnistanud. Nii ei saa ka eeldada, et nad teevad edaspidi otsuseid mis rahva tahet paremini teeniksid ja saarlaste õnnetunnet tõstaksid.

Kui me tänaseks kujunenud olukorras mõistame mis on õige, mida vajame ja mida oleme seni valesti teinud siis…  meil on viimane aeg otsustada kuidas senist kurssi korrigeerida. Siin maailmas ei juhtu midagi iseenesest. Tänases ühiskonnas vajalike muutuste saavutamiseks on meil praegu veel võimalik minna rahumeelselt valima. Saame veel ise otsustada, keda me järgnevalt oma kohaliku võimu juurde usaldame. Nende valikute tegemisel soovitan loobuda vahepeal juurutatud enesekesksest maailmapildist. Iseseisva rahvana edasi kestmiseks tuleb meil taas harjuda koos mõtlema, nõu pidama ja otsustama ka perekondlikult, kogukondlikult ja maakondlikult. Soovitan kõigil peredel nendele valimistele kaasata ka oma valimisikka jõudnud lapsed. Eelmistel kohalike omavalitsuste valimistel oli noorte huvi väga leige ja nende osalemise protsent pea olematu.

Maailmas tervikuna süvenev kriis ja lähiaastatel suure tõenäosusega toimuvad muutused ei ole nali. Peame mõistma, et Saaremaa vallas tänaseks liigselt tsentraliseeritud kohalik võim osutub reaalse kriisi korral abituks. Kuressaarde koondatud vallavalitsus ei suuda rahvast kogu maakonna ulatuses teenida ja vajadusel ka kaitsta. Liigselt koondatud võimu osaline detsentraliseerimine ning Saaremaa valla osavaldadele ja Kuressaare linnale oma kohaliku elu korraldamiseks vajalike otsustuspädevuste tagasi andmine on meie rahvusliku iseseisvuse kaitsmiseks vältimatult vajalik.  Kui oleme sisemiselt tugevad ja ühtsed siis suudame minimeerida ka võimaliku välise ründe ohu.

EKRE valimisprogramm Saaremaal toetab eelnevalt kirjeldatud eesmärke tervikuna. Rõhutame, et Saaremaa vallas peab toimima saarlaste huve teeniv võim mis välistab korruptsiooni. Volikogu ja vallavalitsus peavad tähtsamate otsuste kujundamisel alati küsima rahva tahet. Lisaks kohaliku elukorralduse juhtimisele peab Saaremaa vald kujunema saarlaste eluliste huvide jõuliseks esindajaks ja kaitsjaks ka riiklikul ning rahvusvahelisel tasandil. Näiteks peab Saaremaa maakondlik vald olema kaasatud ning saavutama otsustusõiguse ka Saaremaaga piirnevas Eesti territoriaalmeres ja majandusvööndis kavandatavate planeeringute suhtes. Eesti majandusvetesse Saaremaa läänerannikul ja Liivi lahes planeeritavate tuuleparkidega ja energia tootmisega seoses on saarlaste otseste majanduslike huvide esindamine nendes projektides meile äärmiselt oluline. Me ei saa lubada, et sellised projektid kavandatakse ja teostatakse meie põlisel asualal ja meie kalavetes saarlaste kui kohaliku põlisrahvaga nõu pidamata ja meie tahtega arvestamata.

