Kui Kaja Kallase abikaasa Arvo Halliku Vene-äri paljastati, hakkas tollane peaminister seda igati õigustama. Konservatiivne poliitik Varro Vooglaid ütles tollal, et kui selline äri oleks ka seaduslik, siis Eesti peaminister lihtsalt ei tohiks Ukraina sõja taustal selles äris osaleda. See oli nagu hane selga vesi, võltsi Ukraina-patriotismi varjus jätkub kõik endiselt.
Nüüd on taas päevakorras raudteefirma Operail tegevus. See firma vedas Eesti riigifirmana Vene niklit, siis ta erastati ja nüüd veab ikka Vene kaupu. Ja asjaosalistel jääb õigust ülegi.
ERR-i uudisest selguvad lihtsad tõed: Eesti riik ei saavat midagi selle tõkestamiseks teha, Operaili uus omanik põhjendab kõike vajadustega võrdseteks tingimusteks ning töökohtade hoidmisega, minister Vladimir Svet ütleb, et kui see firma seda ei teeks, teeks vale asja keegi teine ja vaja olevat ühisotsust, ja nii edasi.
Kõik asjaosalised räägivad ja põhjendavad ainult seda, miks nad sanktsioonipoliitikast kinni pidada ei saa, keegi ei võta siiralt vastutust selle eest, et Venemaaga äri ei tehtaks – miks siis veel üldse riiklik Ukrainat toetav poliitika, kui keegi ei kavatsegi Vene-äri takistada?
Eriti labaseks teeb olukorra see, kuidas välisminister Tsahkna, fotograafist poliitik Mihkelson ja paljud teised võimupoliitikud pröökavad kogu maailmas Kiievist Brüsselini, kuidas nemad toetavad Ukraina võitu, suutmata samas ise Eestis Vene-kaubandust takistada. See, et sotsist Krimmi-minister Vladimir Svet seda äri õigustab, on isegi arusaadav, nemad ei taha ka Vene kodanikke valimisõiguse äravõtmisega „diskrimineerida“. Ja Kaja „StarkLogistics“ Kallas üritab soojal eurokohal endiselt Ukraina sõjaprintsessi mängida.
Sama jant käib ka nn Vene varilaevastiku ümber – ka see on kogu Ukraina sõja vältel Eesti vetes tegutsenud ja reidil oodanud ning ka pärast veealuste kaablite purukskaksamist kostub riigiametnike poolt väidet, et riik ei saavat sisuliselt varilaevastiku vastu midagi ette võtta.
See on võigas ja jõuetu riigipoliitika. Mõned väljavõtted ERR-i loost.
„Eelmise aasta lõpus erastati riiklik raudteefirma Operail, sest riik soovis loobuda Venemaa suunalisest raudteeärist. Nüüd eraettevõttena veab Operail taas Venemaale jõudvat kaupa. Sanktsioonide alla mitte kuuluva kauba vedu Eesti riik keelata ei saa.
Riigile kuulunud ettevõte Operail lõpetas 2023. aastal valitsuse korraldusel Venemaa kaupade veo ja muu äri. Mullu detsembris Operail erastati ja sellega väljus Eesti riik raudteekaubaveo ning veeremi hoolduse ärist.
Tänavu jätkab Operail eraettevõttena oma kunagise partneri Baltic Oil Service`i kauba vedamist, mis jõuab Venemaale.
Operail kuulub Tartu Milli omanikfirmale Tiigi Keskus. Operaili juhib Merle Kurvits, kes juhtis seda ka siis, kui ettevõte oli riigi oma.
„Mõistame täielikult, et sanktsioonid Venemaa suhtes on arusaadavad, aga kui neid rakendada, siis peaks need olema kõikidele vedajatele võrdsed. Kui meil tööd ei oleks, siis ettevõte ju lõpetaks oma tegevuse ja töökohad oleks vaja koondada, samal ajal kui mõni konkurent selle teenuse pakkumise kergesti endale üle võtaks,” rääkis Kurvits.
Taristuminister Vladimir Sveti sõnul oli riigil kavas kaubavedudest Venemaa suunal nagunii loobuda ja sellele lisaks võeti seisukoht, et sõdiva Venemaa kaupa pole Eesti riigil eetiline vedada.
“Mina ettevõtjana sellist asja ei teeks ja mina arvan, et see oli õige, et riik Operaili omanikuna seda ei teinud. Kui me hakkame karmistama sanktsioonirežiimi igasuguste vedude suhtes, siis seda tuleks teha kooskõlastatult Läti, Leedu, ideaalis ka Poolaga ja Soomega, kuigi Soome piir on kinni. Selleks et ei juhtuks niimoodi, et kui meie midagi keelame, siis lihtsalt sama kaup liigub läbi Läti,” lausus Svet.“
Keegi lihtsalt ei pingutagi, et Vene-äri lõpetada, vaid otsivad põhjendusi, miks seda jätkata. Peaminister Michal ja Riigikogu esimees Hussar, laske Ukraina lipud üle Eesti maha võtta, sest te ju ei toeta sõdivat maad siiralt ja nende lehvimine muutub järjest naeruväärsemaks.
Uued Uudised