Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee
 

Eesti merevägi pidas kinni tanker Kiwala. Tubli, aga mis edasi?

-
11.04.2025
Soome pidas ka kinni varilaevastiku tankeri Eagle S, aga vabastas ta peagi.
© Scanpix

Eesti meedia serveerib üht “töökangelastegu”: “Merevägi pidas reede varahommikul Soome lahel kinni Venemaale Ust-Luga sadamasse teel olnud tankeri Kiwala.” Näib, nagu oleks meie riik midagi vapustavat ära teinud.

Eesti mereväe poolt reede hommikul Soome lahes teel Venemaale kinni peetud naftatanker Kiwala on olnud varem seotud India ettevõttega Gatik Ship Management, mis tegutseb Venemaa varilaevastiku raames, kirjutab Postimees.

Gatik Ship Management esindab tüüpilist mustrit sanktsioonidest kõrvalehoidmisel: kiiresti omandatud laevastik, seotud tegevus Venemaa nafta ekspordiga, omanike ja haldajate pidev vahetamine ning läbipaistmatu ärimudel. See teeb neist olulise lüli globaalses varilaevanduse võrgustikus, mis töötab vastu rahvusvaheliste sanktsioonide täitmisele.

Tubli, laev on käes, mis edasi? Konfiskeerime, paneme müüki ja raha Ukrainale?

BNS vahendab: “Mereväe ülem Ivo Värk ütles, et kinnipidamise eesmärk on kontrollida dokumente ja õiguslikku staatust.

“Rutiinse kontrolli käigus oli alust kahtlustada, et laeval puudub lipuriik ja kindlustus. Laev on ka sanktsioneeritud Euroopa Liidu, Suurbritannia, Kanada ja Šveitsi poolt”, rääkis Värk.

Politsei- ja piirivalveameti (PPA) esindaja Veiko Kommussaar sõnas, et kinnipidamise ajaks oli selge, et laeval puudub ka lipuriik ning sellised laevad liigelda ei tohi. “Eesti rakendas õigust laev kinni pidada,” ütles Kommussaar. PPA kasutas ka kinnipidamisel helikopterit.

“Laeval on tuvastatud 24 kolmandate riikide kodanikku. Laevakapten on Hiina kodanik, ülejäänud ilmselt Mauritaania kodanikud,” lausus Kommussaar.

Hetkel on laeva poolt esitataud liputunnistus, kus on lipuriik ära kirjeldatud, aga lipuriigi esindaja on öelnud, et laev ei ole selles registris. Lipuriik on Djibouti, aga omaniku kohta hetkel infot ei ole.

Transpordiamet kontrollib laeva tehnilist seisu ja vaatab nii laeva konstruktsiooni, dokumentatsiooni ja muud olulist. Kui laev on meresõiduks ohtlik, peetakse laev kinni seniks, kuni tehnilised puudused on kõrvaldatud.”

Mida me teada saime? Kahtlane laev, selge. Ja edasi? Uudise järgi selgub, et laevale heidetakse ette vaid tehnilisi puudusi? Aga mis saab poliitilisest taustast Vene varilaevastiku võtmes? Hoiame kinni, arestime, laseme põhja?

Soome pidas ka mõne kuu eest kinni naftatankeri Eagle S, mida kahtlustati kaablite lõhkumises, hoidis kinni, uuris ja puuris ning laev vabastati 2. märtsil. ERR kirjutas seejärel:

“Elering teatas pühapäeval, et võtsid koos Soome süsteemioperaatori Fingridiga tagasi taotluse Estlink 2 lõhkumise kahjude hüvitamiseks laev arestida ning plaanivad nüüd laeva omaniku remondikulude hüvitamiseks kohtusse kaevata.

Eleringi juhatuse esimehe Kalle Kilgi sõnul on arestinõudest loobumise põhjus arestimisega kaasnevad ebamõistlikult suured kulud.

“Laeva aresti all hoidmise kulu on hinnangute järgi sadu tuhandeid eurosid kuus, lisaks aresti tagatis miljon eurot ja veel mitmed lisakulud, mille tulemusena võivad arestist tulenevad kulud lõpuks suuremad olla kui laeva väärtus. Lisaks on laeva kohtuvaidluse vältel äärmiselt keeruline müüa,” ütles Kilk.”

Nüüd on Eestil siis oma Eagle S, nimega Kiwala, kelle kinnipidamine hakkab meile kulusid tekitama. Kes maksab kulud kinni, kes hakkab kohut käima, kuidas Kiwala kinnipidamine Venemaad taltsutama hakkab? Ehk Tsahkna selgitab?

BNS kirjutab: “Välisminister Margus Tsahkna sõnul tõestab reede hommikul Eesti mereväe poolt Soome lahes lipuriigita varilaevastiku aluse Kiwala kinni pidamine, et Läänemere ja Põhjamere äärsete riikide koordineeritud sammud Venemaa varilaevastiku vastu töötavad ja aitavad kaitsta keskkonda ning meresõiduohutust.

„Tegutseme oma julgeoleku ja keskkonna nimel koordineeritult ja sihistatult ning rakendame oma õigust kahtluse korral kontrollida laevu, mis läbivad Eesti majandusvööndit,“ ütles Tsahkna.

Eesti oli juba juunis esimene riik, kes alustas Venemaa varilaevastiku aluste kontrollimisega ja on sestsaadik küsinud kindlustusdokumente ligi 500 laevalt.”

Noh, oleme tõesti tublid, aga kus on kasu? Kui paljud laevadest ei sõitnud edasi Venemaa sadamatesse? Kui paljud pandi vastutama valede asjade eest, mis kinnipidamise käigus leiti? Paluks infot. Või on see puhas asendustegevus, tühja õhu võngutamine?

Kolmapäeval võeti vastu kaitseväe korralduse seaduse ja majandusvööndi seaduse muutmise seadus, mis lubab vaenulikke laevu koguni põhja lasta? Ja mida Eesti merevägi teeb siis, kui varilaevastiku laevaga paralleelselt liigub Vene sõjalaev, kellel on Läänemerel õigus liikuda Peterburi ja Kaliningradi vahel?

Narva jõel nutame siiani taga varastatud poisid, aga Läänemerel näitame musklit? Vähemalt seni, kuni see on ohutu. Aga kõige tähtsamaks jääb küsimus: mis sellest kõigest kasu on? Kuidas see Vene varilaevastikku häiris? Või lihtsalt mängime Läänemerel sõjamängu, millel on potentsiaali päris sõjaks muutuda?

Uued Uudised