Kuigi EKRE jäi Tartus opositsiooni, sundis erakonna liikme Mikk Saare järjekindel töö ja avalik surve Isamaad teema enda nimele võtma ja Reformierakonnalt projekti tühistamist nõudma. Maksumaksja kahjuks läks fiasko maksma 47 726 eurot.
Kuigi Tartu kohalikel valimistel säilitasid võimu vanad kartellierakonnad ja EKRE jäeti kolme mandaadiga opositsiooni, näitavad esimesed koalitsiooniläbirääkimiste otsused tugeva opositsiooni jõudu.
Tartu Postimees teatas eile, et loodav Isamaa ja Reformierakonna võimuliit on otsustanud täielikult tühistada kurikuulsa Laia ja Jakobi tänava ühesuunaliseks muutmise plaani.
Kuigi Isamaa Tartu esimees Kaspar Kokk üritab nüüd esitleda projekti peatamist kui Isamaa suurt võitu uues koalitsioonis, on tegelikkus teine. Isamaa, kes oli osa eelmisest koalitsioonist ja lasi sellel ohtlikul projektil sündida, on nüüd lihtsalt kaaperdanud EKRE ja Mikk Saare kampaania põhilise kriitika. Kokk üritab isegi veeretada vastutust oma eelmise partneri kaela, väites, et “sellist laadi otsused sünnivad ikkagi vastutavate abilinnapeade vastutusalas”.
EKRE paljastused sundisid koalitsiooni taganema
Tegelik avalik vastuseis ja surve projekt tühistada sai alguse oktoobris, kui EKRE kandidaat Mikk Saar hakkas ainsana Tartu poliitikutest süsteemselt projekti puudusi paljastama.
Oma sotsiaalmeedia lehel tõi Mikk Saar välja rea fakte, mida linnavalitsus eiras:
* Puuduv ohutus-audit: Saar esitas ametliku teabenõude, mis paljastas, et linnavalitsus surub projekti edasi ilma seadusega nõutava liiklusohutuse auditita.
* Ebaseaduslik salastamine: veelgi enam – linnavalitsus üritas oma juhtimisviga ja auditi puudumist varjata, püüdes teabenõude vastust ebaseaduslikult 75 aastaks salastada.
* Oht lastele: Saar avaldas füüsikaarvutused, mis tõestasid, et Jakobi mäe alla (9% langus) planeeritav ülekäigurada – otse Kesklinna Kooli vahetus lähedusse – on talvistes oludes eluohtlik surmalõks.
Abilinnapea “avastas” liiklusmodelleerimise
Kõige iroonilisem on aga Tartu Postimehe artiklis sisalduv lõik, kus projekti eest vastutav abilinnapea Raimond Tamm (Reformierakond) lubab, et edaspidi hakatakse “modelleerima liiklust”.
Mikk Saar juhtis juba oma esimeses projekti kritiseerivas postituses tähelepanu, et tegu on läbimõtlematu plaaniga, mis tekitab ummikuid ja linlastele ajakulu märkimisväärselt juurde.
“See on täpselt see, mida ma algusest peale rääkisin,” kommenteeris Saar. “Minu analüüs näitas, et Jakobi tänava sulgemine suunaks kogu liiklusvoo otse Laia ja Vabaduse puiestee ristmikule, mis on juba niigi umbes. See, et abilinnapea Tamm nüüd, pärast kümnete tuhandete eurode raiskamist, “avastab” liiklusmodelleerimise, on hale kinnitus meie kriitika paikapidavusele.”
Maksumaksja raha kulus selle ideoloogilise projekti projekteerimisele 47 726 eurot, millest 31 000 eurot on juba ära makstud.
See näitab, et isegi kolme mandaadiga opositsioonist suudab EKRE faktipõhise kriitikaga sundida koalitsiooni taganema,” lisas Saar. “See on kallis õppetund, mis näitab, mis juhtub, kui ideoloogia pannakse kõrgemale faktidest ja laste turvalisusest.
Kuigi ma ise volikokku ei pääsenud, olen teise asendusliikmena valmis iga hetk panustama. See juhtum tõestab, et avalik surve ja faktipõhine kriitika toovad tulemusi ka väljastpoolt volikogu saali. Jätkan teravalt silma peal hoidmist, et Tartu liikluskorraldus oleks hästi läbimõeldud, mitte ideoloogiline absurd. Annan kindlasti oma panuse, et selliseid vigaseid projekte ja maksumaksja raha raiskamisega kaasnevaid suuri prohmakaid enam ei tuleks.”