Uutele Uudistele kirjutas üks inimene, kes on kursis “idufirma” Bolt sisemise eluga, alljärgnev on tema nägemus firma toimimisest, mis kattub sellega, mida on Boltist kirjutatud mujal meedias.
“Innovisatsioon ei seisne ainult uuendustes ja tänapäeva teadmiste ärakasutamises, tuleb kaasata ka vanemaid teadmisi. Bolti mitmetuhandeline mees(nais)kond, korraliku sissetulekuga, seda tänu riskiinvestoride heldele panusele, on avastanud uue vana ehk vana uue. Juba mõned kuud tagasi.
Kui varem läks kliendi tellimus konkreetsele kõige lähemal olevale juhile, siis nüüd kõigile lähedal ja ka kaugemel olevatele juhtidele korraga. Algab nobedate näppude voor. Kes esimesena suudab tellimuse vastu võtta, selle söögilaual pidu.
Siin tulevadki mängu 1849. aastal sündinud akadeemik Pavlovi katsed koertega. Pavlov teatavasti andis koertele keele peale toiduraasukesi ja samal ajal helistas kellukest. Bolti juhile tellimuse tulles heliseb ka kelluke, aga kui nii nobe ei ole, nagu Texase legendaarsed kauboid, jääd tellimusest ilma. Aga süljeeristus tekib ikka, seda Pavlov tõestaski.
Bolt peaks nüüd tekkinud olukorra lahendamiseks juhtidele süljetopsid välja jagama, soovitavalt oma heausksete investoride raha eest. Investoride taskust seepärast, et kui endal 100 miljonit miinust, siis endal polegi nagu midagi välja käia.
Bolt ise põhjendab oma geniaalset uuendust, et nii saab klient kiiremini auto. Minuti kaugusel olev auto ei jõua tellimust vastu võtta, seda suudab 9 minuti kaugusel olev juht. Ei pea vist erilist haridust omama, et aru saada – klient on igal juhul kaotanud. Tõesti väga ja väga paljude juhtidega rääkides koorus välja arusaamine, et kui palju peavad Bolti tegevjuhid ja töötajad juhte vihkama, et neid sellisel kujul mõnitada ja alandada.
Juhid kahtlustavad, et viimase kahe aasta jooksul rendiautodele toodud mitmetuhandeline võõrtööjõud on tellimuste saamisel eelisjärjekorda pandud. Et jaksaksid ellujäämiseks autorendi maksta (ümmarguselt 1000 kuus ja rohkem, olenevalt autost) ja edasi rügada. Boltile on nad suurepärased töötajad, ei nurise kunagi, sest siin teenitav raha on nende koduauuli jaoks ulme. Klientide jaoks tihtipeale oma mustade ja haisvate autodega, linna mitte tundmise ja olematu keeleoskusega parajaks õudusunenäoks. Eelistellimuste saamine on muidugi vaieldav, aga selline on kahtlus.
Samas, Bolt peaks Pavlovi refleksi kasutades teadma ka seda, et innovaatilisuse juhtimisel tuleks meeles pidada rottidega tehtud katseid, kus head käitumist autasustati maiusega ja halba käitumist elektrilöögiga, mille tulemusel õppisid rotid õige käitumise kärmelt ära. Kui aga käitumisele järgnev oli juhusliku valimi asemel kas maiustus või elektrilöök, otsustasid rotid valida kõige turvalisema tee – üldse mitte tegutseda.
Sellest tulenevalt muutuvad uutele ideedele järgnevad reaktsioonid ja hinnangud töötajate jaoks sama segaseks kui suhkru või elektrilöögi saamine rottidele ja ka tulemus on sama – töötajad loobuvad. Juhid loobuvad oma ideid pakkumast teeninduse töö parendamiseks, sest ammu mõistetud – Boltiis ei kuula neid absoluutselt keegi. Nad on selle töö sees, nad on professionaalid, ei peagi iga idee, parendus parim ja hea olema, aga mingi iva kindlasti leiaks.
Bolt on nii eesrindlik ja kaasaegne ettevõte, et juhtimiseks teadmisi polegi vaja, peaasi, et kellegi sõber, kunagi välismaal töötanud, keeled suus. Mis see taksondus siis erilist on? Tellimus tuleb, juht sõidab. Ainult juhid, pean silmas kohalikke, eestimaiseid, on pettunud Boltis, tulevad tööle vastumeelselt, aga peab. Stressis, et Bolt on jälle midagi ebameeldivat ja hullu välja mõelnud.
Bolt võiks kõige lihtsamast ja elementaarsemast äriloogikast lähtudes mõista, et head ja mõistvad suhted võivad töökollektiivi produktiivsut tõsta kuni 20%. Et nende põhiline, vist kolmveerand reaalselt tulev raha on pärit juhtidelt. Aga raha võib saada ka annetajatelt (investoritelt), milleks pingutada.
Liiklusohutusest ka. Ei hakka rääkima tõukeratastest, mis on autoga liiklejatele, samuti jalakäijatele õudusunenägu. See on eraldi teema. Jääme taksojuhtide juurde. Bolt ise hämab siiani mingist sõidujagamisest, mis tegelikult ja reaalsuses on taksondus.
Kui taksojuhile tuleb tellimus tihedas liikluses ja tihti keerulises liiklussituatsioonis, peab ta unustama liikluse jälgimise ja keskenduma tellimusele. Mis, kust, kuhu, kas jõuan esimesena tellimust vastu võtta? Miks peab tellimuse eelnevalt läbi vaatama? Seepärast, et Bolt võib saata ka 10 tellimust järjest, kus vahemaa kliendini on 10, 15, isegi 20 km. Sõita 20 km 3 euro saamiseks, seda ei suuda isegi Jürgen Ligi kasulikuks ja majanduslikult tasuvaks rääkida.
