Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Martin Helme: sotside alkoholipoliitika ei kaitse inimeste tervist, vaid kahjustab Eesti majandust

-
22.03.2017
Laadime sisu...

Eesti Konservatiivne Rahvaerakond ei toetanud valitsuse esitatud alkoholi- ja reklaamiseaduste muutmise seaduse eelnõu, mis läbis täna Riigikogus esimese lugemise. Mittetoetamise põhjus – eelnõu ei täida oma sõnastatud eesmärke ja teeb kasu asemel hoopis kahju.

“Jevgeni Ossinovski rääkis Riigikogule suhteliselt ümmargust juttu sellest, kuidas tema ja kogu valitsuse ülesanne on kaitsta Eesti inimesi. Ma pean aga ütlema, et see eelnõu ei kaitse Eesti inimesi. Ei kaitse Eesti inimeste tervist,” ütles Martin Helme.

“See poliitika kahjustab hoopis selle asemel Eesti ettevõtjaid, kahjustab poode, kahjustab Eesti tootjaid, paneb nad ebavõrdsesse konkurentsi välismaiste tootjatega, suretab regionaalpoliitikat – teeb kõike seda. Ta aitab, muide – ja see on tüüpiline sotside tegevuse tagajärg –, rahvusvahelistel suurkorporatsioonidel Eestis müüa, samal ajal pärssides Eesti oma tootjatel võimalusi Eestis müüa või oma tooteid Eestis reklaamida. Ta aitab rahvusvahelistel suurpoodide kettidel Eestis laiendada haaret, suretades välja väikseid poode, mis on kõik üks suur globalismi teenistuses olev tegevus. Lisaks sellele viib ta Eesti reklaamiturust, Eesti väljaannetelt ja Eesti reklaamiagentuuridelt ära raha. Kõik see ei vähenda aga Eesti inimeste alkoholi tarbimist. Eesti inimesi või Eesti inimeste tervist ta ei kaitse.”

Helme sõnul tekib küsimus, milleks kogu see kahju, mida tekitatakse ettevõtjatele ja regionaalpoliitkale. “Me oleme tagasi selle juures, millega me alati oleme silmitsi – kui sotsid mingit asja ajavad, siis tegelik tulemus ei oma tähtsust. Tähtsust omab see, et saadakse võtta suur ja üllas poos,” märkis Helme.

Vastavalt eelnõule peavad alkohoolsed joogid edaspidi olema poodides paigutatud teistest kaupadest eraldi ega tohi olla märgatavalt nähtavad õuest. Lisaks kehtestab eelnõu piirangud üle 450-ruutmeetrise müügipinnaga kauplustele. Nendes kauplustes ei tohi alkohol olla nähtav ka ülejäänud müügisaalist.

Edaspidi peab alkoholireklaamis sisalduv teave olema minimalistlik, keskenduma tootele ja olema esitatud positiivse õhkkonna kirjeldamiseta. Keelatud on mis tahes viited alkoholi positiivsele mõjule ja alkoholitarbimise seostele tähtpäevade ja sündmustega. Sotsiaalmeedias keelatakse alkoholikäitlejate poolt tehtav alkoholireklaam täielikult, välja arvatud nende endi veebilehel.

Eelnõuga keelustatakse ka alkoholi välireklaam ning pikendatakse kellaajalist reklaamipiirangut raadios ja teles kella 21-lt 22-ni. Alkoholireklaami ei tohi esitada ka ajalehe ja ajakirja ning nende lisaväljaannete esi- ja tagakaanel.

Poodides keelatakse alkoholi degustatsioonid ja happy hour ehk võimalus pakkuda mingitel tundidel alkoholi tavapärasest soodsamalt. Samuti ei tohi alkohoolse joogi multipakendi ostmine olla soodsam kui üksiku joogi ostmine.

Eelnõus karmistatakse ka müüjatele kehtestatud nõuet tuvastada alkohoolsete jookide ostja vanus. Seadusemuudatusega lubatakse kontrollostud nii alaealistele alkoholimüügi keelu täitmise kontrollimiseks kui ka salaalkoholi müügi tuvastamiseks.

Juriidiliste isikute puhul hakkab reklaamiseaduse rikkumise trahvi ülemmäär olema 50 000 eurot. Trahvide ülemmäärasid suurendatakse juriidilistele isikutele ka alkoholiseaduses.