Esmaspäeval kella viiest kuueni oli elektri börsihind 626 eurot megavatt-tunni kohta. Veel maikuus oli see vaid 50 eurot, augustis oli 87, septembris 100. Aga milline oli elektri hind teisipäeva hommikul kell 8, kui te hambaid pesite? Siis oli see 1000 eurot ja natuke veel pealegi. Kosmos! Siis langeb vahepeal 650-le ja siis hüppab jälle tagasi 1000 euro peale.
Ühesõnaga, me oleme ühes teiega saabunud täiesti uude reaalsusesse.
Kui elektri hind kontrollimatult kasvama hakkas, rahustas valitsus, et pole häda, me tuleme vaesematele appi. Riigihalduse minister ütles eelmisel nädalal, et jah, teeme selle programmi valmis ja jaanuaris hakatakse nn elektrivaestele kompenseerima. Aga arved on juba oktoobris-novembris tulnud, tulevad ka detsembris. Riik pole inimestele tänini appi tulnud.
See jama ei lõppe kevadel, vaid jätkub veel vähemasti kümme aastat. Eile hommikul arutasime Rohetiigri juhtidega neid asju. 2025. aastal haagime oma elektrivõrgud Venemaast lahti, veel paar aastat metsikut loksumist, 2029. aastaks äkki saame äkki esimese meretuulepargi valmis, aga sõit Ameerika mägedes jätkub. Teate küll, kuidas seal on, süda läheb pahaks ja paljud oksendavad ja eriti õnnelikud ei ole. See ongi meie unistatud rohepöörde tegelik hind.
Mida see tegelikult tähendab? Õnneni, kui elekter taas odavaks läheb, on kümme aastat, aga võib olla hoopis 15.
Mäletate, kuidas Rail Balticuga oli? Pidi teine juba 2026. aastal valmis olema, aga nüüd öeldakse, et neli aastat tuleb sellele julgelt otsa liita ja võib-olla see ei ole veel lõpp. Mida veel räägitakse? Jah, 2031 lõppeb põlevkivist elektri tootmine. Samal ajal peab olema meres 50 hiidtuulikut ja maismaal lisaks veel 250. Ja kogu elekter, kõik see rõõm peab tulema sealt.
Samal ajal peaks 2030. aastal olema 12% meie autopargist elektriautod. Aga täna on meil Eestis ainult 2800 elektriautot. Ja kuigi majandusministeerium ütleb, et heal juhul punnitab 5000 autot aastas juurde ja AMTEL ütleb, et tegelikult üle 3000 pole võimalik, raiuvad Rohetiigri mehed, et tegelikult lisandub igal aastal, ka järgmisel 10 667 elektriautot. Täielik utoopia. Selliste rohepurjede all me liigume praegu Ameerika mägedel.
Samas ei ole tehtud mitte mingisuguseid sotsiaal-majanduslikke hinnanguid, mida see tähendab ja millal läheb süda pahaks suurel osal rahvast.
Hiljutises uuringus küsiti, et kas te toetate Euroopa Liidu kliimaeesmärkide täitmist ka siis, kui see toob kaasa mitmekordse elektri hinna tõusu. Reformierakonna ja sotside valijad vastasid jaatavalt, vastavalt 60 ja 55% . Minu koduerakonna, EKRE valijatest tervelt 95% polnud sellega päri, Keskerakonna ja Isamaa valijad olid peaaegu sama meelt. Niisiis, kaks täiesti erinevat suhtumist.
Peeter Ernits
Riigikogu liige (EKRE)