Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Rail Balticu hetkeolukorrast: jätkuvalt õhulossidest prognoosid ja pingeline sisevõitlus

-
05.02.2018
Karli Lambot
© Scanpix

Uued Uudised uuris ühiskondlik-poliitilise liikumise Avalikult Rail Balticust aktivisti Karli Lamboti käest, milline on hetkeolukord Rail Balticu arengutes.

Kas RB Rail AS-s toimub võimuvõitlus ja mis võib olla sisetülide põhjuseks? 

“Kui jätta kõrvale Baiba Rubesa ülikõrge ego, siis võitlus käib eeskätt riikide rolli üle projekti elluviimisel. Lätlased tahavad, et suure osa tööde tellijaks oleks Läti riik (ehk Lätis asuv RB Rail AS), aga leedulased ja eestlased tahavad enda riigis tehtavaid töid ise kontrollida ja tellida. Kuid vaidlus käib ilmselt ka rahavoogude ja maksude laekumise üle. Kas Läti riik saab lõviosa ehitusaegsetest maksutuludest endale või jääb ka naabritele nende proportsionaalne osa?  Näib, et väga olulised kokkulepped ja tööjaotus Balti riikide vahel jäid alguses piisavalt selgesti kokku leppimata. On tunda kiirustamise vilju ja kõik osapooled möönavad, et tööde graafikust ollakse maha jäädud.”

On teada, et Rail Balticut vedavad inimesed käituvad küüniliselt ja manipulatiivselt. Tuletame meelde olulisemad punktid (eeldused), millele toetudes juunikuus riigikogus ratifitseeriti riikidevaheline kokkulepe?

Esiteks: Projekt on napilt tasuv, sotsiaalmajanduslikud tulud 16 miljardit eurot ületavad napilt kulusid.

Tegelikkus: ARB hinnangul on tulud vähemalt 4.1 miljardit eurot väiksemad, sest kohalik maanteetranspordi reostus ja mõned muud asjad valetati suuremaks. RB Raili taktika on seda seisukohta külmalt igoneerida.

Teiseks: Projekti kogumaksumus on 5,8 miljardit eurot. Kui on kallim, siis projekt ei ole tasuv.

Tegelikkus: väidetavalt on Baiba Rubesa ainult mõned kuud pärast seaduse vastu võtmist siseringis kinnitanud, et 5,8 miljardiga ei ole mingit lootust välja tulla.

Kolmandaks: Euroopa Liit toetab abikõlbulikke kulusid 80-85%-ga.

Tegelikkus: väidetavalt on Baiba Rubesa ainult mõned kuud pärast seaduse vastu võtmist siseringis kinnitanud, et niisugust toetust ei ole mingit lootust edaspidi saada.

Neljandaks: Projekt valmib 2026. Kui hiljem, siis projekt ei ole tasuv.

Tegelikkus: juba 2018. aasta alguses kinnitavad RB Raili tülitsevad pooled, et ajagraafikust ollakse maha jäänud.

“Riikidevaheline kokkulepe sõlmiti tuginedes neile neljale eeldusele. Kui ainult üks neist osutub mittetõeseks, siis on juba tegemist maksumaksjate petmisega. Praegu võib olla kindel, et punkt 1 ei vasta tõele. Väga tõenäoliselt langevad varem või hiljem ära ka järgmised eeldused. Kõige hullem on see, et Rail Balticu eestvedajad tegelikult teavad seda. Nende taktika on kogu seni eraldatud raha ära kulutada ja siis väita, et asja ei saa enam pooleli jätta, sest kulutused on olnud väga suured.”

Kas on mingit uut infot projekti oletatava maksumuse kohta?

“Üks lihtne aritmeetiline tehe asja kohta. Meile väideti seaduse seletuskirjas, et Eesti omaosalus saab olema ca 270 miljonit eurot. Kui Eesti RB kogumaksumus ei ole mitte 1,3 miljardit, vaid näiteks 1,7 miljardit ja omaosalus abikõlbulikes kuludes 50%, siis Eesti maksumaksjatele läheb see üritus maksma vähemalt 800-900 miljonit eurot.”