Eesti väljaanded on tänavu mitu korda kirjutanud, kuidas autode turg on automaksu tõttu suures madalseisus, see puudutab nii kasutatud autode kui ka uute müüki. Pruugitud autode müüjaid lööb eriti registreerimismaks ja uute autode müüjaid nii see kui ka automaks laiemalt. Nii suurt autode müügi kukkumist nagu Eestis, ei ole olnud kusagil mujal Euroopas, isegi mitte Lätis ega Leedus.
Eestis on uute autode müük septembris võrreldes aastatagusega langenud 44,5%, kokku kogunes tänavu üheksa kuuga langus aasta võrdluses 40,5%.
Riigi seisukohast ei ole probleem mitte ainult laekumata jäänud registreerimistasu või automaks, vaid laekumata on jäänud ka suur osa käibemaksust.
Mootorsõidukimaksu kehetsmaise tagajärg on see, et autopark vananeb, automüüjad koondavad töötajaid, ostetakse saastavamaid autosid ja riik kaotab kuni 100 miljonit käibemaksu laekumisest, sest rahandusministeeriumi prognoosid ei pea.
Kas tõesti jätkatakse automaksuga ka katastroofilisest valearvestusest hoolimata?
Kasutatud autode müügiplatsidel seiskus elu aasta alguses mitmeks kuuks – hea, kui kuuga suudeti müüa ükski auto.
Autode maksustamise tulemusel kukkus automüük poole väiksemaks ja hakati ostma varasemast vanemaid-odavamaid pruugitud autosid, mistõttu riik hoopis kaotas maksutulu. Äpardunud maksu seepärast kaotama aga ei tõtata.
Autosektorile on see kohutav tulemus – 2025. aasta kümne kuu kokkuvõttes on nii uute kui ka kasutatud autode turu maht langenud pea poole võrra, võttis Amserv Grupi juhatuse esimees Raivo Kütt kokku autode maksustamise mõju.
„Kui arvestada, et 2024. aasta suurim müük Eestis oli novembris ja detsembris, võib päris kindlalt väita, et käesoleva aasta uute ja kasutatud autode müügi maht jääb võrreldes mullusega 50% juurde. Kindlasti on sellel otsene mõju riigi eelarvele, sest autosektorist laekub eeldatavalt ka käibemaksu vähem. Seda vähem laekumist ei kata isegi kehtestatud autode registreerimistasu ja aastamaks kokku.” Kõik kaotavad.
Kui Amservi-sugusele suurele uute autode müüjale jätkus kliente suure tagasilöögi kiuste ehk autopoode päris kinni panema ei pidanud, siis kasutatud autodega kauplevate firmade käsi käis aasta esimestel kuudel eriti viletsalt.
EKRE on rõhutanud, et võimule saades kaotame ebamõisliku ja kahjuliku mootorsõidukimaksu.
Allikas: autogeenius