Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee
 

Miks osta või mitte osta elektriautot? Elektrum Eesti versus tavainimene

-
14.04.2025
Elektriautodega on probleeme rohkem kui arvatakse. Pilt on illustratiivne.
© UU

Sotsiaalmeedias ilmus üks tavapärane reklaam Elektrum Eestilt, mis soovitab tungivalt elektriauto osta ja aidata kaasa Euroopa Liidu kliimaeesmärkide saavutamisele. Selle all on ridamisi kommentaare inimestelt, kusjuures peaaegu täielikult puuduvad elektriautosid kiitvad hinnangud.

Kõigepealt Elektrumi reklaam:

“Kas on täna enam üldse mõnd adekvaatset põhjust, miks mitte otsustada elektriauto kasuks? Meie meelest mitte, sest faktid räägivad enda eest:

Kui 2020. aastal oli Eestis kokku umbes 200 avalikku laadijat, siis nüüdseks on neid juba üle 600. Kuna kiirlaadijate küljes on tavaliselt kaks laadimisotsikut, siis võimaldavad need 600 laadijat üheaegselt enam kui 1000 sõiduki laadimist.

2024. aasta oli üks pöördelisemaid perioode Eesti avaliku laadimistaristu arengu loos. Juba käesoleval aastal näeme me laadimistaristu plahvatuslikku laienemist.

2024. aasta märtsis oli Eestis Elektrum Drive’i opereeritavas võrgustikus kokku 58 laadimiskohta. Tänaseks on laadimiskohtade hulk kasvanud 116-ni ning 2025. aasta lõpuks on valmis ehitatud üle Eesti juba 330 Elektrum Drive’i laadimiskoha, 2026. aasta lõpuks üle 600 ja 2027. aasta lõpuks juba 800 laadimiskohta.

Enam kui 2/3 neist 800 laadijast saavad paiknema just hajaasustusega piirkondades – elektriautod on igapäevaselt praktiline valik kõikjal Eestis.

Mida rohkem inimesi tunneb, et aeg pole elektriautodeks küps, seda kaugemale maha jääme EL kliimaeesmärkide saavutamisest.

Tahad rohkem teada? Aga palun – Elektrum Eesti juhatuse liige Andrus Liivand jagab põhjalikumalt e-mobiilsuse mõtteid ja värsket statistikat oma arvamusartiklis.”

Mida arvavad kommentaatorid (kirjapilt muutmata):

“Minu pärast ehitage kuus miljonit laadimiskohta, röstrit see autoks ei muuda.”

“Onud võiks ka ennustada, millal ükskord keegi ka aku leiutaks… See praegune tonni kaaluv ja 300km sõitu võimaldav akulaadne toode pole veel ju kasutamiskõlbulik. Elektriauto aku peaks kaaluma max 20kg, selle peaks täis saama laadida 60 sekiga ja sõiduulatus miinimum 1000km. Senikaua, kui seda pole, unistage oma laadimiskohtadest edasi… Edu iPhone 1-ga tegelemisel.”

“EL-i kliimaeesmärkide saavutamiseks? Ma kusen suure kaarega selle peale!”

“Kas on üldse mõni kaine, tõsiseltvõetav argument elektrikäru poolt? See ei tohiks sisaldada rohepööraste usulahu dogmasid.”

“Vanem diiselauto teeb elektriautole “kogukulu vaates” pika puuga ära (auto kapitali kulu + kütus + enda poolne auto remontimise võimekus). Võtame näiteks “20 aastat vana Renault Megane 2”: diiselmootoriga isend maksab ca 2000 eur, kütust võtab maanteel 4-5 liitrit, lihtsamad remonditööd (sharniirid, rooli otsad, turbo sensor, salongi ventilaatori juht-transistor, jne ) saab ise tehtud (kulu varuosadele aastas ca 100 eur + veidi enda tööd) … samas on airbagid, abs-pidurid ja püsikiiruse hoidja olemas (pole mingi primitiivne nõukogude sapakas/moskvits) … ilmselt saaks sellisega veel 5-10 aastat sõita enne kui läbi roostetab (ehk olematu auto kapitali kulu ca 200 eur aastas + 100 eur varuosad + paratamatud kulud:kütus-õli-rehvid).

Nüüd paneme kõrvale elektriauto: liisingu kuumakse 500+ eur kuus (6000+ eur aastas) … elekter on veidi soodsam kui diisel, kuid lisandub pidev laadimise tüütus … peale garantiiaja lõppu pole mõtet teda enam omada (aku & elektroonika remondil puudub majanduslik mõte) … ühesõnaga elektriauto igakuine kapitali kulu on suurem, kui vana diiselauto aastane kapitali kulu.

