Värskete majandus- ja tehnoloogiauudiste taustal tundub Rail Baltic projekt nutmaajavalt naeruväärne. Nimelt on alanud uut tüüpi autotranspordi ajastu, mis kuulutab lõppu raudteedele ning toob maanteedele oluliselt efektiivsemad ja turvalisemad kolonnveokid.
Tehnoloogiaettevõtte Tesla, mis on suunatud päikeseenergia ja elektriautode tootmisele, tõi avalikkuse ette esimesed elektri jõul töötavad veokid, mis ületavad seniseid diiselveokeid nii võimsuse kui mitmete tehnoloogiliste lahenduste poolest. Kõige revolutsioonilisem oli raskeveok Tesla Semi, kus juhiiste on hoopis kabiini keskel ja mille kiirendus on parem, kui paljudel sõiduautodel. Raskeveoki sõiduulatuseks on 800 kilomeetrit ja 640 kilomeetrit on võimalik läbida juba peale kõigest 30 minuti pikkust laadimist uue laadijaga Megacharger, ka on auto pidurdusmehhanism muudetud elektrigeneraatoriks.
Veokil on mitmeid revolutsioonilisi tehnoloogilisi lahendusi nii mootorite kui turvalisuse osas ning veokompaniidele on majanduslikult eriti atraktiivne kolonnsüsteem, mis võimaldab ühel juhil juhtida tervet raskeveokite kolonni. Elon Muski sõnul edestab kolonnlahendus nii oma mobiilisuse kui kuluefektiivsuse poolest raudteetransporti, muutes tulevikus kaubaveoste osas raudteetranspordi mõttetuks.
Väidetavalt on juba ka esimesed raskeveok Tesla Semi tellimused sisse antud.
Selle tehnoloogiauudise valguses tundub Rail Baltic hullumeelsusena, kus tahetakse raha matta tehnoloogiasse, mis kaob suhteliselt lühikese aja jooksul kasutusest, eriti kui siia lisada Euroopa suurriikide poliitika, mille kohaselt peaksid fossiilsetel kütustel sõitavad autod aastaks 2040 tänavatelt ära kaduma. Kui näiteks võrrelda IT lahenduste osas tänast päeva ja 25 aasta tagust olukorda, siis vahe on drastiline. Toona ei osatud nutifondidest isegi unistada, rääkimata ülikergetest tahvelarvutitest. Ka GPS süsteemid, mis olid toona peamiselt sõjaväe kasutada, on muutunud tänaseks laiatarbekaubaks ja ka võimaldanud seninägematute logistiliste lahenduste kasutamist. Ära ei tohiks siinjuures ka unustada tehnilise progressi võidukäiku droonide vallas, mis võimaldab kombineerituna autotranspordiga väga paindlikke ja mobiilseid lahendusi. Inimeste veo osas aga ei pakuks hinna ja aja osas raudtee paremat alternatiivi lennutranspordile Tallinn-Berliin marsruudil.
Oluline on ka rõhutada, et Eesti aladel ei ole ühtegi hiigeltootmist, kus vajataks päevas tervete ešelonide kaupa tooret. Ainuke loogiline seletus oleks seega tõesti Rail Balticule fosforiidi kaevandamine Eestis, kus iga päev lähevad terved ešelonid Euroopa erinevatesse rafineerimistehastesse.
Seega tundub, et RB võib olla korruptiivne ettevõtmine, kuna seda rahastatakse maksumaksa taskust ning ükski majanduslikult kaalutlev äriettevõtte sellist perspektiivitut äriprojekti oma raha eest ette ei võtaks. Kui juurde lisada veel Eesti loodus- ja elukeskkonnale tehtav korvamatu kahju, siis pole ime, et RB üritab kõike salastada.
Allikas: Tesla Livestream