Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni esimees Martin Helme nimetas piinlikuks minister Kadri Simsoni vastuseid Rail Balticu tasuvusuuringut puudutavale arupärimisele.
Helme sõnul valetatakse Riigikogu liikmetele ja avalikkusele silmagi pilgutamata, et Rail Baltic hakkab Eestit ühendama Berliiniga.
„Tegelikult sumbub see Leedu piirile sohu ja on Balti riikide vaheline siseraudtee. Samuti ei ole Ernst & Young´i tasuvusuuring tõsiseltvõetav, sest paljud selle lähteandmed on ebaõiged,“ märgib Helme.
„Meile räägitakse, et Rail Baltic on majanduslikult kasumlik, sest heitgaasid vähenevad. Samas andmed heitgaaside kohta, mida on kasumlikkuse arvutamiseks kasutatud, kuuluvad 90ndatesse. Praegu on normid 25 korda karmimad. Tänaste normide alusel ei saa Rail Balticu pakutud kasumit kätte.“
Helme sõnul ei saa tõsiselt võtta ka juttu, et Rail Balticu olemasolul saab meie teedel surma poole vähem inimesi kui praegu. Rääkides kaubavoogudest rõhutas Martin Helme, et mujal Euroopas ei ole kaup kolinud maanteedelt raudteedele: „ Paraku Ernst & Young ei suuda seda meile muudmoodi ära tõestada, kui lihtsalt lootes, et nii juhtub.“
Helme sõnul ei saanud saadikud ka vastust küsimusele, kust tuleb Rail Balticu jaoks raha: “Vastus oli: raha tuleb eelarvest! Tõesti või? Raha tuleb eelarvest! Aga kust ta eelarvesse saab? No seda enam vasakpoolsed ei tea, sest ta tuleb lihtsalt eelarvest,“ ironiseerib Helme.
„Majandusliku arvutuse mõttes see projekt miljardikahjumi projekt ja kõik, mis sinna juurde räägitakse, on pula-mula. See nii-öelda sotsiaal-majanduslik kasu, see, et meil linnukesed ja siilid saavad turvalisemalt liikuda, et me saastame vähem, kusjuures me kõik teame, on tegelikult välja mõeldud.“
Helme sõnul Konservatiivne Rahvaerakond põhimõtteliselt Rail Balticu projekti pooldaja senikaua, kuni selle projektiga tema praegusel kujul välja tuldi.
„Me muutusime selle projekti kategooriliseks, absoluutseks vastaseks. Meil ei ole nii palju raha, et Euroopa raha vastu võtta ja pärast Rail Balticut üleval pidada. Rääkimata looduskaitse aspektist. Rail Balticu iga-aastane ülalpidamine võtab raha ära muu rongiliikluse doteerimiselt, laevaliikluse doteerimiselt, bussiliikluse doteerimiselt, maanteeliikluse edendamiselt. Rail Balticu raha eest võime kõik oma neli peamist maanteed neljarealiseks ehitada.“
Helme sõnul on minister Simsoni jutt Ernest ja Youngi tasuvusuuringust piinlik. „Ka Ernst & Youngi uuring on lihtsalt piinlik. Sellega võib ju veenda neid inimesi, kes mitte millestki mitte midagi aru ei saa ja kellele on võimalik esitleda ilusaid klantsvideosid mööda ilusat raudteed läbi looduse tuhisevast rongist. Aga inimesi, kellel on mõtlemisvõime, lugemisvõime ja arvutamisvõime, ei ole võimalik Rail Balticu projekti pooldajateks teha. Kogu ühiskonda ja avalikku huvi silmas pidades on see katastroofiprojekt.“
UU