Kui nö “kasutatud elektriauto” (üle 5 aasta vana ja üle 200 tuhande sõitnud) osutub nö “majanduslikult põhjendatuks” (temaga saab veel 5 aastat & 200 tuhat km sõita ilma olulise remondita), alles siis on mõtet rääkida praktilisest laiatarbe elektriautost (seniks on aga elektriauto “tarbetu nishi-kaup”).
Elektri-firmade jaoks on elektriauto muidugi kasulik (saab rohkem elektrit müüa) … kuid ratsionaalselt mõtlev inimene hoiab praegustest elektriautodest eemale nagu katkust.”

“Las India täidab mingitki kliimaplaani ja siis ehk kunagi mitte mingit jälge jättev Eesti tema kõrval ehk ka võiks miskit ette võtta.”

“Ehk veidi kahtlane küsimus, aga vaadates laadimiskohtade olemasolu korrusmajade parklates, siis miks peaks inimene soetama endale auto, mille laadimiseks peab leidma eraldi ajaakna päevas? See ei ole kütuse tankimine 5 minutit! Elementaarne peaks ikka olema, et saan kortermajas elades laadida ka kodu juures, aga sellist valmidust ju suuremalt ei ole olemas Eestis.”

“Suvi läheneb, ilmad soojenevad. EV propa läheb käima. Külma ilmaga ei õnnestu, sest sõiduulatus kukub ja koos sellega asja mõte. Ainuke hea asi on vaikus sõites ja mõnel juhul ka kiirendus. Kõik muu on EV puhul negatiivne. Hind, laadimiseks kuluv aeg, kindel vajadus laadida ja vajadus hoida autot töös jne jne . EV on oma olemuselt friikide teema. Normaalne inimene kasutab SP -d või ootab misiganes vesiniku variandid ära.”

“Naljakas, mul kuskilt info, et autotööstused sulgevad või vähendavad oma elektriautode tootmist, sest nõudlus maailmas pidi vähenema, aga meil meelitatakse laadimisvõimekusega. Samas on meilgi nende autode soetamise hullus raugenud. Valitsus toetust ka ei maksa, järelikult pole ka see riigi prioriteet enam. No ei ole motti EL auto soetamiseks, et saaks kasutada seda imelist laadimisvõimekust.”

“Tavaeestlane ei jõuagi endale sellist käru osta. Laadimispunkte võivad nad silmailuks teha.”

“Mida kuradit ma selle rösteriga talvel metsas teen poolemeetri sügavuses lumes. Kus pole tihtipeale teidki. Raielankidel üle oksarisu ja kändude.”

“Kui nad niiii head on, siis miks politsei, kiirabi ja poliitikute eskortautod endiselt kõik bensiiniga?”

“Mis sest laadimisest üksi rääkida. Valgustage võimalikest rikest ja nende likvideerimishindadest ka… või näiteks aku hindadest??? Eesti elektri hind tõmbab elektriautode juba kriipsu peale… loeme pidevalt artikleid… meil elekter 7x, 10x korda jne… kallim, kui Soomes. Kust see soodsus siis välja tuleb?”

“Esimene ja kõige olulisem põhjus on, et sellega ei saa kuhugi sõita ja teiseks see pole üldse roheline, nagu ajupesuga püütakse näidata. Ostan omale elektriauto, kui tonn patareid kaalust ära kaob. Kui autod sõidavad wireless elektriga, siis jah. Ja loomulikult oleneb hinnast. Praegune hind on üle mõistuse.”

“Praegused elektriautod päris kindlasti pole rohelised nagu tuulikudki, pigem vastupidi kõike protsesse arvesse võttes. Ainult kiire papi pärast hävitatakse loodust… usaldage teadust – pole vaja teada, aga uskuge…”

“”Tanklad” valmis, aga autosid pole ! Kunagi olid kommunistid olemas, aga kommunism jäi tulemata…”

“Kasutuskõlblik elektriauto on veel leiutamata – ülikallis, kapriisne, ebamugav ja viletsa sõiduulatusega rikaste mänguasi pole tõsiseltvõetav lahendus. Ega laadimiskohtade arvukus ei pane elektriautot ostma – kütuse hind ja ekspluatatsiooni kulu läbitud kilomeetri kohta on määravad.”

Allikas: sotsiaalmeedia