Estonia laevavraki kuuendat uuringupäeva saatis sügavat hämmeldust tekitanud avastus: ramp, mis nii 2019. aastal Norra dokumentaalfilmi loomisel kui ka 1994. aasta ametliku raporti järgi oli suletud, leiti nüüd olevat täielikult lahti. Ametliku versiooni järgi oli vraki vööriramp vaid meetri jagu lahti ning varem on just suletud ramp olnud põhjendus, miks laeva autotekile sisse ei pääsenud, vahendas Postimees.
Uuringujuht ja Eesti ohutusjuurdluse keskuse (OJK) juht Rene Arikas kinnitas Postimehele, et vööriramp lebab paremas pardas, toetudes osaliselt laeva kerele. „Võimalik on näha autoteki sisemust, kus on autoteki lael palju erinevaid materjale,“ lisas ta.
Arikas tunnistas, et varasemad andmed kinnitasid vastupidist.
Lõpparuandest, mille koostasid Eesti, Soome ja Rootsi ühiskomisjonid, leiab fototõenditega kirjelduse, et vööriramp on avatud osaliselt, mitte täielikult.
Eesti valitsuse aastatel 2005–2009 moodustatud parvlaev Estonia nn relvaveo asjatundjate komisjoni juht Margus Kurm märkis, et ramp oli ees nii 1994. aastal vrakki filmides, rahvusvahelise laevahuku uurimise komisjoni (JAIC) lõppraporti järgi, Saksa ajakirjaniku Jutta Rabe 2000. aasta filmimaterjalis kui ka 2019. aastal, mil laeva käisid dokumentaalsarja tarbeks uurimas Norra filmitegijad.
„Ühesõnaga, 25 aastat on ramp olnud kinnises asendis laeva küljes. Raske uskuda, et see nüüd, vahetult enne allveeuuringuid ilma kellegi kaasabita lihtsalt ära kukkus ja end vraki najale seisma upitas,“ tõdes Kurm.