Uued Uudised

Saksamaa pigimütsiskandaal enne al-Qudsi päeva paljastab riigi kehvapoolsed arengud

Members of the Jewish community and other mourners attend the burial service for Lori Gilbert Kaye, who was killed in the Chabad of Poway Synagogue shooting, at El Camino cemetery in San Diego, California, on April 29, 2019. - A rabbi who carried on preaching despite being wounded in the latest deadly shooting at a US synagogue said on April 28 that Jews would not be intimidated by the "senseless hate" of anti-semitism. (Photo by Sandy HUffaker / AFP)

Saksamaal alanud arutelu antisemitismi kasvu üle pigimütsi-hoiatuse kontekstis toob esile mitu olulist arengut, ennekõike islami üle pea kasvanud mõju riigis.

Lihtsamalt öeldes ei suuda Saksa riik enam juute äärmusislamistide eest kaitsta ja soovitab neil endil märkamatud olla.

Saksa antisemitismivastase voliniku Felix Kleini nädalavahetusel ringhäälingule Funke öeldud sõnad, et ta ei “saa soovitada juutidel Saksamaal igal ajal kipa kandmist”, tekitasid riigis elava vastukaja.

USA välisminister Mike Pompeo tundis reedel muret, millist mõju avaldab ühe Saksa ametniku hoiatus, et pigimütsi- ehk kipakandjat võivad ähvardada ohud.

“Meid pani muretsema, et juutidel soovitatakse ohutuse huvides avalikult kipat mitte kanda. Mitte keegi meist ei tohiks eelarvamuste ees taganeda,” ütles ta.

Ka Iisraeli president Reuven Rivlin on nimetanud Kleini hoiatust järeleandmiseks antisemitismile. Esmaspäeva hilisõhtul muutis Klein pärast kantsler Angela Merkeli sekkumist kurssi ja ütles, et “soovitust juutidele mitte kanda kõikjal Saksamaal kipat ei tuleks võtta häiresignaalina”.

Valitsuse pressiesindaja Steffen Seibert  rõhutas, et “riik peab tagama, et usu vaba praktiseerimine on kõigi jaoks võimalik ja et igaüks saab meie riigis kipat kandes minna igale poole, kuhu ta soovib”.

Klein ütles viimases avalduses, et “kutsub kõiki kodanikke Berliinis ja üle Saksamaa kandma järgmisel laupäeval kipat, kui Berliinis peaks al-Qudsi päeva puhul aset leidma vastuvõetamatuid rünnakud Iisraeli ja juutide vastu”.

Al-Qudsi päeval (araabia keeles Jeruusalemma päev) avaldatakse igal aastal meelt Iisraeli kontrolli vastu Jeruusalemma üle ja tänavu langeb see eelseisvale laupäevale.

Millised järeldused loost teha? Esiteks – juudivastasus Saksamaal põhineb tugevasti islami levikul. Teiseks – Saksamaa ei kontrolli enam protsesse oma riigis, kui turvalisuse tagamiseks soovitatakse jääda tähelepanematuks. Mitmel pool Saksamaal, sealhulgas Baieris, on ka eurooplannadel soovitatud kinnisemalt riietuda, et mitte häirida moslemeid – ometigi on see sakslaste, mitte allahikummardajate riik.

Saksa-Iisraeli ajaloolane Michael Wolffsohn ütleb, et tunneb palju juute, kes soovivad antisemitismi tõttu Euroopas emigreeruda, kuid mitte sedavõrd väidetava paremäärmusluse, kuivõrd kasvava islamiohu tõttu.

Tema hinnangul on juudid ennast seni Vanas maailmas hästi tundnud, kuid enam mitte, ning seda moslemite arvu kasvu ja nende radikaliseerumise tõttu. Wolffsohn ei usu küll, et islam Euroopa üle võtab, kuid ohtu näeb ta selles, et Saksamaa ja Prantsusmaa julgeolekusüsteemid ei suuda rünnakuid ennetada ega juudikogukonda kaitsta.

Ja ikka soovitatakse “Taanit teha” – pange kõik pigimütsid pähe, siis ei tunne pühasõdalased ehk juute ära või ei suuda kõiki rünnata. Selline kaitsemehhanism, mis Taanis Saksa okupatsiooni ajal toimis, on täna nõrga riikluse tunnus ja annab märku sellest, et võõrad on riiki üle võtmas.

Exit mobile version