Järgmine aspekt. Mingil hetkel hakkas Bolt tellimuses kuvama tellimuse nii bruto kui neto hinda. Terve telefoni ekraan oli täis numbreid ja teksti. Meenutame eelnevalt mainitud liiklust. Kõik on ekraanil muutunud, proovi aru saada. Kes reageerib kiiremini, kes võib-olla väga aeglaselt, aga ei saa unustada, et taksojuhi auto ümber liiklussituatsioonid muutuvad sekunditega. Tähelepanu hajumine roolis olles võib kaasa tuua sõna otseses mõttes fataalseid tagajärgi.
Hiljem hakkas Bolt kuvama ainult netosissetulekut juhi jaoks. Kogu see sõidu maksumuse ehk brutolt netole muutmine ei andnud juhile midagi, ainult tekitas pikaaegsetes juhtides segadust. Pidevalt pead millegi uuega harjuma. Küll on see tulevikus kasulik Boltile . Seni arvutas juht oma brutost netosissetuleku ise. Aga Bolt hajutab tasapisi juhtide valvsust. Kuvatakse netosissetulek, juht ei viitsigi enam midagi arvutada.
Arvestades Bolti masendavat majanduslikku olukorda, vabandust, 100 miljonilist kahjumit on raske teisiti nimetada, tuleb kusagilt raha juurde leida, nende pärast kasvõi sente. Kui senini võtab Bolt juhtide sissetulekust 25%, siis lähitulevikus hakkab kasutama nn dünaamilist protsendi arvutamist. Saad tellimuse, kus kliendi tasutav summa on suurem, juht justkui või sees, aga pea hoogu, meie võtama vahendustasu 35%. Ära loodagi, et Maxima asemel võid minna Stockmani.
Soomes on nad juba midagi katsetanud, aga see pole Eesti, tekkisid protestid. Eestis läheb kõik läbi, eriti, kui kolmandik juhtidest on sisserännanud. Repliigi koras. Paljud juhid soovitavad klientidele mitte tellida Bolt kategooriat, sellega nuumate enamasti võõrtööjõudu ja raha läheb Eestist minema. Alustage vähemalt Comfort kategooriast, hinnavahe võib olla paar eurot, aga vähemalt on suur lootus, et tuleb juht, kes räägib kohalikke keeli, auto on puhas ja teenindus viisakas.
Suhtumine juhtidesse. Paljud kasutavad Bolti platvormi, et endale lisa teenida. Käivad sõitmas laupäeval ja pühapäeval, põhitööst vabal ajal. Seab ennast juht sõitma reede õhtupoolikul, aga Bolti äpp teatab, et olete blokeeritud, tööle ei saa. Teil on mingi dokument esitamata või kohati puuduvad täpsustavad andmed auto kohta. Reaalsus on see, et Bolti platvormil ei ole võimalik tööle hakata, kui Bolti kontoris ei ole kõik vajalikud paberid esitatud. Lihtsalt see neiu või noormes, kes teie paberitega tegeles, jättis osa tööst tegemata. Võib täiesti aru saada. Oma 3000se palgaga tunneb ta end Boltis alamakstuna. Milleks liigselt pingutada. Ja kes see juht veel on, et talle näiteks nädal aega eelnevalt teavitada, et midagi Bolti lohakusest või veast peaks korda ajama.
Potjomkinlus. Et avalikkusele näidata, kuidas Bolt tegeleb keeleprobleemidega, korraldas Bolt keeletesti. Kõigile juhtidele, kaasaarvatud elupõlised eestlased ja Eesti kodanikud. Test oli tehtav äpis, üksinda, kel tutvusi, oleks appi palunud kasvõi kadund Otto Vilhelm Maasingu. Ei ole vaja kahelda, kõik said läbi, valdavad eesti keelt nagu kulda. Bolt kiitles, et on keeletesti põhjal on eemaldanud oma platvormilt 700 juhti. Arvus 700 võib uskuma jääda, sest need olid eestlased, kes tundsid, et neid on keeletesti nõudega lihtlabaselt alandatud ja keeldusid keeletesti tegemast. 7 võis olla neid sisserännanuid, kes ei leidnud ühtegi kohalikku, kes oleks teda abistanud.
Kas olete kusagil näinud Bolti puudustele viitavaid artikleid? Kindlasti mitte. Bolt suukorvistas meie kallutatud peavoolumeedia, põhjendus, plaan lähiajal börsile minna, pole vaja Eesti edulugu maha teha. Selge see, igasugune Eesti edulugu on tore ja meeliülendav. Nagu Bolt alati hämab, on seegi jutt ilma korraliku tõepõhjata. Kui praegu on mõned mehed firma oletatavat maksumust arvestades justkui miljardärid, siis peale börsile minekut tahavad investorid oma ja kui siis mõni miljon üle jääb, on isegi hästi. Seega börsile minek kahtlane värk. Ennem müüakse Bolt maha ja ongi kogu Eesti edulugu. Jutumärkides.
Selle teemaga seoses vestlesin 34 juhiga, kes on Bolti platvormil, taksonduses, töötanud 3 – 10 aastat. Mitte algajad. Parim Bolti iseloomustav kommentaar oli, et kui Indias on inimeste lahterdamisel kasutusel olnud viieastmeline kastisüsteem, siis Bolti silmis on meie juhid nii madalad, et ei mahu ka kõige madalamasse kasti. Täielik saast. Ja läbi enamuse kõlama jäänud: kui palju peab Bolt meid vihkama, et käituda, nagu ta käitub.
Kirja autor on toimetusele teada