Viru-Nigula vallavalitsuse tegevus näitab ilmekalt, kuidas ametnikud saavad poliitilist konkurentsi pärssida, esitades jaburaid ja põhjendamatuid nõudmisi.
EKRE esitas vallale valimisreklaamide paigaldamise taotluse 10.oktoobril täites kõik ankeedi kohustuslikud lahtrid, lisades plakatite kujundused ja asukohad kaardil. Sellest hoolimata eemaldas vald 13. oktoobril EKRE plakatid põhjendusega, et luba pole väljastatud. Lisaks esitas järelevalvespetsialist Ene Muttika terve rea uusi nõudmisi – taotlusele tuli lisada reklaami kandekonstruktsiooni projekt.
Kui küsisin, kas projekt peab olema koostatud arhitekti või inseneri poolt, sain vastuseks, et võin selle ka ise joonistada: „Kandekonstruktsioonide plaanid võite ise joonistada või kirjelda, missugust materjali ja milliste mõõtudega kasutatakse ning lisada, kuidas on tagatud konstruktsiooni püsivus (nt kinnitatud hoone külge või konstruktsiooni jalgadele paigaldatakse betoonist 50 kg lisaraskused vms).“
Mul on kaks kõrgharidust, kuid puudub insenertehniline ettevalmistus. Küsimus ongi – millist väärtust või informatsiooni omab ametnikule joonistus, mille koostajal puudub vastav pädevus? Kas selline nõue on seatud taotluse surnuks menetlemiseks? On väga kaheldav, et mõnest lauast koosnev plakatitugi peaks läbima insenertehnilise ekspertiisi koos paindemomentide ja tugevusarvutustega? Selline nõue on absurdne ja nähtavasti kehtib ainult EKREle.
Lisaks nõudis ametnik reklaami asendiplaani. “Asendiplaani” on termin tehnilisele joonisele, mis peaks sisaldama krundi piire ja mõõtmeid, rajatise asukohta, kaugusi naaberhoonetest ja teedest, tehnovõrke, reljeefi, haljastust ning ilmakaari. Kui esitasin täpsustavaid küsimusi, kas tõesi tuleb kergkonstruktsioonile koostada asendiplaan, sain teada, et nii keeruliseks siiski ei pea minema, kuid minu esitatud reklaami asukoha markeering maa-ameti aluskaardil ei olnud piisav – lisada tuleb ka tekstikast kirjaga „reklaami asukoht“.
Kolmas nõue oli, et taotlusele tuli lisada reklaami paigaldamisel ehitise kaitsevööndisse vastava ehitise omaniku või valdaja kirjalik nõusolek. Taotlusi esitades, olin veendunud, et ükski plakat ei jäänud “ehitise kaitsevõõndisse”, miks siis selline nõue esitati. Järgmises kirjas selgitas ametnik juba, et see nõue on juhul kui jääb (sic!).
On ilmne, et Viru-Nigula valla ametnike tööd ei saa pidada neutraalseks, vaid tegeldakse teadliku poliitilise või ametkondliku kiusuga. Sellises olukorras saab ametnik protsessi venitada lõputult, lisades uusi nõudmisi, pidada esitatud dokumente ebapiisavaks ja leida põhjendusi plakatite eemaldamiseks isegi siis, kui taotlus on tehtud, maaomaniku nõusolek olemas ning vastuolu reklaamiseadusega puudub.
Teistes omavalitsustes piisas reklaami paigaldamiseks maaomaniku loast ja plakati kujundusest ning ametnik väljastas nõusoleku tihti juba samal päeval. Viru-Nigula vallas aga seatakse EKRE-le põhjendamatuid takistusi.
EKRE-l on rahva mandaat ja meil on õigus oma seisukohti ja kandidaate tutvustada. Kui EKRE plakatid kistakse maha, samal ajal kui teised erakonnad saavad kampaaniat teha takistusteta, ei saa rääkida ausatest valimistest. Selline valikuline ja kallutatud tegevus õõnestab demokraatia põhimõtteid. Kui vallavalitsus esitab absurdseid nõudeid ja eemaldab EKRE plakateid, siis ei ole see enam demokraatia, vaid võimu kuritarvitamine.
Evelin Poolamets, Riigikogu liige (EKRE)
Loe lisaks:
Viru-Nigula vallaametnikud eemaldasid eramaadelt EKRE plakateid