EKRE valmisnimekirjas kandideerivad mitmete elualade spetsialistid. Me teeme oma senises igapäevases ja erialases töös koostööd kõigi erakondade ja maailmavaadete esindajatega, mitmed meist on töötananud ka rahvusvalisel tasandil. Valituks osutumise korral oleme me valmis edasiseks sisukaks koostööks kõigi osapooltega Saarema valla volikogus ja vallavalitsuses. Saarlaste eluliste ja majanduslike huvide kaitsmisega ning lastega perede sihipärase toetamisega tagame, et meie rahvas on majanduslikult kindlustatud, perekonnad ühtsed, lapsed peredesse oodatud ning meie elukeskkond säilib puhta, inimsõbraliku ja turvalisena. Toetame vabatahtlikke rahvaalgatusi ja kogukondlikku ühistegevust kõigis Saaremaa kihelkondades. Anname osavaldades valitavatele osavallakogudele (nende soovi korral!) tagasi kohaliku elukorralduse juhtimiseks vajaliku otsustuspädevuse ja eelarve ning moodustame Kuressaares eraldi osavalla, millele valitaval esinduskogul on võimalik taastada Kuressaare linnaõigused. Meie rahvusliku julgeoleku, Eesti riigikaitse ja Saaremaa elanikkonna kaitse tagamiseks toetame Kaitseliidu Saaremaa maleva, Naiskodukaitse ning kohalike vabatahtlike pääste- ja merepääste allüksuste tegevust… Loetlesin siin vaid mõned punktid, milles EKRE valimisnimekirjas osalejad on meie valimisprogrammi koostamisel ühiselt kokku leppinud. Valimiseelsete kohtumiste käigus oleme valmis sisuliseks dialoogiks teiste kandidaatidega ja nii saame juba hinnata millistes küsimustes on meil perspektiivi ka võimaliku koalitsiooni loomiseks kokkuleppele jõuda.

EKRE on rahvuslik-konservatiivne erakond ja maailmavaateliselt on meie ühisosa Isamaa erakonna nimekirjas kandideerijatega ilmselt kõige suurem. Mõlema erakonna programmis on selgelt kirjas eesmärgid osvallakogude otsustuspädevuste osaliseks taastamiseks ja Kuressaares esmalt eraldi osavallakogu loomiseks, mille baasil on tulevikus võimalik taastada ka Kuressaare linnaõigused. Samas tasub valijatel märgata, et nii EKRE kui ka Isamaa erakondade nimekirjades kandideerib lisaks nende erakondade liikmetele veel hulk inimesi, kes toetavad nende erakondade maailmavaadet ja eesmärke aga on täiendavalt veel mõne muu ühiskondliku organisatsiooni liikmed. Mõlema erakonna nimekirjast võib leida näiteks Saaremaal moodustatud kihelkonnakogude, kirikukoguduste ja külaseltside esindajaid ning külavanemaid. Paljude kandidaatide puhul on lisaks Saaremaa valla volikogu liikmeks kandideerimisele oluline arvestada, et nende valituks osutumise korral on neil võimalus saada ka oma kohaliku osvallakogu liikmeks. Kui me tahame, et osavallakogud saaksid Saaremaa valla koosseisus reaalselt tagasi vähemalt osalise iseseisva otsustuspädevuse, siis on volikogu valimistega kaasnevalt osavallakogudesse valitaval isikutel nende valikute tegemisel väga oluline roll. Saaremaa vald saab osavallakogudele vajaliku iseseisva otsustuspädevuse delegeerida vaid siis, kui valitavad osavallakogud seda õigust ise tahavad ja taotlevad.

Rahvuskonservatiivid ei soovi inimolemust muuta. Soovime end võimalikult edukalt realiseerida sellistena kes me reaalselt oleme. Meie oma ajaloolised kogemused ja teadmised on paljudest rahvusvahelistest ettekirjutustest sageli usaldust väärivamad. Seetõttu ei tasu meil kõiki direktiive kohe pimesi täita. Hindame ja kaalume esmalt mis on meie ühistes huvides ja mis mitte. Uuringud näitavad, et nii mõtleb vähemalt 2/3 eestlastest ja saarlaste toetus rahvuskonservatiivsele maailmavaatele on isegi pisut kõrgem. Avalike rahvaküsitluste põhjal toetab rahvuskonservatiive hetkel 1/3 valijatest ja see protsent on kiirelt kasvamas. Probleem seni vähese avaliku toetusega on selles, et paljud veel ei julge oma poliitilist eelistust avalikult välja öelda. Lisaks on ka senine kohalikel valimistel osalemise protsent olnud eriti Saaremaal väga tagasihoidlik. Osaliselt on varasema vähese toetuse põhjuseks olnud ka avalikus meedias EKRE vastu seni suunatud süüdistuse laviin.

Julgustan kõiki saarlasi eelolevatel valimistel osalema. Meil on kavas teenida saarlaste elulisi huve ausalt ja sihikindlalt. Oleme valmis koostööks nende kandidaatidega kellele on meie ühine tulevik samaväärselt oluline.

Kristjan Moora,

EKRE Saaremaa vallavanema kandidaadi

 

 

Exit mobile version