Kavandatud kujul Rail Balticu ehitamine ja ülalpidamine läheb Eestile sedavõrd kalliks, et tulevikus halveneks mitmete teiste valdkondade nagu politsei, pääste ja siseriiklik ühistransport olukord, ütles Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna aseesimees Martin Helme intervjuus Uutele Uudistele.
“Rail Balticu taoliste suurte projektide puhul nii Eestis kui ka välismaal on projekti lõppsumma võrreldes sellega, mis alguses rahvale välja kuulutatakse, tavaliselt 2 – 3 korda suurem. Kui meile praegu räägitakse viiest miljardist eurost, siis kui vaatame seda, kui palju on läinud maksma samasugused taristuprojektid, siis saama tulemuseks 15 miljardit.”
Eesti omaosalus Rail Balticu projektis on Helme sõnul ligi 500 miljonit. “See on pöörane raha. See on rohkem kui meie riigikaitse hind aastas ja pool meie pensionieelarvest. Eestis tegelikult seda raha ei ole, nii et riik peaks laenu võtma. Ent tegemise hind on vaid osa probleemist. Valitsus on öeldnud, et Rail Balticu ülapidamiseks kulub aastas 10 miljonit. Aga kui vaatame, millest see 10 miljonit koosneb, siis see on sisuliselt lumelükkamine ja muruniitmine raudteetammi pealt. Sina juurde pole arvestatud kogu hooldust, elektrikulu, rongide liisinguid, piletite dotatsioone. Kui me need kokku lööme, siis me alla 50 miljoni kuidagi välja ei tule.”
Helme toob võrdluseks, et näiteks kiirabile kulub aastas 38 miljonit ja korraliku piirivalve taastamiseks kuluks aastas 35 miljonit. “Neid asju ei saa väidetavalt teha, sest raha ei ole. Ma küsin, kust tuleb see 50 miljonit. Selle peale vastatakse, et asutusi pannakse kinni ja dotatsioone tõmmatakse koomale. Praamipileti hind Saaremaal läheb kallimaks, rongipileti hind läheb kallimaks, bussipileti hind läheb kallimaks, bussiliine hakkab maakondades vähemaks jääma, veel rohkem päästekommandosid tõmmatakse koomale, veel vähem politseinikke hakkab olema tänavatel.”
Helme on kindel, et Rail Baltic praegusel kujul käib Eestile üle jõu.
UU