Christopher DeMuth Hudsoni instituudist kirjutab Wall Street Journalis, et Ameerika Ühendriikide president Donald Trump on astunud koroonakriisiaegse võimu detsentraliseerimisega ajaloolise sammu.
Tegemist on unikaalse lähenemisega USA-s, kus varasemad presidendid püüdsid kriisitingimustes alati võimu koondada. Samamoodi üritab praeguse koroonakriisi valguses talitada ka Euroopa Liit, ehkki üsna ebaõnnestunult.
Jurist ja teadlane Christopher DeMuth viitab sellele, et Trump on andnud kriisi lahendamisele kaasaaitamiseks ja erasektori abistamiseks laialdased volitused osariikidele ja kohalikele omavalitsustele. Ta on küll rõhutanud ka föderaalsete seaduste ülimust, kuid seda siiski ilma oma võimu kuritarvitamata ja peamiselt selleks, et hoida olukorda kontrolli all.
Vastupidiselt väidetele, nagu oleks USA föderaalvalitsus kriisiga selle varajases staadiumis halvasti hakkama saanud, leiab DeMuth, et toidu- ja ravimiamet (FDA) tegutses väga korrektselt, kuni Trump sekkus ja muutis regulatsioone.
DeMuth kirjutab: „Aegade jooksul on riiklikud eriolukorrad viinud selleni, et föderaalvalitsus on saanud üha rohkem võimu juurde, muutunud üha tsentraliseeritumaks ning otsustusõigus on liikunud kongressilt üha rohkem täitevvõimu kätte. Seekord aga toetub föderaalvalitsus suuresti osariikidele ja kohalikele omavalitsustele, samuti eraettevõtetele, milleks on kõrvaldatud terve hulk föderaalseid piiranguid. Trumpi administratsioon ei ole oma võimu suurendanud ja kongress püsib tegusana kogu aeg mängus.“
Ta jätkab:
„Vastusena 11. septembri rünnakutele lõid Bushi administratsioon ja kongress kaks hiiglaslikku erakorraliste volitustega agentuuri, mis isoleerisid end kongressi poolsest kontrollist, sisejulgeoleku ministeeriumist ja riikliku luurejuhi büroost. /…/ 2008. aasta kriisi vastusena korraldas [Obama] administratsioon ettevõtete liitumisi ja ettevõtete päästemeetmeid põhimõtteliselt täitevvõimu tegevuse viigilehena. Kongressiga arutamata kulutati sadu miljardeid dollareid.
Need kriisiabinõud ja Obama administratsiooni ühepoolsed vastused tekitasid vaid poliitilist frustratsiooni, mille vastuseks oli kongressi tegevusetus Obama kliimamuutuste, immigratsiooni ja teiste teemadega tegelevate ettepanekute puhul. Samal ajal tõi 2010 Dodd-Frank Act endaga kaasa terve rea uusi regulatiivseid asutusi, kellel oli ennenägematult suur võim ja autonoomia.“
Praeguse olukorra kohta kirjutab DeMuth nii:
„Trumpi kritiseeritakse tema meetmete eest pidevalt… Kuid just tema on tõstnud aukohale föderalismi ja eraettevõtluse – ta on kiitnud patriotismi ja asjatundlikkuse eest riigi fantastilisi kubernere ja linnapäid, imelisi ärijuhte ja ettevõtteid, kangelaslikke arste ja õdesid ning tublisid rekajuhte.
Paljude nende inimeste esiletõstmisega nimepidi ning nende tegude mainimisega igapäevaselt on Trump puhunud taas elu sisse tõelisele ameerikalikule tegutsemisviisile. Kui temalt on küsitud, miks ta ei ole kuulutanud välja üleriigilist karantiini, on ta alati rõhutanud, et kuna epideemia intensiivsus on paiguti väga erinev, siis on parem astuda sellele vastu osariigi ja kohalike omavalitsuste kaalutletud otsuste põhjal. Trump lisas ka, et niisuguste üleriigiliste meetmete rakendamine ei oleks kooskõlas põhiseadusega.“
DeMuth mainib, et hiljutine tolmu üles keerutamine Trumpi väite üle, nagu oleks tal täielik võim üleriigilise majanduse taaskäivitamiseks – olgugi, et ta oli varem öelnud, et selline õigus on osariikidel – oli tüüpiline maade jagamine föderaalse ja osariikliku tööjaotuse vahel. DeMuthi sõnul on reformijate kõige suurem väljakutse jäädagi praeguste deregulatsioonide ja detsentraliseerimise juurde ning kasutada seda innovaatilise arengu edendamiseks, millest võidaks pärast viiruse taandumist kogu Ameerika.
Allikad: Wall Street Journal, Breitbart