Kuulates 19.10.16 Riigikogu infotundi mis oli pea täielikult pühendatud Tallinna Sadama mandri ja saarte vahelisele nurjunud parvlaevahankele ja mille küsimused olid valdavalt suunatud Kristen Michalile, meenutas see mulle populaarse mängufilmi „Seenelkäik“ peategelast Aadu Kägu ja filmis lahti rullunud Eesti poliitilise elu paroodiat laiemalt.
Sattudes enda jaoks tavatult ebameeldivasse olukorda, kus Aadu Kägul tuli pressikonverentsil esineda ja oma vääritute tegude eest aru anda, oli mees alguses ebalev ja tundis end ehk isegi süüdi, aga ta kohanes kiiresti, olles mõistagi hoolsalt lihvitud ja koolitatud PR-gurude poolt, ning esinemise lõpus kajasid õhus juba lennukad poliitilised noodid. Alati naeratav, joviaalselt optimistlik ja rahva poolt “palavalt armastatud” Aadu Kägu „kontrollis“ olukorda.
Reformierakonna Michaliga on tihti sama lugu. Sattudes ebameeldivate küsimuste laviini alla on ta alguses ehk väheke ebalev, kuid üsna pea pareerib mees juba osavalt kõik opositsiooni “alusetud” süüdistused ja lõpetab alati paatoslikult. Nagu ka täna. Tegelikult ei vastanud Michal sisuliselt mitte ühelegi opositsiooni küsimusele muutes kogu infotunni lõpuks mõttetuks farsiks. Vahe on ainult selles, et kui veel kümme aastat tagasi uskusid paljud naiivsed Reformierakonna utoopiat viie rikkaima riigi hulka jõudmisest, siis nüüd on kõigile teada, et Michal lihtsalt demagoogitseb. Kuid ilmsest pelgusest opositsiooni küsijate ees sekundeerisid talle igaks juhuks Reformierakonna “valveküsijad”, kes viisid vahepeal jutu küll Tallinna-Tartu kiirteele, küll Tallinn-Helsingi merealusele tunnelile.
Näiteks küsis rahvuskonservatiivide saadik Henn Põlluaas Michali käest: „Te kinnitasite augustis 2015 pressikonverentsil, et vaatamata altkäemaksuskandaalile ei ole parvlaevade hange ohus, ja lubasite ministrina võtta vastutuse selle eest, kui parvlaevad ei peaks õigeks ajaks valmis saama. Uusi parvlaevu liinidel ei ole, selle asemel sõidavad – kui sõidavad – meil saarte vahel vanad amortiseerunud praamid, mille rentimise eest makstakse hingehinda. Lisaks sellele osteti üks neist “romudest” turuhinnast oluliselt suurema, võiks öelda, et lausa korruptiivse hinnaga ka ära. Millal täidate oma lubaduse võtta tekkinud olukorra eest vastutus ja milles see vastutus konkreetselt seisneb? Kas näitate üles riigimehelikkust ja astute tagasi?“
Ja nii vastas minister: „TS Laevad OÜ juhatuse liikmete hinnangul on parvlaevade ehitus graafikus. Kuid nii olulise teema puhul, kui seda on parvlaevaühendus suursaartega, peab alati olema valmis ka ettenägematuteks juhtudeks ja tuleb teha tagavaraplaane. Ka näiteks praegusel vedajal Väinamere Liinid OÜ peab olema plaan, kuidas osutada teenust siis, kui üks laevadest on rikke tõttu liinilt maas. Seega, olgu tegemist laevade valmimise hilinemisega, hilisemate tehniliste riketega, regulaarse hooldusega või millegi muu sellisega, lepinguline vedaja peab olema valmis teenust osutama ja tal peab olema plaan veoteenuse osutamiseks igas olukorras. TS Laevad OÜ juhatus on ka avalikult kinnitanud, et neil on nimetatud varuplaan olemas. Nagu just uudistest nägime, on esimese laeva üleandmine juba alanud.” Seega ei sõnagi vabandusest või vastutusest – kõik on kõige parimas korras! No comments!
Loe lisaks Riigikogu infotund 19.10.16
FOTO: PM/Scanpix