Lennufirma Nordica lõpp oli prognoositav, kirjutab ajakirjanik Andres Raid ning küsib, miks peab asjasse puutumatu ja igapäevaraskustega maadlev kodanik Taavi Rõivase ja Juhan Partsi algatuse nurisemata kinni maksma.
Inglise kirjanik Jack Higginsi on pealkirjastanud oma 1975. aastal ilmunud romaanil “Kotkas on maandunud” (ingl k “The Eagle Has Landed”). Tegu oli Saksa Fallschirmjägeri komandöri Kurt Steineri rühma dessandiga Inglismaale Teises maailmasõjas ees märgiga röövida Winston Churchill. Kuidagi ülev ja pidulik. Meil on ka maandunud – sellele meie linnule on raske nime anda, ametlikult on ta ornitoloogidele tundmatu, üldsusele aga tuntud Nordica nime all. Osalised ise aga näivad endale pehme maandumise olevat kindlustanud.
Kirjutasime hiljuti, et agentuuri andmetel on lõpp planeeritud oktoobrisse. Meil oli õigus. Nagu kõik need neli aastat, mil Nordica tegemistest oleme rääkinud. Alul naerdi, nüüd on ots käes. (Loe SIIT!)
Kas Nordicaga on nüüd siis nö “kõik”? Kaugeltki mitte – tundub nii. Estonian Airi kohtuasi (töötajate hagi firma vastu) on kohtus ja oleks igati loogiline eeldada, et Nordica kui Estonian Airi sohilaps siiski ka kuidagi selle protsessiga seondub. Kogu loo algust millegipärast ei taheta meenutada – kuidas ta üldse loodi? Kas läbikukkumine?! Vaevalt küll, oleneb, kust poolt kiigata.
Paljude jaoks on see olnud ülimalt tulus ja riskivaba materiaalse seisundi parandamise ja kindlustamise vahendiks. Keegi pole kunagi küsinud, kuidas sobiks näiteks suusavabriku raamatupidaja lennundust juhtima, ja üldse tekib juhtkonda, konsultante ja muid asjaosalisi asjaarmastajaid vaadates küsimus – mis neil kõigil lennundusega pistmist?! Aga – lennundus pole meil mingiks erandiks, mitte kuskil ei ole meil kehtestatud ei pädevuse ega isikliku vastutuse printsiipi. Kas keegi kavatseb sadade miljonite raisatud raha eest vastutada? Ei kavatse ega vastuta.
ERR-is arutleti hiljuti Tšiili “mässu” põhjuste üle – no ega siis mingi transporditeenuse väike kallinemine ei saa ometi olla ju väljaastumise põhjuseks! Siin on aga peidus meie rahva omapära – meil ei saadagi siiralt aru oma õiguse eest seismisest ja selle üheks põhjuseks olevast väärikuse riivest. Kreekas taheti tõsta energia riigiettevõtte tariife alla ühe protsendi (!) ja hakati tõrksatelt (kes sellest valjult ja nähtavalt tänavatel märku andsid) elektrit välja lülitama. Rahva seas oli ka elektrikuid – need lülitasid välja kohaliku omavalitsuse energiaühendused. Saadi aru – maksutõusust loobuti.
Meil sellist asja ei juhtu, sest meil on kord ja alluvussuhe pühad ja see on pika aja jooksul ühiskonnas aktsepteeritud ja juurdunud. Ei küsi keegi kunagi, miks Taavi Rõivase ja Juhan Partsi algatuse keegi asjasse puutumatu ja igapäevaraskustega maadlev kodanik nurisemata kinni peab maksma. Meie prognoos on täitunud 100%-liselt, kui neli aastat tagasi sellist lõppu ette nägime.
Veel pisut Nordica viimase aja tegemistest. Meenutame “vana” fakti, seoses meie haibitud eestlase juhitud ja oodatult pankrotiga lõpetanud Adriaga. 5 miljonit eurot maksumaksja raha kanti kohe alguses Adria arvele kommertsplatvormi kasutamise eest. Kuidas see raha edasi jagunes, on omaette teema. 3,8 miljonit sinna otsa tuli juba piletimüügi eest, mida Nordicale edasi ei kantud. 5 miljoni esmase ülekande kinnituseks on meil tänaseks olemas ka Nordica esindaja lause. Valetamise ja vassimisega on see häda, et lõpuks enam ise ka ei mäleta, kus midagi ja kellele sai öeldud.
Aga asjast, sellest kirjutas meil isegi peameedia: Lubati (lubaduseks ilmselt jäigi) võlgu sisse nõudma hakata (Loe SIIT!). „Nordica pole kunagi kellelegile teadlikult võlgu andnud, kui tegemist pole otsese vajadusega äritegevuse igapäevaseks toimimiseks, nagu seda on kommertsplatvormi kasutamine.” Lõpuks ometi tuli see lause ära. Peale nelja aastat. Eks härra Uibo on ka noateral kõndimas ja peab olema ettevaatlik, sest kunagi ei tea, kuidas see lugu lõppeda võib. Siis saab aga alati öelda, et ma ju ei ole eitanud seda ja me oleme öelnud, et maksime. Lause on muidugi artiklisse peenelt punutud.
Adria põhjalaskmine oli planeeritud. 4K Invest on ettevõte, mis aitab firmasid likvideerida. Soome Anttila müüdi samuti 4K Invest-ile, et lasta firma pankroti. Sakslased osutavad lihtsalt teenust. Ette aga pandi Eesti tolvan tankistiks (nii ütlesid Adria piloodid).
Veel pisut lisaks – peavoolu kiituseks – lõpuks siiski mingi huvi tekkis (Loe SIIT!). Peaminister Marjan Šarec kinnitas, et Adria Airways taotles valitsuselt tegevuse jätkamiseks finantsabi, kuid kuna tegu on erafirmaga, ei saa riik midagi teha. “Me kõik teame, et see oleks raha tuulde loopimine,” ütles Šarec varem sel nädalal.
Kõik oli ilusti planeeritud, eks see ole ülemere asi ka. Võib võrrelda Nordicaga. Sama skeem. Samadel positsioonidel olevad inimesed tundsid end üsna kindlustatult ja paraku maksumaksja raha arvelt. Sloveeniast on kuulda, et seal nii hõlpsalt ei lähe, kui siin. Aga nagu öeldud – punkti on veel liga vara panna.
Andres Raid
ajakirjanik