Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee
 

Tuulepargid ei ole Eestile esimene luulu, sama on ka Rail Balticuga

-
22.02.2025
Enne tuuleparke oli juba üks afäär, Rail Baltic. Pilt raudteest on illustratiivne.
© Uued Uudised

Reformierakonna valitsedes algatatud projektid ei näi olevat mõeldud riigi  arendamiseks, vaid raha kantimiseks, kusjuures tulu neist saab olema väike, haldamiskulud suured ja keegi saab kusagil “nokka kasta”.

ERR kirjutab: “Koalitsiooniparteide juhid leppisid 26. jaanuaril kokku, et Eesti toetab tuulenergia ehitamist kogu tootmisega neli teravatt-tundi aastas. Kaks teravatt-tundi oleks pidanud kokkuleppe järgi tulema maalt kogutoetusega kuni 240 miljonit eurot ja kaks teravatt-tundi merelt kogutoetusega kuni 2,6 miljardit eurot.”

Hiljem selgus, et tegu on ulmega ja valitsus taandus oma plaanist. “Riigikontrolör Janar Holmi sõnul on otsus ära jätta meretuuleparkide kuni 2,6 miljardiga toetamine õige, arvestades kui suure summaga on tegemist ja kui palju on praegu asja ümber teadmatust.”

Varem on Rail Balticu kohta kohta kirjutatud: “Tasuvusuuringu kohaselt kujuneb Rail Balticu esimese faasi, mille raames ehitatakse aastaks 2030 valmis läbi kolme Balti riigi kulgev ja Poolaga ühenduv raudtee, maksumuseks 15,3 miljardit eurot. 2017 avaldatud tasuvusuuringu järgi oli projekti eeldatav kogumaksumus aga 5,8 miljardit eurot.”

2013. aastal, mil võimul on Reformierakonna rahapesuvalitsus, kirjutas ühendus Avalikult Rail Balticust: “Rail Balticu (RB) tasuvusuuringus on mitu olulist viga, mille arvesse võtmisel RB kogutulud 16 miljardit eurot vähenevad  4,1 miljardi euro võrra.

RB sotsiaalmajanduslikku kasu on kunstlikult suurendatud, manipuleerides heitenormide ja veoautode kütusetarbimisega.

EY tasuvusuuringus ei käsitleta raudtee ehitamise ajal tekkivate keskkonnamõjude ega raudtee talumisega seotud väliskulusid, nagu on nõutud tasuvusuuringu juhendis.

Suurem osa maanteetranspordist toimub otse kliendilt kliendile. RB Raili ja EY vastustest ilmneb, et sellise maanteetranspordi asendamine RB-ga ei oleks kulutõhus, kuna kaupade kättetoimetamine (nn viimane miil) on niivõrd kulukas.

Ülejäänud maanteetransporti, mis hõlmab kaupade vedu terminalide kaudu, võrreldakse raudteetranspordiga raudteeterminalist teise raudteeterminalini, võtmata arvesse lisakulusid kaupade toimetamiseks raudteeterminalist kesksesse maanteeterminali.

Tasuvusuuringu juhendi kohaselt tuleb „kõik (tasuvusuuringus kasutatud) andmed ja allikad teha hõlpsasti kättesaadavaks”, kuid hoolimata sagedastest taotlustest ei ole avalikustatud ühtegi uuringus kasutatud arvutuskäiku ja hulk viidatud allikaid ei ole avalikud.

Pärast nende vigade parandamist ilmneb, et RB ei ole sotsiaalmajanduslikult otstarbekas, vaid Balti riikidele kahjulik ega vasta ELi kaasrahastamise nõuetele.”

Kui võimul on Reformierakond, liiguvad suured summad, aga mitte riigi ja rahva heaks.

Uued Uudised