Kolme Balti riigi peaministrid allkirjastasid teisipäeval Tallinnas Rail Balticu rajamise leppe, mis sisaldab rajamise tähtaegu, marsruuti ning mitmeid tehnilisi detaile. Seda vaatamata paljude Eesti organisatsioonide ja kodanike vastuseisule.
Eesti peaminister Jüri Ratas, Läti peaminister Māris Kučinskis ja Leedu peaminister Saulius Skvernelis allkirjastasid teisipäeval lepingu, teatas valitsuse kommunikatsioonibüroo sotsiaalmeedias. Lepingu jõustumiseks peavad selle ratifitseerima kolme riigi parlamendid.
Läti on teatanud, et saadab Rail Balticu leppe kohe pärast allkirjastamist parlamendile ratifitseerimiseks. Eestis ei jõua lepe aga ilmselt riigikokku enne aprillikuud, kuna Ratase sõnul saadab valitsus selle ratifitseerimiseks alles siis, kui valminud on uus tasuvusuuring.
Rail Balticu kokkulepe määrab kindlaks Rail Balticu üldised tehnilised parameetrid, marsruudi ja rajamise tähtaja. Kokkulepe reguleerib ehitatava infrastruktuuri ja sellealuse maa omandiküsimusi ning ehitamise rahastamise tingimusi, vahendas BNS.
Samuti lepivad kolm riiki kokku juurdepääsu tagamises Rail Balticu infrastruktuurile ning antakse üldised suunised Rail Balticu haldamiseks raudteeinfrastruktuuri-ettevõtja määramiseks.
Allkirjastatud leping kajastab varasemalt Balti riikide valitsusjuhtide või transpordivaldkonna ministrite ühisdeklaratsioonides või -avaldustes kokku lepitut ning ühisettevõtte RB Rail AS ja kolme Balti riigi ning Euroopa Komisjoni vahel sõlmitud Rail Balticu rahastuslepingutes sätestatut.
Eesti territooriumil tehtavate tööde prognoositav kogumaksumus projekti elluviimiseks on ligikaudu 1,3 miljardit eurot, sealjuures omafinantseeringuks 250 miljonit eurot. Rail Balticu projekti rahastatakse kuni 85 protsendi ulatuses Euroopa ühendamise rahastust.