Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Kaja Kallase Venemaa-skandaal muutub seriaaliks: väidetavalt Putini jahti varustanud Eesti ettevõtja sai riigilt toetust

-
24.08.2023
Putin võib naeratada, Kaja Kallase ajal on Eesti tema jahti korras hoidnud.

Kolmapäeval levis ühiskonda šokeeriv uudis selle kohta, et peaminister Kaja Kallase abikaasale Arvo Hallikule osaliselt kuuluv transpordiettevõte Stark Logistics on vaatamata valitsuse kriitikale Venemaaga äri ajavate ettevõtete suhtes jätkanud Ukraina sõja ajal tegevust Venemaa suunal. Selgub, et “sõjaprintsessi” juhitud riik on samal ajal üsna kõvasti Venemaad turgutanud.

Teisipäeval kirjutas Postimees Aleksei Navalnõi Korruptsioonivastase Fondi uurimusele viidates, et kaks Eesti ettevõtet on seotud Venemaa presidendi Vladimir Putini isikliku jahi käigushoidmisega ajal, mil Vene sõjamasin Ukrainas naisi ja lapsi tapab – nüüd selgub, et üks neist firmadest on korduvalt saanud riigilt toetusi.

Jutt käib uurimuse järgi Putinile kuuluvast luksusjahist Graceful, uue nimega Kosatka (Mõõkvaal), millel ütlesid üles mootorite tööd jälgida ja reguleerida võimaldavad ekraanid. Eestis tegutsev Breezemarine Group nõustus fondi väitel ekraanid ostma ja kohale viima, samuti aitama need ümber programmeerida.

Pikantsemaks muudab kogu loo aga see, et aastatel 2018–2022 jõudis Breezemarine Group ettevõtte arendamiseks saada kaks toetust EAS-ist ning ühe EAS-i ja KredExi ühendasutusest, kokku summas 354 239 eurot.

Breezemarine Group OÜ toetussumma oli kokku 645 436 eurot, millest EAS andis 354 239 eurot ja ettevõte lisas 291 197 eurot: juuni 2018 – detsember 2019 oli toetus 353 859 eurot: EASilt saadud 159 237 eurole lisandus omafinantseering 194 622 eurot; september 2020 – veebruar 2022 oli toetus 276 577 eurot: EAS pani välja 124 460 eurot, ettevõte 152 117 eurot; juuni – detsember 2022 oli toetus 15 000 eurot, millest pool tuli EASilt ja pool oli omaosalus.

Maksu- ja tolliameti (MTA) tollivaldkonna juht Valeri Rauam selgitas, et üldjuhul on sanktsioonide all kõik laevad ja nende jaoks spetsiaalselt projekteeritud komponendid, kuid mis puudutab varuosi, siis kaupa nägemata on tal keeruline juhtumile hinnangut anda. «Kui seda varuosa saab kasutada ka mujal valdkonnas, siis merenduse keelu alla ei pruugi see minna,» lisas ta.

Siiski otsis Venemaa tavapäratu tee luksusjahi Graceful töökorda seadmiseks. Navalnõi fondi uurimuse järgi leidis Breezemarine Group selleks eraisikust kulleri, kes viis Peterburist toodud seadmed ühte Saksamaa tehasesse. See pole keelatud. Küll aga ei luba sanktsioonid keelatud seadmeid tagasi Venemaale viia.

MTA kinnitusel ei tehta era- ja juriidilistel isikutel vahet – sanktsioonid kehtivad kõigile ühtemoodi. (BNS)