Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium lükkas selle nädala kolmapäeval uuringu “Maanteedel veetavate kaupade modaalne nihe raudteele” paranduste tegemiseni tagasi ja leidis, et see ei vasta lepingus kirjeldatule. Puudusi on loetletud mitmesuguseid, kuid muu hulgas heidab ministeerium ette loomevargust, plagiaati.
Ülo Vooglaid ja Priit Humal kinnitavad ühisavalduses, et ministeeriumi esitatud plagiaadisüüdistused on täiesti alusetud ja 20. detsembril kell 12 korraldatakse uuringu tutvustusüritus.
MTÜ Avalikult Rail Balticust (ARB) kinnitab, et valminud Rail Balticu kaubaveo uuring toetab objektiivsetele kriteeriumitele ja kasutatud allikad on uuringus viidatud. Asjaolu, et uuringu järeldused ei ole Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumile meeltmööda, ei muuda uuringus toodud järeldusi ja fakte olematuteks.
„Minu raamatus „Elanikust kodanikus” on esitatud ühiskondlike protsesse kirjeldavad mõisted. Nende definineerimine ja viitamine viisil, nagu Priit Humal on teinud uuringu esimeses peatükis „Mõned olulised mõisted”, on kooskõlas minu soovitustega,” kinnitab sotsiaalteadlane Ülo Vooglaid. „Olen uuringus toodud käsitusega algusest peale kursis, olen osalenud ka probleemi sõnastamisel ja avamisel. Minu raamatut ei ole uuringus plagieeritud.”
Kaupade maanteelt raudteele liikumise korraldamisel on raskusi, kahjuks Rail Balticu ehitamine neid ei lahenda. „Kaupade liikumine maanteelt raudteele on võimalik juba täna, ent vajaks doteerimist suurusjärgus kaks tuhat eurot iga konteineri kohta. Sama olukord jätkuks ka Rail Balticu valmides,” nendib Humal. „Tänaste infrastruktuuritasude juures kuluks üle kahe tuhande aasta 1,6 miljardi euro tagasi teenimiseks.”
Uuringuteema pakkus ARB-le majandusministeerium, töö detailsem metoodika ja ülesehitus oli uuringu läbiviija otsustada. Tekstis avalikus kuulutatud leping kannab dokumendiregistris AK-märget. Uurimus ise on majandusministeeriumi poolt aastani 2026 nn ärisaladuse kaitseks kaetud AK-märkega. „Seeläbi on tekkinud kahetsusväärne olukord, kus kõrvalseisjad ei saa selle suunal teha sisulist kriitikat, lausus Humal. „Meie hinnangul on AK-piirang lisatud uuringule ebaseaduslikult.
“MTÜ Avalikult Rail Balticust kinnitab, et valminud Rail Balticu kaubaveo uuring toetab objektiivsetele kriteeriumitele ja kasutatud allikad on uuringus viidatud. Asjaolu, et uuringu järeldused ei ole majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile meeltmööda, ei muuda uuringus toodud järeldusi ja fakte olematuteks,” seisab avalduses.