Eestis oli aastaid tagasi hetk, mil oleks saanud Rail Balticu projekti lõpetada või siis suunata see EKRE soovituse järgi vanale Tallinn-Pärnu trassile – praeguseks hakkab üha reaalsemaks saama oht, et sellest monstrumist saab kummitustrass.
Ohumärke on olnud tohutult – juba Ernst & Youngi valearvestus kulude osas oleks pidanud äratama. Või siis Soome loobumine projektis osalemisest. Või RB tippjuhtide pidev vahetumine, mille kohta on öeldud, et keegi ei taha olla projekti eesotsas, kui see kokku kukub. Või märgid sellest, kuidas Euroopa Liit eriti entusiastlikult raha ei eralda. Viimase osas on Eesti liberaalsed valitsused teinud suure eksisammu, arvates et Rail Baltic on Euroopa esiprojekt – vastupidi, sellel on päris palju konkurente, kes noolivad Brüsselilt sama raha, mis RB.
Postimees kirjutab: “Kuigi Rail Balticu põhitrassi esimeste lõikude ehitus Eestis algab järgmisel aastal, ähvardab megaprojekt kujuneda sedavõrd kalliks, et säärast raha pole võtta isegi Euroopa maksumaksja rahakotist.
Septembri alguses saabus Lätist teade, mis pani nii kliimaministeeriumi kui ka Rail Balticu Eesti üksuse inimesed pead vangutama. Lõunanaabrid andsid teada, et Lätit läbiva kiirraudtee ehitushanke parimaks hinnapakkumiseks kujunes 3,7 miljardit eurot. Seejuures ei sisaldanud pakkumine elektrifitseerimist, signalisatsioone, reisiterminale, kaubaterminale ega seni tehtud kulutusi. Läti Televisioon lõi kokku, et kui kõik muud kulud ka juurde liita, võib Läti osa Rail Balticust minna maksma kaheksa miljardit eurot.
Säärane hinnasilt tähendaks projekti neljakordset kallinemist. Viimane Rail Balticu hinnaprognoos pärineb konsultatsioonifirmalt Ernst & Young, mis hindas 2017. aastal valminud analüüsis projekti kogumaksumuseks 5,8 miljardit eurot, millest Läti osa pidanuks olema ligi kaks miljardit.”
Mis puutub Ernst & Youngi, siis väidetavalt seisab üks nende hinnangute alusel ehitatud raudtee Austraalias tühjalt. Sama saatus näib ootavat Rail Balticut. Euroopas lähevad asjad üha hullemaks, Ukraina abistamine, kliimaprojektid ja massimigratsiooni toitmine neelavad tohutu raha ning kuskilt hakkab rahastus kinni jooksma, üheks ohvriks saab ilmselt Rail Baltic.
Hea juhul saab Eesti ülikalli raudteejupi Pärnu rongiliikluse taastamiseks, “boonuseks” segikeeratud Eesti loodus. Ja jälle ei õpitud kasvõi venelaste BAM-ist, kus samuti liiguvad rongid haruharva.
Uued Uudised