Estraadirahva nurjunud riigis on tõesti väga palju probleeme ja siinkohal tuleb tunnustada rahandusminister Jürgen Ligi, kes on juhtinud tähelepanu väga olulistele kitsakohtadele: “Rahandusminister nentis, et maksusoodustuse teostamiseks tuleb lahendada tehniliselt keerulised küsimused, nagu kellele kuulub auto ja kes tegelikult kasvatab lapsi,” vahendab rahvuslik transvestiitide häälekandja.
See on ikka täielik katastroof, kui riik ei tea, kellele kuulub auto. Korralagedus, nõmedus ja kuritahtlik hooletus. Vastutavatel isikutel tuleb preemiat teataval määral vähendada. No on ikka lugu. Mujal maailmas, nagu ka euroliidus, on kutsutud ellu sõidukiregistri institutsioon, millest meil on väga palju õppida.
Lasteregistreid ja vanemate registreid nii põhjalikult ei peeta, seega tuleb nende loomisel lähtuda sõidukiregistri haldamise kogemusest. Viivitamatult tuleb luua lasteregister, vanemateregister ja võimalusel ka sõidukiregister.
Liiga keeruline see ei ole, auto omaniku kindlakstegemine põhineb tavaliselt numbrimärgi, VIN-koodi (sõiduki identifitseerimisnumber) ja registreerimisdokumentide kontrollimisel. Lastele saab need numbrid installeerida sünnitusmajas, emale vanem ühe VINi samamoodi – olgu siis kiibi, tätoveeringu või põletusrauaga.
Isa ehk vanem kahe VINiga on lood segased, isasid ei õnnestu alati sünnitusmajadesse meelitada ja nende märgistamine on problemaatiline. Pakun lahenduseks riiklikku sekkumist: meeskodanikud, kes ei soovi teenida aega kaitseväes või pole selleks kõlblikud, teenivad oma aja ära riiklike isadena. Bioloogia polegi tänapäeval enam nii oluline, põhiline on riiklik tunnustus.
Kui Eestis mainitud väga vajalikke registreid ei ole, siis on siin olulised põhjused. Väga tõenäoliselt me lihtsalt ei saa registri valmistamise või kasutamisega hakkama või tegime küll registri, aga see näitab ainult aiateibaid. E-riigis pole ükski nurjumine võimatu. Seega peaksime leidma laiast maailmast võimalikult lihtsa, kuid samas töökindla prototüübi.
Eksootilistes riikides, nagu väikeriigid – me oleme keskmiselt väike riik, saareriigid või mikroriigid, on sõidukite registreerimise süsteemid sageli lihtsustatud või kohandatud nende ainulaadsete oludele vastavaks. Siiski on mõned riigid välja töötanud huvitavaid või ebatavalisi lähenemisviise, mis eristuvad tavapärastest numbrimärkide ja registrite süsteemidest.
Antarktika mudel: Antarktika progressiivse liiklusregistri rakendamine on ka estraadirahva parematele poegadele jõukohane. Nimelt on Antarktika registri omapäraks registri täielik puudumine. See on ainulaadne, kuid praktiline lahendus, midagi ta ei maksa, kedagi ei sega ja keegi ei kurda ka. Antarktikas on üks tüüp, kes teab kõiki autosid ja tema käest võib vajadusel omaniku välja uurida.
Bhutani mudel: Bhutani rahvuslik sõidukite register eraldab numbrimärke, sisaldavad tihti kultuurilisi elemente, nagu draakoni pilt või erksad värvid, mis peegeldavad riigi budistlikku identiteeti. Numbrimärgid on lihtsad, kuid sisaldavad sageli bhutani keeles (dzongkha) tähti, mis eristuvad lääne numbrimärkidest.
Meil on samuti kirjaoskusega probleeme, seega on mõistlik vältida keerulisi alfabeetilisi sümboleid ja võõravõitu araabia numbreid, ning lähtudes Buthani kogemusest, sättida numbrimärkidele hoopistükkis pastel, kannel, rukkilill, laulukaar, Jaak Joala portree ning muud kultuurilised sümbolid, mida erinevates vikervärvides varieerides ning peremärkidega vaheldades, saavutame võimsa esteetilise tulemuse. Nii võime mõne aja möödudes hakata rääkima koguni eesti kultuurist.
San Marino mudel: väikese riigina on San Marino loonud numbrimärkide süsteemi, mis peegeldab selle iseseisvust ja võimaldab kohandatud (vanity) numbrimärke, mis on populaarsed autokollektsionääride seas. Kohandatud numbrimärgid on ka turismimagnet, meelitades kallisse riiki autohuvilisi. Ega meilgi odav ole, maksab õppust võtta, et kerge vaevaga lisa teenida.
Monaco mudel: jõukuse ja luksusautode poolest tuntud riigikökats, pakub eriti uhkeid isikupärastatud numbrimärke, mis võivad sisaldada omaniku initsiaale või unikaalseid kombinatsioone. Numbrimärgid on sageli väiksemad ja elegantse disainiga, sobitudes rikkurite mainega. Monaco numbrimärgid on staatuse sümboliks, kuna need on tihti hullumeelselt kallid.
Näiteks võivad need maksta tuhandeid eurosid, mis on eksklusiivne lahendus võrreldes vaeste Põhjala riikidega. Jälle üks võimalus hindu tõsta, mis meie nöörijatel ja röövlinägudel on jäänud kahe silma vahele.
Põhja-Korea mudel: Põhja-Koreas on Eestile kõige sobilikum sõidukite registreerimise metoodika. Numbrimärgid näitavad sageli sõiduki otstarvet (nt valitsus, sõjavägi, eraomanik) ja on värvikoodiga (nt punased sõjaväesõidukitele, valged eraautodele). Eesti hakkab vaikselt jõudma arenenud homosotsialismi epohhist inimnäolise kliimakommunismi arengufaasi.
Välismaa kommunistide kogemused on meie nomenklatuurile möödapääsmatult vajalikud, number näidaku nii laste arvu kui ka sissetuleku suurust – üks laps valge numbrimärk, kaks last kollane numbrimärk, kolm ja rohkem last must numbrimärk, lapsi pole – vikerkaare karva lapakas. Numbritega numbrimärgil on samuti lihtne, palganumber lapatsile ja kohe on abivajadus selge.
Austraalia mudel: Austraallased kasutavad LicenSysi, mis pakub kõrgtehnoloogilisi numbrimärke koos RFID (raadiosagedustuvastus) tehnoloogiaga. Need numbrimärgid võimaldavad automaatset sõiduki tuvastamist ja jälgimist, mis on integreeritud riigi jälitamissüsteemidega.
Võttes eeskujuks Austraalia innovatsiooni ja massiivse nuhkimiskogemuse, saame luua jälitatavate autonumbrite põhjal superandmebaasi, mille järgi meie ja nende süvariiklastel juba ammu neelud käivad. Tahad maksukergendust?
Ah nii, siis pane endale kaugloetav numbrimärk laternate või silme vahele ja me hakkame lõbusasti nuhkima nii sinu, sinu auto ja su laste järel ning hakkame ka eravestlusi kuulama. Mõistagi sinu enda turvalisuse ja õnne huvides.
Karta ei ole midagi, sest kui sinu järel ei nuhita, siis tuleb kuri agressor, küüditab lapsed Tambovi oblastisse ja võtab auto ka ära. Saad isegi aru, et kui sul on superandmebaas autol numbrimärgi sees, siis ta ei julge tulla kuskile. Sellepärast ongi Mordor sõja juba ammu kaotanud.
Sven Sildnik,
Sisepaguluses 11.07.2025