Rahvuskonservatiivne uudiste- ja arvamusportaal
Saada vihje: info@uueduudised.ee

Rohepööre hakkab Eesti teede-ehitust kinni pooma

-
18.12.2021
Tee-ehitus
© Uued Uudised

Kui EKRE osalusega valitsus algatas just rahvuskonservatiivide initsiatiivil suurema teede-ehituse, siis PortoRollo valitsus tõmbas sellel võimule saades kohe hinge kinni ja nüüdse info järgi teeb rohepööre teede rajamisele lõpu.

Eesti teedeehitusse investeeritav raha kukub riigi eelarvestrateegias 2024. aastal järsult. Euroopa Liit on võtnud suuna toetada rohkem rohe-eesmärke soosivaid transpordiliike, mis toob omakorda kindlust Rail Balticu raudtee rahastamisele ja plaanipärasele valmimisele, kirjutab ERR.

Kui järgmisel aastal näeb riigi eelarvestrateegia teede investeeringuteks ette veidi üle 190 miljoni euro, siis 2024. aastal jääb sellest alles vaid 84 miljonit ja 2025. aastal veel paarkümmend miljonit vähem. Seega on kriitilised aastad just 2024 ja 2025.

Arvestades Eesti teede-ehituse tempot ja tulevate aastate projekte, suudab Eesti majandus- ja taristuminister Taavi Aasa sõnul selleks eelarveperioodiks Euroopa Liidust ette nähtud 156 miljonit eurot ära kulutada pooleteise aastaga. Sealt edasi peab Eesti leidma ise vahendid.  Aasa hinnangul peaks see tulema laenurahast.

Nagu näha, mõtleb Aas laenudest, mis praeguse valitsuse poliitikasse eriti ei mahu – nii hoidutakse riigikaitsealastest laenudest, mis tegelikult aitaks kaitsevõimekust tõsta. Praeguse valitsusega seega laene ja teede-ehituse jätkumist eriti loota pole.

Järgnevalt selgub, et Eesti-sisese transpordi arendamise nimel hõisatakse Rail Balticu pärast, sest see pidavat mahtuma rohepöördesse. “Kindlasti raudteetransport on järgnevatel perioodidel Euroopa Liidu poolt rohkem soositud,” arvab Aas.

“See tähendab seda, et me tegelikult saame oma rahastuse. Praegu on tõepoolest nii, et Euroopa ühendamise rahastusest (CEF) antakse üle 70 protsendi just nimelt raudteeprojektidele, just nende rohe-eesmärkide saavutamiseks,” ütles Rail Baltic Estonia juhatuse esimees Tõnu Grünberg.

Aasa ja Grünbergi rõõm ei pruugi siiski teostuda, sest Rail Baltic ei ole Euroopa Liidus prioriteetne projekt, vaid üks paljudest, ja edasi oleneb palju Brüsseli suvast.

Samas on suveräänse Eesti jaoks kurb see, kuidas Eesti omad projektid kõrbevad Euroopa Liidu rohepoliitika tõttu, samas kui Rail Balticule, millest Eesti tavakodanik erilist kasu ei saa, antakse eelistus. Eesti oma inimene ei saa RB-ga oma riigis kusagile reisida, küll aga saaks ta seda teha uusi teid pidi, mille ehitamine koomale tõmmatakse.